تبریز | پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018

تبریز، کهنسال تاریخ ساز، گذرگاه تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینی که همواره بلندای کوه هایش، آبی آسمانش، طراوت دشت هایش، برکت درختانش و سرانگشتان کیمیاساز مردمان آزاده اش، هزاران هزار تصویر در ذهن مردمان سراسر جهان ساخته است. اکنون، تبریزِ اولین ها، پس از انتخاب در آزمون پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018، دروازه های خود را به روی مردمان جهان به ویژه مسلمانان جهان گشوده است تا نشان دهد آنچه در مورد تبریز می گویند، فقط حرف نیست. تبریز آماده است تا نشان دهد "تبریز را باید دید". پس با ما در مجله همگردی همراه باشید برای معرفی تبریز شهر گردشگری 2018.

تبریز شهر گردشگری 2018

اما چرا تبریز؟

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 روندی پر پیچ و خم داشته و شهر تبریز به دلیل توانمندی ها و ویژگی های متفاوت و ارزشمندی که دارد، توانست این عنوان را از آن خود نماید. انتخاب میزبان مسلمانان جهان در سال 2018 به نهمین اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری های اسلامی در سال 2015 باز می گردد. زمانی که پس از بررسی های اولیه و داوری در ایران، شهرهای تبریز و یزد به عنوان نامزدهای ایران به اجلاس معرفی شدند و در کنار دیگر شهرهای منتخب جهان اسلام خود را در مقابل داوری صاحب نظران حوزه گردشگری قرار دادند.
اجلاس به میزبانی کشور نیجر برگزار شد و در خاتمه اش پس از بررسی های دقیق و دریافت امتیازهای لازم از میان نامزدهای مختلف، شهر تبریز با دریافت 97 رای از 9 رای اجلاس، به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 به همگان معرفی نمود.
در این رقابت شهرهای تالینگ مالزی، پالقا و سیلد بنگلادش، ماردین ترکیه، مدینه عربستان و همچنین شهرهای یزد و تبریز از ایران در رقابت شرکت داشتند، اما در نهایت شهر تبریز به دلیل دارا بودن مناطق نمونه گردشگری طبیعی و تاریخی مختلف، داشتن زیرساخت های مناسب در حوزه های مختلف، تعدد موزه های تخصصی، طبیعت متنوع، همچنین برگزاری رویدادهای مختلف جهانی و منطقه ای، وجود اماکن تاریخی، معرفی به عنوان شهر جهانی فرش و البته توجه به افزایش تعداد گردشگران ورودی داخلی و خارجی، به عنوان مقصد گردشگری مسلمانان معرفی شد و تبریز شهر گردشگری 2018 شناخته شد.

پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018

تبریز شهر گردشگری 2018

انتخاب تبریز با نگاهی به دارا بودن سابقه تاریخی، تمدنی و فرهنگی دیرینه این شهر صورت گرفته است. تبریز از دیرباز مهد ادب، عرفان و فرهنگ بوده و به داشتن هنرهای متنوع، انواع صنایع دستی و هنرمندان توانا مشهور است. در کنار این ها، مصادیق تاریخی دیگری همچون موزه ی عصرآهن، مجموعه مسجد کبود، ربع رشیدی، ارگ علیشاه، مقبره الشعرا و ده خانه تاریخی که معرف فرهنگ زندگی این شهر هستند، همچنین ثبت بازار تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو با عنوان طولانی ترین بازار به هم پیوسته مسقف آجری جهان با حدود یک میلیون متر مربع مساحت و تاریخ کهن و فرهنگ درهم تنیده با زندگی مردم شهر، نشان دهنده اهمیت و جاذبه های شهر تبریز برای دیگر مسلمانان جهان است.
اطلاعات طبیعت و سایت های گردشگری، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، مراکز هنری، فرهنگی و آثار تاریخی و اسلامی، آخرین نمایشگاه های گردشگری و جشنواره های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر در طول سال معرفی شده به عنوان کاندیدا، تعداد هتل ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیر ساخت های پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بین المللی از جمله فاکتورهای مد نظر برای انتخاب شهرهای نمونه گردشگری است و بر اساس بررسی های صورت گرفته، شهر زیبای ایران که چندسالی است به عنوان شهر پاکیزه، شهر مهربان با مسافران و نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام معرفی می شود، عنوان پایتخت گردشگری کشوذهای اسلامی در سال 2018 را از آن خود نموده است.

پایتخت گردشگری جهان اسلام

سازمان کنفرانس اسلامی، مامن تمام مسلمانان

مسلمانان، پیروان دین پیامبر خاتم (ص)، مردمانی که از هر رنگ و نژاد و کشور به ندای "قولوا لا اله الله تفلحوا" پاسخ داده و به پای جان، آسیمه سر خود را در دامان امن الهی افکنده اند، سیزده قرن پس از ندای رادمردی که همگان را به وحدت و مهربانی فرا می خواند، سنگ بنای نهادی را پی افکندند که محلی برای پیشبرد اهداف جهان اسلام و بر افراشتن بیرق حق در میان ابنای بشر باشد.
"سازمان کنفرانس اسلامی" اکنون در حدود نیم قرن از تولدش می گذرد، در تلاش است زمینه های توسعه هر چه بیشتر کشورهای مسلمانان جهان را فراهم آورده و با گسترش روحیه وحدت میان این کشورها، زمینه ساز تعالی و نیل به اهداف والای دین اسلام شود.
این سازمان که به "سازمان همکاری اسلامی" نیز مشهور است، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد می باشد که با عضویت 57 کشور و دامنه ای در چهار قاره جهان، گستره ای بسیار وسیع از مردمان جهان را در بر می گیرد. این سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام، همچنین ترویج صلح بین المللی و هماهنگی میان پیروان دین اسلام در جهان است. این سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در 25 سپتامبر 1969 برگزار شد به عنوان تصمیمی مهم پس از آتش سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تاسیس شد و تا امروز با انجام فعالیت های مختلف فعال بوده است. ساختار این سازمان مشابه دیگر ساده است و رکن عالی آن، پادشاهان یا روسای کشورها یا سران دولت هاست و اجلاس آن هر سه سال یکبار در پایتخت یکی از کشورهای عضو سازمان برگزار می شود. علاوه بر اجلاس کشورهای اسلامی، یک اجلاس دیگری توسط وزرای خارجه کشورهای اسلامی هر سال یکبار و در صورت لزوم چندبار تشکیل می گردد. بر همین اساس هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و با شرکت بیشتر سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمانان در شانزدهم آذرماه 1376 برگزار شد.
توجه به توسعه کشورهای مسلمانان در ابعاد مختلف از اهداف اساسی سازمان است و برای نیل به این هدف، از ابزارهای گوناگونی بهره گرفته است. پیگیری و اجرای مصوبات اجلاسیه های سازمان یکی از راهکارهای پیش بینی شده در قانون سازمان است و در این راستا، کمیته های تخصصی مختلفی در سازمان تشکیل شده است. کمیته های دائمی و کمیته های موقت سازمان کنفرانس اسلامی، در قالب موضوعاتی مانند کمیته های همکاری اطلاعاتی و فرهنگی، کمیته همکاری های تجاری و اقتصادی، کمیته های موقت به تناسب ضرورت و نیاز جهان اسلام تاسیس می شوند. اکنون در زمان دبیر کلی "ایاد بن امین مدنی" بر سازمان همکاری اسلامی، تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده. این اقدام نیز در جهت معرفی شهرهای جهان اسلام و افزایش مراودات این حوزه صورت گرفته است.تبریز شهر گردشگری 2018 را باید دید.

تبریز

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شوشا جمهوری آذربایجان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2026 انتخاب شد

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 12 مهر 1402

براساس سخنان معاون گردشگری کشورمان، شوشا جمهوری آذربایجان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2026 انتخاب شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :