دشت سوسن ایذه، منطقه ای زیبا و دیدنی در خوزستان

این دشت یعنی دشت سوسن که رودخانه کارون را به دو بخش غربی وشرقی تقسیم می کند در منطقه ی حفاظت شده ی شیمبار در استان دلاور پرور خوزستان  قرار دارد و اگر از شهرستان ایذه 35 کیلومتر به سمت مال غربی این شهرستان  برویم می توانیم به دشت سوسن ایذه سر سبزو دیدنی برسیم . در دشت سوسن خوزستان جدای از زیبایی های طبیعی بی نظیری که دارد می توان شاهد نمونه هایی از آثار تاریخی و قدیمی مانند پل برد گوری ها، تپه های باستانی بود .

دشت سوسن در شیمبار

دشت سوسن ایذه

گورستان شمی نیز که در این منطقه واقع شده است نیز جزو جاذبه های تاریخی و دیدنی شیمبار می باشد . گورهای زیادی را می توان در این گورستان دید که به شیوه ی ساسانی حفر شده اند که در چند سال اخیر متاسفانه به دلیل جستجوی گنج و امثالهم مورد برخی از ان ها تخریب گشته اند. گورستان شمی در دهستان سوسن و در روستای شمی واقع شده است. طی قانون 5 ساله دوم در سال 79  و مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست شیرین بهار یا همان شیمبار به عنون یک منطقه حفاظت شده معرفی شد و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. زمین های دشت سوسن بسیار حاصلخیز می باشند و علتش  را می توان از بخشندگی رود کارون دانست که با گذر از میان دشت سوسن باروری و نشاط را به زمین های این منطقه هدیه داده است. اگر در فصل بهار علی الخصوص اردیبهشت ماه که به نظر من بهشت ما ه های سال  است به این منطقه بروید طبیعت بکرو  زیبایی را در جلوی چشمانتان به نظاره خواهید نشست و این منطقه رویایی و هیجان انگیز روح  شما را تسخیر و مدهوش زیبایی خود خواهد کرد. تمدنی بسیار قدیمی و باستانی را می توان در زیر یک لایه نازک آسفالته سرخ رنگ که قطری به اندازه 2 سانتی متر دارد در این منطقه شاهد بود لایه ای که مانند تالار صدستون تخت جمشید می ماند و کشفیاتی اعم از مجسمه ها و ...  که از زیر این ناحیه به دست امده اند نشان دهنده این است که این منطقه تاریخی بس کهن را پشت سر گذاشته است تا به دست ما رسیده. منطقه شیمبار دارای تالاب معروف و مشهوری نیز می باشد که تالاب شیمبار دارای آب و هوای کوهستانی می باشد و در امتداد رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. شیمبار مساحتی حدود 50 هزار هکتار را شامل می شود که آب و هوایی مناسب و پوشش جنگلی چشم گیری دارد که بیشترشان گونه های درختچه ای بنگله یا جاز می باشد همه ی این ها سبب شده که شیمبار و دشت سوسن ایذه به منطقه ای گردش گر پذیر و توریستی تبدیل شود .

دشت سوسن

جاذبه های تاریخی دشت سوسن خوزستان 

- در قسمت غربی و مرکزی این منطقه می توان محوطه های دوره سوزیانای میانه را شاهد بود .
- در زمین های نزدیک به رودخانه و نقاط کم ارتفاع می توان شاهد محوطه های دوران اسلامی بود.
- در ارتفاعات و دشت ها می توان محوطه های دوره فراپارینه سنگی را به صورت پراکنده دید.
- در قسمت غربی این منطقه بیشار محوطه های هخامنشی و فراهخامنشی را می توان شاهد بود.
- در تمامی نقاط کم ارتفاع و دشت ها و نزدیک وردخانه ها می توان محوطه های دوران تاریخی را به وضوح مشاهده کرد.
- در قسمت غربی با ز می توان محوطه های دوران نگارش را شاهد بود.

در گذشته نیز در کتاب های تاریخی و ... از سوسن به صورت سوسن یاد شده است که منظور همان سوسن می باشد و همه ی این ها نشان دهنده ی این امر است که دشت سوسن دارای قدمتی بس کهن و تاریخی است که می توان آن را متعلق به دوران فراپارینه سنگی دانست تاریخی که تا دوره اسلامی و امروز در این سرزمین حاکم بوده است. برای نمونه به جهت اثبات تاریخی بودن این منطقه می توان از هنری لایارد باستان شناس و جهان گرد بریتانیایی نام برد که وقتی یک جاده قدیمی سنگ فرش شده را در دو طرف رود کارون می بیند این گونه بیان می دارد که این جاده ارتباطی با جاده ای که در دره شوش دیده دارد منظورش جاده اتابکی می باشد و بیان می کند که پیش از اتابکان این جاده احداث شده بود. شاید هم این جاده مسیر اتصال پرسپولیس به دره شوش در زمان داریوش باشد. که امروزه دیگر اثر و نشانه ای از آن را نمی توان مشاهده نمود. تقریبا همه چیز از بین رفته است .

منطقه شیمبار خوزستان

جاذبه های دیدنی در مجاورت دشت سوسن ایذه

آبشار نگین

این آبشار در روستایی به همین نام در محلی دور افتاده در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع است. بهترین مسیر جهت رسیدن به این مسیر و آبشار آن، مسیری است که از مسجد سلیمان به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدودا 4 ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد. البته از مسیر شهرکرد، در نزدیکی دشت سوسن آبشار زیبایی به نام آبشار نگین مسجد سلیمان وجود دارد که دقیقا در شمال دریاچه سد شهید عباس پور  قرار گرفته است و برای رسیدن به ان می توان از چمن گلی و گردنه های کوه میلی رفت . البته باید کوهنورد خوبی باشید تا به راحتی بتوانید به این منطقه دیدنی و باشکوه بیایید. آبشار مرتفعی که در بالای آن آب به سمت دیگر کوه  تغییر جهت می دهد و باعث پدید آمدن آبشاری زیبا می گردد و پایین دست این آبشار دشت نگین است که تا اطراف سد کشیده شده است.

آبشار نگین

سد شهید عباسپور

دسترسی به دشت سوسن ایذه

برای این که بتوانید خود را به دشت سوسن برسانید باید جاده ایذه را به سمت شمال رانندگی کنید و بعد از گذشتن از خروجی ایذه به پیان و تاکوتر می رسید که آن ها را نیز باید پشت سر بگذارید و بعد به یک دوراهی  می رسید که در این دوراهی اگر به سمت راست بروید به دشت سوسن خوزستان و اگر به سمت چپ بروید به گلزار و بارگاه امام زاده سلطان ابراهیم خواهید رسید که در نزدیکی سد کارون یک همان شهید عباسپور قرار دارد و دو راهی دیگری را در 5 کیلومتری بعد خود خواهید یافت که هر کدام از این دوراهی ها را بروید فرق نمی کند زیرا آن ها راهی به طرفین دشت سوسن می باشند. اگر می خواهید اتراق کنید حتما این نکته یادتان باشد که مزاحم زمین های کشاورزی مردم نشوید و در جاهایی که زمین برای مردم روستا مزاحمت ندارد کمپ خود را بر پا نمایید در ضمن در دشت سوسن خوزستان از نظر آب آشامیدنی خیالتان راحت باشد در دسترس است ولی نه دکانی و نه مغازه ای هیچ چیز یافت نمی شود بنابراین خوراکی به اندازه کافی به همراه داشته باشید.

دشت سوسن سد شهید عباسپور

امام زاده سلطان ابراهیم

 دشت سوسن خوزستان به سبب حاصل خیز بودنش سبب شده که منطقه ای غنی از تمدن و تاریخ باشد زیرا راه های ارتباطی زیادی از این جا وجود داشته برای مثال شوش و بین النهرین به اصفهان و فلات مرکزی ایران در گذشته های دور از طریق راه ارتباطی که از دشت سوسن ایذه می گذشت به هم متصل می شدند و راهی دیگر به نام دز پارت که قلعه هایی در هر 5 فرسنگی آن وجود داشته است و آثاری هر چند که تخریب شده اند از آن ها به جای مانده که نشان می دهد برای رفاه حال کارون ها احداث گردیده بوند. شغل مردم این نواحی کشاورزی و دامپروری می باشد و کشت برنج در این جا رونق خاصی دارد.

امام زاده سلطان ابراهیم

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بندر جاسک منطقه ای دیدنی و زیبا در استان هرمزگان است

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 14 دی 1400

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بندر جاسک منطقه ای دیدنی و زیبا در استان هرمزگان است.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 11 آذر 1396

    ممنون از اطلاعات شما تشکر

    • 24 آبان 1396

    سلام خیلی عالی بود اما تاحدودی بعضی اسامی قاطی شده بود شیمبار هیچ ارتباطی به درست سوسن نداشت و در پشت کوههای دشت سوسن میباشد و فقط سوسن در منطقه حفاظتی شیمبار به حساب می آید0 سد شهید عباس پور. سلطان ابراهیم و منطقه باستانی شمس به همراه متعلقات باستانی که عرض کردید همگی در مجاورت دشت سوسن میباشند البته آبشارها و منطقه باستانی شیمن (منظور شمی و شیوند ایذه نیست) از زیباترین چاههای سوسن هستش سوسن چشمه ها و رودهای زیادی دارد که نام برده نشد رود شیمن،رود فالح، چشمه سیه چال و ده حوض ،رود باِغ شیرین ، و کوههای زیبای سفید و مافارون از دیدنیهای سوسن میباشند0