بهترین غذاهای خیابانی سراسر دنیا که باید امتحان کنید

تا حالا شده توی خیابون باشید و هوس غذا بکنید؟ یا بیرون باشید و وقتی برای رستوران رفتن و منتظر بودن برای آماده شدن غذا رو نداشته باشید؟ این وقتا غذاهای خیابانی به دادتون میرسن. البته از حق نگذریم آدم وقتی از جلوی دکه های غذاهای خیابانی رد میشه گشنه اش میشه. البته آدمای زیادی هستن که معتقدن غذای خیابونی سالم نیست و نباید ازشون خورد، اما حقیقت اینه که اگه با مواد تازه و سالم پخته بشن ایرادی ندارن و حتی غذاهای خیابانی جزو غذاهای اصیل هر کشورن. خیلی وقت ها پیش میاد که توریست ها وقتی به جایی سفر میکنن دوست دارن در حین اینکه مکانی رو بازدید میکنن یه وعده با هزینه ی کم و البته خوشمزه هم بخورن. براتون غذاهای خیابانی از سراسر دنیا رو جمع آوری کردیم که هم خیلی خوشمزه ان هم بخشی از فرهنگ اون کشور به حساب میان. با این مطلب همگردی همراه باشین تا غذاهای خیابانی جهان رو بشناسید.

غذای خیابونی همگردی

جرک چیکن (Jerk Chicken) | جامائیکا

جرک چیکن از لذیذترین غذاهای خیابانی جهانه که به شکلی سنتی روی چوبی مخصوص کباب میشه. اصطلاح جرک در کشور جاماییکا، سبکی از آشپزی هستش که گوشت با ادویه های چیلی و تند مخصوص؛ یا به صورت خشک و یا آبدار مارینه میشن. البته این روش رو بیشتر برای مرغ استفاده میکنن. که البته امروزه گوشت قرمز و انواع غذاهای دریایی رو هم اینجوری مزه دار میکنن. پایه ی اصلی برای این شیوه طبخ فلفل قرمز هستش، اما از ادویه های دیگه مثل: دارچین، میخک، جوز، پیازچه، آویشن، شکر قهوه ای، سیر، زنجبیل و نمک استفاده میکنن. جرک چیکن رو معمولا با برنج یا نخود فرنگی و نوشیدنی های مخصوص سرو میکنن. البته این غذای خیابونی رو جز در جاماییکا در کشورهای دیگه هم میتونید تست کنید به خصوص در جشنواره های اهالی کارائیب.

جرک کیچن

وادا پاو (Vada Pav) | هند

اگه دلتون غذاهای اصیل هندی رو میخواد باید حتما غذاهای خیابانی شهر بمبئی رو امتحان کنید. خیابون های شلوغ این شهر پر از دکه هاییِ که غذاهای خیابانی پر ادویه و تند هندی رو جلوی مشتری میپزن و داغ داغ سرو میکنن. امتحان کردن اینجور غذاها خیلی میچسبه و حتما باید در سفرتون به هند این غذاها رو امتحان کنید. "وادا پاو" یک غذا حاضری گیاهی هستش که در اصل به ایالت مهارشتارا تعلق داره. این غذای خیابونی ترکیبی از نون و سیب زمینی پخته به همراه ادویه جات فراوون و جعفریه که در روغن شرخ میشه. البته فکر نکنید فقط توی خیابون میتونید این غذا رو میل کنید، وادا پاو رو در رستوران ها هم طبخ میکنن. این غذای خیابونی رو با چیلی، سیر و بادوم زمینی میل میکنن.تنوع غذای خیابونی در هند خیلی زیاده. به جز وادا پاو شما میتونید باقی غذای خیابونی رو مثل پانیپوری که گلوله های خمیری هستن که با مواد مختلف پر میشن و بعد سرخ میشن. یا pav bhaji که نوعی خوراک سبزیجاته و طرفدارای زیادی داره.

واداپاو

چیکن رایس | سنگاپور

چیکن رایس یکی از غذاهای خیابانی جهانه که در واقع غذای غیر رسمی سنگاپور به حساب میاد، چون این غذای خیابونی از جزیره ی کوچیک چینی هاینان به این کشور اومده. سنگاپور کشوری با فرهنگ های مختلف هستش، و تاثیرش رو روی غذاهاشونم میشه دید. چیکن رایس غذای خیابونی هستش که در عین سادگی هم خوشمزه اس هم ظاهرش اشتها آوره. چیکن رایس از برنج و مرغ پخته شده؛ درست میشه و پر از ادویه های خوشمزه اس که این غذا رو به یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی تبدیل کرده. برای پخت برنج از آب مرغ استفاده میکنن و بهش سیر و زنجبیل اضافه میشه و با خیار و سبزیجات تزیین میشه. خب حالا اگه سنگاپور بودید و چیکن رایس رو خواستید تست کنید، باید برید فودکورت های روبازی که گوشه و کنار خیابونای سنگاپور هستن و با طعم لذیذ غذای خیابونی توجه هر توریستی رو جلب میکنن.

چیکن رایس

ساتای (satay) | تایلند

تایلند بهشتی از تنوع غذاها و طعم های مختلفه. یکی از تفریحاتتون توی تایلند میتونه تست غذاهای خیابانی و مختلف باشه؛ انواع نودل که با شیر نارگیل پخته شدن, سالاد پاپای و البته محبوب ترین غذای محلی تایلند "ساتای" که از گوشت کبابی به سیخ کشیده شده همراه با سس و چاشنی زیاده درست میشه. ساتای رو با گوشت های مختلفی مثل گوشت گاو، ماهی، مرغ و گوسفند یا حتی توفو درست میکنن. سیخ چوبی ساتای هم در نوع خودش جالبه و از گیاهان مختلفی مثل نارگیل، نخل یا بامبو تهیه میشه که در بینشون بامبو از همه رایج تره. این گوشت ها روی آتش به صورت گریل شده یا کبابی میپزن و بعد همراه با ادویه های مختلف سرو میکنن. ساتای رو معمولا با سس بادوم زمینی و سالادی که چاشنی هاش سرکه اس، سرو می کنن. قبل از کباب کردن گوشت ها اونا رو در ترکیبی پر از ادویه شامل سنبل هندی، سیر و موسیر، فلفل قرمز و... مارینه می کنن. هنگام کباب کردن، روی گوشت ها، شیر نارگیل می ریزن که در نهایت ظاهری براق و اشتها آور به غذا می ده.

ساتای

سوسیس کاری (Currywurst) | آلمان

از غذاهای خیابونی لذیذ آلمانی سوسیس کاری هستش که همراه با سیب زمینی سرخ کرده و سس غلیظ و کاری سرو میشه. جالبیش اینجاس که این غذای خیابونی برای خودش موزه ی مخصوص داره! در این موزه داستان شکل گیری سوسیس کاری و مشهور شدنش رو توضیح میدن. امروزه سوسیس کاری رو در سراسر آلمان میتونید پیدا کنید که با مقداری نون سرو میشه.

سوسی کاری

بورک (Burek) | ترکیه

بورک یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی جهانه که از خمیر نازکی که با گوشت پر شده تهیه میشه که از ترکیه به کشورهای بالکان راه پیدا کرده. در کشور بوسنی این غذا نوعی نان پیتا هستش که با مواد مختلفی از قبیل گوشت، اسفناج و پنیر، تخم مرغ، پنیر، پیاز و سیب زمینی پر میشه. بورک رو با طعم شیرین هم درست میکنن که با سیب و دارچین پر میشه. بهترین نان پیتا در شهر سارایوو (Sarajevo) پایتخت این کشور تهیه میشه. خمیر نازک و لطیف این نان به شکل بیضی پهن میشه و موادی که دلشون میخواد رو داخلش میزارن بعد از اون این نون های پر شده از مواد رو کنار هم می چینن و توی فر میزارن تا جایی که روی نون ها طلایی بشه. در ترکیه انواع مختلفی از بورک با مواد مختلف تهیه میشه. در بسیاری از کشورهای دنیا بورک رو به عنوان غذای خیابونی و حاضری می تونید پیدا کنید.

بورک

بان می(Banh Mi) | ویتنام

یکی دیگه از غذاهای خیابانی جهان رو میتونین تو ویتنام امتحان کنین. بان می یکی از بهترین ساندویچ های دنیاس اس. بان می در واقع فرانسوی ویتنامی هستش که خیلی معروف و پرطرفداره. بان می در واقع یادگار زمانی هستش که ویتنام مستعمره ی فرانسه بود. این ساندویچ یه باگت کوچیک و تازه اس که با ترشی، سبزیجات، پنیر، سوسیس، تخم مرغ و سس فلفل قرمز پر میشه.البته مواد داخل این ساندویچ متغیره. گوشت های باریک و سالامی از محبوب ترین موادی هستن که در تهیه ی این ساندویچ مورد استفاده قرار می گیرن. برای طعم دادن و تزیین این غذا از سبزیجات مختلف، خیار و هویج و جعفری استفاده میکنن. در برخی از رستوران ها می تونید این ساندویچ رو فقط با مواد گیاهی و توفو (پنیر لوبیا) سفارش بدید.

بان می

کرپ (Crepes) و گلت (Galettes) | فرانسه

گلت از آرد گندم سیاه تهیه میشه و نمکی هستش، در حالی که کرپ شیرینه و برای وعده های غذایی شیرین مثل صبحانه مورد استفاده قرار می گیره. هر دوی این غذاها متعلق به منطقه ی برتانی (Brittany) در شمال غربی فرانسه ان و توسط مهاجران به پاریس راه پیدا کردن. کرپ و گلت به سرعت آماده میشن و در ماهی تابه تهیه می شن. در فرانسه از کیوسک های غذاهای خیابانی گرفته تا رستوران های مشهور، گلت و کرپ دارن. فیلینگ سنتی گلت، نوعی کالباس سنتی به همراه پنیر Gruyere هستش. کرپ هم که شیرینِ به همراه شکلات فندقی نوتلا، خامه، توت فرنگی یا به سادگی فقط با پودر شکر سرو می شه. کرپ با ریختن ترکیب آرد و شیر رقیق روی یک ماهی تابه ی داغ که معمولا با کره چرب شده، درست می شه. کرپ شیرین معمولا با آرد گندم پخته میشه. البته کرپ رو بدون شکر هم درست می کنن و در کنارش موادی مثل پنیر، تخم مرغ، قارچ، کنگر فرنگی، ژامبون و دیگر مشتقات گوشتی سرو میشه. این مواد رو وسط کرپ می ریزن و گوشه هاش رو به سمت داخل تا می کنن.

کرپ

کوسادیلا (Quesadilla) | مکزیک

غذاهای مکزیکی عطر و طعم فوق العاده ای دارن. یک کوسادیلای اصل مکزیک با خمیر ذرت تهیه میشه. این خمیر نرم و لطیف به شکل دایره روی ماهی تابه ی داغ پهن می شه. در واقع کوسادیلا نون تورتیلا اس که داخلش نوعی پنیر خاص میزارن و نون رو از وسط تا میکنن و نیم دایره میشه. در کیوسک های فروش غذای خیابونی در مکزیک میتونید مواد غذایی مختلف برای پر کردننونتون انتخاب کنید. انتخاب های متنوع و لذیذی در این کیوسک ها وجود دارن از جمله سوسیس و سیب زمینی، انواع کدو، قارچ سرخ کرده، نخودفرنگی یا گوشت گریل شده و پخته. البته کوسادیلا رو به شکل های مختلف و با نام های مختلف در سراسر دنیا طبخ میکنن. اهالی هر شهر و کشور با توجه به ذائقه ی خودشون از مواد غذایی مختلف برای پر کردن این نان استفاده می کنن.

کوسادیلا

فلافل

یکی دیگه از معروف ترین غذاهای خیابانی جهان که تو ایران هم خیلی دیده میشه فلافله. این غذای خیابونی که ماها خیلی خوب باهاش آشناییم در سراسر دنیا طرفدار داره و به فروش میرسه، از پاریس و نیویورک گرفته تا کشور عزیز خودمون و کشورهای همسایه. فلافل اصالتا مصری هستش و از این کشور به خاورمیانه سپس همه جای دنیا راه پیدا کرده. البته در هر شهر و کشوری با توجه به ذائقه ی مردمشون، طعم فلافل رو تغییر میدن و با مواد مختلفی مثل انواع ترشی، سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری، پاپریکا، سیر و انواع سس سرو می کنن. اولین بار عراقی های مقیم ایلام این غذا رو به ایران آوردن.

فلافل همگردی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

7 نوع از غذاهای خیابانی چینی که حتما باید امتحان کنید!

سعید حسنی ، جمعه 25 خرداد 1397

با توجه به عظمت و شکوه چین،سفر به این کشور بسیار شبیه به مکانیسم یک کلاس تاریخی می باشد.گردش در بازار مواد غذایی و چشیدن طعم غذاهای خیابانی به...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :