درخت های تونل دار کالیفرنیایی که اتومبیل از درون آنها عبور می کند

درخت های تونل دار غول آسای سرخ چوب Giant Redwoods در کالیفرنیای شمالی در کشور آمریکا، بزرگ ترین درختان جهان هستند. این درختان باشکوه و زیبا تنه آنچنان ضخیمی دارند که می توان یک راه ورودی اتومبیل در آن حفر کرد. صاحبان اولیه پارک های شمال کالیفرنیا از این ایده که تونل های ویژه عبور اتومبیل در تنه درخت های تونل دار کالیفرنیا عظیم این منطقه ایجاد کنند، استقبال کردند، بویژه که به این وسیله می توانستند از گردشگران مبلغی بابت عبور از این تونل ها با اتومبیل دریافت کنند. از آنجایی که این منظره، فرصتی عالی برای ثبت یک تصویر عکاسی نیز بود، این ایده به سرعت پخش شد. بنابراین در عرض مدتی کوتاه، تعداد زیادی درخت های مخصوص عبور اتومبیل،درخت های تونل دار کالیفرنیا مخصوص عبور عابر پیاده و حتی کنده های درخت مخصوص پیاده روی ایجاد شدند. در حال حاضر، طرفداران محیط زیست و سازمان پارک های ملی به هیچ وجه اجازه ساختن تونل های درختی را نمی دهند؛ اما برخی از این تونل ها در مجموعه تونل های درختی دنیا که به جا مانده و هنوز از بین نرفته اند، بشدت و بدقت نگه داری می شوند.

درخت های کالیفرنیایی که اتومبیل از درون آنها عبور می کند.

اولین درختی که تونل دار شد

اولین تونل درختی کالیفرنیا در تنه یک درخت سکویای عظیم الجثه خشک شده و سوخته در منطقه Tuolumne Grove در پارک ملی Yosemite National Park حفر شد. این درخت توسط صاعقه مورد اثابت قرار گرفته بود؛ اما زمانی که 90 پا (28 متر) از آن بریده و پوست آن کنده شد، هنوز زنده بود. در آن سال، یعنی سال 1875، این تونل کنده شد تا تبلیغی برای گردشگری آن منطقه باشد. آن درخت هنوز پابرجاست، اما دیگر کسی اجازه عبور از تونل آن را ندارد.

اولین درختی که تونل دار شد

اولین درختی که تونل دار شد2

درخت سکویای Wawona Tree

جذابیت این درخت و تاثیر آن در موفقیت منطقه  باعث شد سرمایه گذاران دیگر تشویق شوند تا جاذبه های گردشگری مشابهی خلق کنند. در سال 1881، یک تونل در یک درخت سکویای عظیم الجثه 2000 ساله به نام Wawona Tree در منطقه Tuolumne Grove، پارک ملی Yosemite National Park حفر شد و این درخت را به محبوب ترین جاذبه گردشگری پارک ملیYosemite  تبدیل کرد. این درخت برای 88 سال متوالی بعد از آن، پابرجا ایستاد؛ اما حمله بی رحمانه ای وارد شده تنه اش، باعث ضعیف شدن این درخت شده بود و در آخر، موجب شد در طوفان سال 1969 فرو بریزد. این درخت 227 پا (70 متر) ارتفاع داشت و قطر پایه آن 26 پا بود. تونل مشهور این درخت، 7 پا (8 متر) عرض، 9 پا (حدود 3 متر) ارتفاع و 26 پا (8 متر) طول داشت. این درخت زیبا هنوز در همانجایی که سقوط کرده بود افتاده است و امروزه با عنوان درخت تونل دار سقوط کرده Fallen Tunnel Tree شناخته می شود.

درخت سکویای Wawona Tree

درخت سکویای Wawona Tree2
درخت سکویای Wawona Tree3

درخت Pioneer Cabin Tree

در سال 1880، اشخاص دست اندر کار پارک ایالتی Calaveras Big Trees State Park که مشتاق بودند از این غافله عقب نمانند، یکی از درخت های تونل دار کالیفرنیا بزرگ خود را که Pioneer Cabin Tree نام داشت سوراخ کردند و نزدیک بود این درخت را به کل نابود کنند. در حال حاضر، این درخت با یک شاخه زنده در حال رشد که به تنهایی، به کل تنه درخت تغذیه می رساند. این درخت نیز همچنان پابرجاست، اما کسی اجازه ندارد از تونل آن عبور کند.

درخت Pioneer Cabin Tree1

درخت Pioneer Cabin Tree2

درخت هرکول Hercules Tree

در جنگل Mountain Home Grove، یک مزرعه دار ثروتمند به نام جس هاسکینز Jesse Hoskins، منطقه ای هشتاد هکتاری، پر از درخت های تونل دار سکویا در سییرا نوادای جنوبی خریداری کرد و درون یکی ازدرخت های تونل دار عظیم الجثه آن که نامش را درخت هرکول Hercules Tree گذاشته بود، فضایی به اندازه یک اتاق حفر کرد. این اتاق که بین سال های 1897 و 1902 ساخته شده است، 12 پا (بیش از سه و نیم متر) قطر و 9 پا (حدود سه متر) ارتفاع دارد. هاسکینز یک در چوبی لولا دار به این درخت اضافه کرد و سعی کرد درون این اتاق زندگی کند؛ اما شیره ترشح شده از درخت باعث شد از این کار منصرف گردد و این اتاق را به یک فروشگاه کادویی تبدیل کند که در آن، زیورآلات ساخته شده از چوب سرخ رنگ بریده شده خود این درخت به معرض فروش گذاشته شود. این درخت در مجموعه تونل های درختی دنیا هنوز پابرجاست و وارد شدن به اتاق آن، همچنان آزاد است.

درخت هرکول Hercules Tree1

درخت هرکول Hercules Tree2

درخت Chandelier Drive-Thru Tree

مشهور ترین درخت تونل دار حال حاضر، درخت Chandelier Drive-Thru Tree در یک جنگل خصوصی در شهر Leggett، حدودا در 180 مایلی (290 کیلومتری) شمال خلیج سانفرانسیسکو قرار دارد. این درخت سرخ چوب 276 پایی (84 متری) در قسمت پایه آن، دارای یک سوراخ با عرض 6 پا (2 متر) و ارتفاع 6 پا (2 متر) است که در سال 1937 حفر شده است. نام این درخت که به معنی "درخت لوستر" از تونل های درختی دنیا Chandelier Tree است، از شاخه های منحصر به فرد آن که از ارتفاع 100 پایی (30 متری) مانند یک لوستر به روی زمین آویزان شده اند گرفته شده است.

درخت 2Chandelier Drive-Thru Tree

درخت 3Chandelier Drive-Thru Tree
درخت Chandelier Drive-Thru Tree4

درخت Shrine Drive-Thru Tree

درخت Shrine Drive-Thru Tree از تونل های درختی دنیا در منطقه Myers Flat واقع شده است. برخلاف سایر درخت های ذکر شده در بخش های قبلی، تونل داخل این درخت، کاملا به طور طبیعی شکل گرفته و ایجاد شده است. در حال حاضر، کابل هایی از جنس استیل، اتصال این درخت را به زمین محکم تر کرده اند.

درخت Shrine Drive-Thru Tree

درخت Shrine Drive-Thru Tree2
درخت Shrine Drive-Thru Tree3

درخت Klamath Tour Thru Tree

درخت Klamath Tour Thru Tree از تونل های درختی دنیا در نزدیکی منطقه Klamath، آخرین درخت تونلی حفر شده به شمار می رود که تونل آن در سال 1976 در درون آن کنده کاری شده است. این تونل در حالی حفر شده است که به دقت مراقب بوده اند نواحی حیاتی و زنده این درخت آسیب نبینند.

درخت Klamath Tour Thru Tree

تونل لاگ Tunnel Log

تونل لاگ Tunnel Log در طول جاده Crescent Meadow Road در پارک ملی ، یکی از معدود جاذبه های تونل دار است که بدون صدمه رساندن به درخت ساخته شده است. زیرا این تونل، بعد از سقوط درخت حفر شده است. این درخت سکویای عظیم الجثه در اواخر سال 1937 در جاده Crescent Meadow Road سقوط کرده بود. تابستان سال بعد، یک تونل با عرض 17 پا (5 متر) و ارتفاع 8 پا (دو و نیم متر) درون تنه سقوط کرده این درخت حفر شد تا آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کند. البته برای خودروهایی که در این حفره جا نمی شوند، راه جایگزین دیگری در همان اطراف افزوده شده است. زمانی که درخت سکویای عظیم سقوط کرد، 275 پا (84 متر) ارتفاع، 21 پا (شش و نیم متر) قطر و بیش از 2000 سال قدمت داشت.

تونل لاگ Tunnel Log1

تونل لاگ Tunnel Log2

درخت Big Cedar Stump

گفته می شود درخت Big Cedar Stump در منطقه Snohomish County، هزار سال قدمت دارد. این درخت که دارای 20 پا (6 متر) عمق و 200 پا (61 متر) ارتفاع می باشد، در سال 1893 توسط آتش سوزی از بین رفته و خشک شده بود. تونل درون درخت، در سال 1916 حفر شد و چند سال بعد، تنه این درخت، از جای اصلی اش، به اندازه 150 یارد (137 متر) جابجا شد و روی یک پایه سیمانی قرار گرفت. تنه درخت چندین بار جابجا شد تا بالاخره در جای فعلی خود درNorthbound Smokey Point Rest Area قرار گرفت.

درخت Big Cedar Stump

درخت Big Cedar Stump2

درخت Twin Drive Thru Tree

درخت Twin Drive Thru Tree در Confusion Hill در منطقه Piercy کالیفرنیا قرار داشت و دارای یک شیار باریک طبیعی بود که روی تونل آن قرار گرفته بود. این تونل بعدها بسته شد و این جاذبه بعد ها به درخت یادبود برج های دوقلو Twin Towers Memorial Trees تبدیل و به قربانیان حمله یازدهم سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی تقدیم شد.

درخت Twin Drive Thru Tree2

درخت California Tunnel Tree

درخت California Tunnel Tree یکی دیگر از درخت های تونل دار جنگل Mariposa Grove است. این درخت، تونل باریکی دارد که اتومبیل ها نمی توانند از آن عبور کنند؛ اما اشخاص می توانند.

درخت California Tunnel Tree

درخت Auto Tree

درخت Auto Tree در پارک Big Basin State Park، درختی نیست که اتومبیل ها بتوانند از میان آن عبور کنند؛ اما بازدید کنندگان اغلب پشت اتومبیل هایشان را به سوراخ آن می چسبانند و عکس می اندازند تا عظمت درخت را به نمایش بگذارند.

درخت Auto Tree

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تونل بوربن ایتالیا؛ نمایشگاهی از اتومبیل های تاریخی و زیرزمینی

مائده چاوشی ، پنج شنبه 16 فروردین 1403

با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید تونل بوربن کجاست و از تاریخچه ساخت تونل بوربینکو ناپل آگاهی یابید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :