مومیایی ایران باستان | عجایب یافت شده از ایران باستان

در شمال غربی ایران، در نزدیکی دهکده های حمزه لو، مهرآباد و چهرآباد در استان زنجان، گنبد نمکی بزرگی از زمین های سنگلاخی اطرافش بیرون آمده است. این گنبد نمکی از سنگ های سلنیم، سنگ گچ، خاک رس و سنگ نمک تشکیل شده است و در دوران میوسن (در حدود 5 تا 23 میلیون سال پیش) به وجود آمده است. فعالیت های زمین در غیاب پوسته بالایی، نمک را به نزدیکی سطح آورده و این نمک با حفر معدن قابل استخراج است.معدن های نمک زیادی در غرب کوهستان وجود دارند که بسیاری از آن ها از دوران قدیم تحت استخراج قرار گرفته اند. در طی یکی از همین فعالیت های استخراج معدن در سال 1994، معدنچیان با یک سر قطع شده روبه رو شدند که خیلی قدیمی به نظر می آمد. نمک، سر را خشک نگه داشته بود و از خراب شدن آن جلوگیری کرده بود، به حدی که گوشواره ی طلا هنوز به گوش او متصل مانده بود. سر مو های بلند این مومیایی در ایران ، ریش و سبیل داشت. در طی حفاری های بیشتر مقداری از بخش های گمشده ی بدن او، مانند پایی که هنوز چکمه ی چرمی پوشیده بود، پیدا شدند. تیم جستجو همینطور سه خنجر آهنی، یک شلوارک پشمی، یک سوزن نقره، یک قلاب سنگ، بخش هایی از یک طناب چرمی، یک سنگ تیز کردن چاقو، یک گردو، چند تکه سفال، چند تکه پارچه ی طرح دار و مقداری استخوان شکسته پیدا کردند. در ادامه با این مومیایی ایران باستان بیشتر آشنا خواهیم شد....

مومیایی های باستانی ایران1

دیگر مومیایی های ایران باستان

در طی کشف مومیایی در ایران دوم در سال 2004، یک حفاری سازمان یافته شروع شد، و در طول شش سال بعد، چهار مومیایی دیگر کشف شدند و تعداد "مرد های نمکی" به شش نفر رسید.قدمت اولین مرد نمکی با استفاده از کربن حدود 1700 سال پیش تخمین زده شد، یعنی دوران حکومت امپراتوری ساسانی . قدمت مرد نمکی دوم با همین روش 1500 سال پیش تخمین زده شد، که او را با مرد نمکی اول هم دوره می کرد. اما مرد های نمکی سوم، چهارم و پنجم، از دوره ی کاملا متفاوتی آمده بودند. همه ی آن ها قدمتی به اندازه ی 2200 سال پیش داشتند، یعنی دوران حکومت اولین امپراطوری پارس، هخامنشیان. محققان حدس می زنند، همه ی مردهای نمکی قربانی های ریزش معدن بوده باشند.

مومیایی های باستانی ایران2

انواع دیگری از مومیایی در ایران

این مومیایی ایران باستان به خوبی حفظ شده و وسایل همراه آن ها در معدن، اطلاعات پر باری درباره ی رژیم غذایی، محل زندگی و روش استخراج معدن در گذشته برای باستان شناسان و دانشمندان فراهم آوردند. به عنوان مثال درون روده ی یکی از مومیایی های مربوط به 2200 سال پیش، تخم انگل وجود داشت که نشان می داد او گوشت خام یا نیم پز خورده است. این اولین باری است که در ایران باستان انگل مشاهده می شود و این قدیمی ترین مدرک از وجود انگل روده در این محدوده ی مکانی است. مرد نمکی اصلی یک شکستگی در اطراف چشمش دارد . جراحات دیگری نیز در بدنش وجود دارند، که در اثر وارد شدن ضربه ی شدیدی به بالای سر او قبل از مرگش ایجاد شده اند. گوشواره ی طلا و چکمه ی چرمی مرغوبش نشان می دهند که او درجه ی اجتماعی بالایی داشته است. دلیل حضور یک فرد با درجه اجتماعی بالا در معدن هنوز یک راز است. آیا ممکن است به قتل رسیده باشد و جسد او در این مکان انداخته شده باشد؟ یا او واقعا قربانی ریزش معدن بوده است؟این مومیایی نمکی در موزه ملی ایران در تهران نمایش داده می شود.

مومیایی نمکی3

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

لطمه های زیادی که باستان شناسی ایران از ویروس کرونا و تحریم متحمل شده است

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 4 اسفند 1400

این خبر پیرامون لطمه های زیادی که باستان شناسی ایران از ویروس کرونا و تحریم متحمل شده است، برای شما نوشته شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :