معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه

hb شنبه 25 شهریور 1396

اگر حتی یک بار هم در عمرتان پرواز کرده باشید، قطعا با یک سری از اعداد که بر روی باندهای فرودگاه نوشته شده اند مواجه شده اید؛ در هر جایی از دنیا که سوار هواپیما شوید، می توانید چه در روز و چه در شب این اعداد را مشاهده کنید! اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاهی اعدادی خاص هستند که به خلبان ها در تیکاف (پرواز کردن) و لندینگ (فرود آمدن) هواپیما کمک می کنند. پس برای درک معنی و مفهوم این اعداد با همگردی همراه می شویم تا سر از اسرار آن ها در بیاوریم قبا لز سوار شدن به هواپیما اطلاعات کامل درباره معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه و اطلاعات فرودگاهی را بدست آورید تا دچار مشکل نشوید...

معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه

معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه

قبل از شروع باید توجه شما را به این نکته مهم و حائز اهمیت جلب نماییم که تمام این اعداد حک شده بر روی باندهای فرودگاهی، ماهیتی دارند که آن از اعداد قطب نما گرفته شده است؛ به همین خاطر تمامی این اعداد از عدد 01 شروع و به عدد 36 ختم می شوند و دارای اختلاف همیشگی 18 در هر دو طرف باند می باشند و اطلاعات فرودگاهی مهم می باشند.

معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه 1

ماهیت قطب نمایی اعداد

همانطور که گفتیم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه ها ماهیتی قطب نمایی دارند که درست مطابق با اعداد موجود قطب نما نیز عمل می کنند البته با اندکی تفاوت! تفاوت موجود این است که تمام این اعداد به نزدیک ترین مضرب ده رند شده اند و در سمت راست خود هیچ وقت صفر را قرار نمی دهند؛ در نتیجه این اعداد که نمایانگر 360 زاویه مختلف جغرافیایی هستند، نمایانگر جهت و سمت و سوی هواپیما نیز تلقی می شوند. برای درک بهتر این موضوع مثالی می زنیم تا به خوبی متوجه آن شوید؛ در خیال خود تصور کنید در یک سمت باند عدد 12 بر روی باند حک شده است، با اضافه کردن 0 و قرار دادن آن در سمت راست عدد 12، عدد حاصل شده می شود 120 که در صورت تطبیق دادن با اعداد قطب نمایی، مشخص می شود که مسیر حرکت در راستای زاویه 120 درجه از سمت شمال کره زمین می باشد. حال بایستی با استفاده از اختلاف دائمی 18 تایی، عددی که بر روی آن سوی باند قرار گرفته است را حساب نماییم که می شود 30 (12+18)! باز با اضافه کردن و قرار دادن عدد 0 در قسمت راست عدد مورد نظر، می رسیم به عدد 300 که بیانگر جهت حرکت به سمت 300 درجه از شمال کره زمین و در خلاف جهت اولیه است. حال با درک این موضوع به وجود این اختلاف 18 تایی واقف می شویم چرا که با اضافه کردن و قرار دادن 0 حذف شده در قسمت راست عدد 18 به 180 می رسیم که در واقع اختلاف درجه بین اعداد 300 و 120 می باشد و این تفاوت به سبب مستقیم بودن مسیر باند فرودگاه در میان دو جهت 120 درجه و 300 درجه ای است.

قطب نما
معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه 2
معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه 3

دو نکته جالب از اطلاعات فرودگاهی

نکته اول: شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ترتیب این اعداد در چشم خلبانانی که برای تیکاف (پرواز کردن) و یا لندینگ (فرود آمدن) باچندین باند موازی در فرودگاه مواجه می شوند، چه می باشد؟! برای کسانی که این سوال در ذهنشان به وجود آمده است باید بگوییم که با توجه به یکسان بودن اعداد مذکور در هر دو سوی باند، با اضافه کردن حروفی همچون: L ، C ، R که به ترتیب بیانگر قرار گیری باندها در فرودگاه می باشند، آن ها را برای خلبانان از یکدیگر جدا می نمایند. اطلاعات فرودگاهی از مهم ترین هاست که حتما قبل از سوار شدن اطلاعاتی در مورد آن ها بدست آورید.
و اما نکته دوم که دانستن آن بسیار لازم و ضروری می باشد این است که شمال مغناطیسی کره زمین با شمال جغرافیایی کره زمین، پیوسته و دائم از نظر سمت و سو در حال تغییر و مغایرت می باشند. این تفات نیز به خاطر وجود نیروهای مغناطیسی است که در اطراف جو کره زمین قرار گرفته اند و باعث جا به جایی جهت شمال مغناطیسی و به دنبال آن، جا به جا شدن جهت شمال قطب نما می شوند! به همین علت سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) در پنج سال یکبار اقدام به تعیین مجدد جهت شمال مغناطیسی می نماید.

معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باندهای فرودگاه 4
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 11 اسفند 1401

براساس آخرین اخبار بدست رسیده، فرودگاه زنجان سالهاست که به روی شهروندان قفل شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :