زیباترین آبشارهای جهان | معرفی باشکوه ترین آبشار های جهان!

گوشه گوشۀ این جهان پهناور زیبایی هایی وجود دارد که برخی از آن ها آشکار و برخی دیگر پنهان هستند. آبشار ها یکی از این زیبایی هاست که جلوۀ طبیعت را دو چندان ساخته است. این جلوه های زیبای طبیعت که شگفت انگیز ترین و حیرت آور ترین مناظر جهان طبیعت می باشند علاقه مندانی دارند که حاضرند برای دیدنشان از نزدیک هزاران کیلومتر سفر کنند و از قاره ای به قاره دیگر رهسپار شوند. قصد داریم در ادامه برای شما نحوه تشکیل باشکوه ترین آبشارهای جهان را بیان کنیم، زیباترین آبشارهای جهان و تماشایی ترین آبشارهای جهان را معرفی کنیم و گذری در میان شهر آبشارها داشته باشیم.

زیباترین آبشارهای جهان

آبشار ها، جاذبه شگرف و حیرت آور طبیعت

برای تشکیل شدن زیباترین آبشارهای جهان ، سال ها زمان لازم است تا یک آبشار پدیدار شود و در سطح زمین جریان بیابد. اگر رود ها و آب های جاری که در بستر طبیعت در حال حرکت هستند، در مسیر جریانشان از صخره ای و یا ارتفاعی بلند فرو بریزند، آبشار پدیدار می شود. ویژگی مشترک زیباترین آبشارهای جهان غیر هم سطح بودن محل جریان اولیه و محل فرود ثانویه است که همین امر سبب انتقال انرژی زیادی می شود. شیوه و شکل فرود آب در هر کدام از این آبشار ها به نحوی و شکلی است. اما به صورت کلی در چند دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند از: چند صخره ای، پهن رود، شیرجه ای، دم اسبی، چند جوی و این شگفتی بی مثال طبیعت چنان حیرت آور می باشد که گردشگران و طبیعت گردان سراسر جهان به منظور رویت این پدیده های زیبا جهان را زیر پا می گذارند رنج سفر را به جان می خرند و به قسمت قسمت این طبیعت پر رمز و راز سفر می کنند. در ادامه برخی از باشکوه ترین آبشارهای جهان و تماشایی ترین آبشار های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد:

نمایی از یک آبشار زیبا در کشورمان

آبشار نیاگارا، قدرتمند ترین آبشار در کل جهان Niagara Falls

شنیدن نام نیاگارا، تداعی کنندۀ سرعت بالای جریان آب می باشد. جریان آب در بستر نیاگارا چیزی در حدود شش میلیون متر مکعب بر دقیقه است. این سرعت حیرت انگیز سبب شهرت نیاگارا شده است. از مجموعه باشکوه ترین آبشارهای جهان، نیاگارا از تلفیق سه آبشار پدیدار گشته است: نعل اسب، نقاب عروس و آبشار آمریکایی. همین تلفیق سبب شده است که نیاگارا به معروف ترین آبشار جهان بدل شود و همه ساله میلیون ها گردشگر را به سوی خود جذب کند. گردشگرانی که به سوی طبیعت آمریکا حرکت می کنند تا نیاگارا و شگفتی اش را از نزدیک رویت کنند

نیاگارا

مرتفع ترین آبشار جهان، آبشار آنجل Angel Falls

در ایالت بولیوار کشور ونزوئلا آبشاری در جریان است که از نظر ارتفاع بی رقیب است و نام خود را از کاشف خود یعنی جیمز کراوفورد آنجل (James Crawford Angel) وام گرفته است. ارتفاع تخمین زده شده برای آنجل عددی برابر 979 متر است. در حالی که این آبشار از ریزشگاهی 807 متری نیز برخوردار است. در دهۀ 1930 بود که در زمان گشت زنی هوایی دولت ونزوئلا بود که در میان جنگل انبوه منطقه و در نزدیک رود چوران(Churun River) این آبشار از نمونه باشکوه ترین آبشارهای جهان و تماشایی ترین آبشارهای جهان کشف و معرفی گردید و لقب مهم ترین جاذبۀ طبیعی این کشور را از آن خود کرد.

آبشار آنجل Angel Falls

راین، بزرگ ترین آبشار پهن رود قارۀ اروپا Rhine Falls

در قارۀ اروپا و در کشور سوئیس و شهری به نام شفوزان ( Schaffhausen) راین پهناور واقع شده است. زمین شناسان پس از بررسی های گوناگون به این نتیجه رسیده اند که قدمت راین بیش از 17 هزار سال می باشد. به همین دلیل می توان گفت که راین علاوه بر ویژگی یاد شده، قدیمی ترین و باشکوه ترین آبشارهای جهان نیز به حساب می آید. ویژگی دیگری که راین را خاص تر از قبل می کند، نحوۀ شکل گیری آن است. این شکل گیری به صورتی است که ماهی ها نمی توانند از آن بالا بروند. تنها موجوداتی که می توانند با کمک گیری از صخره ها این راه را طی کنند مار ماهی ها هستند. راین زیبا و با شکوه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی اروپا و جهان است. اگر شما نیز مشتاق طبیعت گردی هستید و سفر به تماشایی ترین آبشارهای جهان هستین، راین را فراموش نکنید.

راین

گودافوس، زیبا ترین آبشار کشور ایسلند Godafoss

آبشار خدایان از نمونه تماشایی ترین آبشارهای جهان و همچنین باشکوه ترین آبشارهای جهان، کشور ایسلند که از نظر زیبایی بی رقیب می باشد، دارای 12 متر ارتفاع می باشد و از روی نقشه در شمال این کشور دیده می شود. منطقۀ Mývatn همان مکانی است که این آبشار در آن واقع شده است. در بارۀ گودافوس داستان ها و افسانه های متعددی نقل شده است که نمی توان درباره اش به قطعیت سخن گفت. این افسانه ها نقل می کنند که پس از ورود مسیحیت به این منطقه و گرویدن مردم به دین مسیحیت، سر دستۀ کافران و کافرکیشان مجسمۀ خدایان، بت ها و تندیس ها را درون آب اندخته است. از این رو نام گودافوس بر این آبشار نهاده شده است تا خاطرۀ این اتفاق تاریخی زنده نگاه داشته شود.

گودافوس

معروف ترین جاذبۀ کشور اتیوپی، آبشار نیل آبی Blue Nile Falls

نیل آبی در مجموعه زیباترین آبشارهای جهان که در زبان امهری" tis issat " نامیده می شود دارای 40 متر ارتفاع می باشد و در بخش فوقانی رود تاریخی و معروف نیل قرار دارد. نیل آبی که از چهار رشته رود تشکیل شده است در زمان کم آبی و فصول گرم سال، بسیار کم آب می باشد اما در فصول سرد سال و شروع بارندگی عرضی برابر 400 متر را برایش می توان تخمین زد. وجود این جاذبۀ طبیعی در اتیوپی سبب شده است که نخستین پل سنگی این کشور در پایین دست آبشار بنا شود و زیبایی ها اتپویی را دو چندان کند. گردشگران می توانند ضمن قدم زدن بر روی این پل سنگی، از زیبایی های نیل آبی از نمونه باشکوه ترین آبشارهای جهان بازدید به عمل آورند.

نیل آبی

یوسیمیتی بلند ترین آبشار آمریکای شمالی Yosemite Falls

در قارۀ آمریکای شمالی و در پارک ملی یوسیمیتی در ایالت کالیفرنیا، آبشاری جریان دارد که همان پارک یاد شده می باشد. یوسیمیتی با ارتفاعی در حدود 2425 پا ) 739 متر ( بلند ترین آبشار این منطقه و بیستمین آبشار بلند جهان و از نمونه زیباترین آبشارهای جهان و همچنین باشکوه ترین آبشارهای جهان می باشد. در مجموعۀ یوسیمیتی سه آبشار وجود دارد که دو مورد از آن ها از نوع شیرجه ای است و یک نوع آن از نوع دم اسبی می باشد.

یوسیمیتی

محبوب و مشهور چون گولفوس Gullfoss

در درۀ رود Hvita در کشور ایسلند مشهور ترین، محبوب ترین و تماشایی ترین آبشارهای جهان این کشور قرار دارد. آبشار طلایی همان جاذبه ای است که در سطح پلکانی و سه سطحی جریان دارد و در نهایت به حفره ای با طول 2.5 سر ریزی دارد. این حفره چنان محصور و غیر قابل رویت است که این تصور را برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد که جریان آب در زمین فرو می رود و ناپدید می شود. در حالی که واقعیت چیزی دیگر است و محل سر ریزی از چشم بازدید کنندگان پنهان شده است. بازدید از این شگفتی و از نمونه زیباترین آبشارهای جهان و همچنین طبیعی را فراموش نکنید.

گولفوس

زیبا و چشم نواز همچون دودهساگار Dudhsagar

دودهساگار یا دریای شیر یکی از تماشایی ترین آبشارهای جهان و همچنین از نمونه زیباترین آبشارهای جهان است که در مرز دو ایالت گوا و کارناتاکا در کشور هندوستان قرار دارد. این پدیدۀ طبیعی بی مانند همه را به تعحب وا می دارد چرا که انسان در نظر اول گمان می کند که به جای آب، مایعی سفید رنگ همانند شیر در میانۀ کوه در جریان می باشد. عامل تشکیل دودهساگار رود خروشان Mandovi می باشد. این رود، یک رود فصلی می باشد و در فصول بارانی سال چنان پر آب می شود که سرعت جریان آن به چندین برابر افزایش می یابد. علاوه بر ویژگی خاصی که بدان اشاره شد، چهار لایه بودن آبشاری با 310 متر ارتفاع و عرض 30 متری در میان جنگلی سرشار سرسبزی و زیبایی، زیبایی این جاذبه از تماشایی ترین آبشارهای جهان دو چندان ساخته است.

دودهساکاز

ویکتوریا، عریض ترین آبشار جهان Victoria Falls

در مرز بین زامبیا و زیمبابوه، ویکتوریا در جریان است. ویکتوریا با ارتفاع 108 متری و عرض 1708 متری اش تماشایی ترین آبشارهای جهان می باشد. رود زامبزی ( Zambezi) رودی است که ویکتوریا را پدید آورده است. زمانی که جریان آب ویکتوریا به سرریزگاه می رسد، صداهایی حاصل می شود و به گوش می رسد که در زبان اهالی منطقه چون آوای موسی اوآ تونیا (Mosi-oa-Tunya) یا مه خروشان می ماند. ویکتوریای زیبا چنان حیرت آور است که اگر ساعت ها به تماشایش بنشینید، سیر نمی شوید.

ویکتوریا

توگلا آبشاری مرتفع که از نظر ارتفاع در جایگاه دوم است Tugela Falls

در کشور آفریقای جنوبی، در ایالت کوازولو ناتال، در پارک ملی رویال، توگلا، دومین آبشار مرتفع جهان واقع شده است. توگلا که دارای ارتفاعی بالغ بر 948 متر می باشد، مهم ترین جاذبۀ گردشگری این پارک سر سبز می باشد که همه ساله گردشگران زیادی را هم چون آهنربا به سوی خود می کشاند. این گردشگران که عمدتاً طبیعت گردانی حرفه ای هستند، به دل رشته کوه Drakensberg می زنند تا بتوانند هر چه بهتر توگلا را تماشا کنند.

توگلا

قدرتمند چون دتیفوس Drakensberg

بار دیگر در کشور ایسلند و این بار در پارک ملی Vatnajokull قدرتمند ترین آبشار قارۀ اروپا را می توانید بیابید. دتیفوس که حوضۀ آبریزش رود یوکولسا آ فیولوم می باشد سال هاست که در قلب ایسلند در جریان است. سال ها از زمان ایجاد و پیدایش دتیفوس می گذشت، اما به دلیل شرایط مکانی اش از دید طبیعت گردان دور مانده بود تا اینکه در سال 2012 به همت دولت ایسلند و علاقه مندان به گردشگری، مسیری جدید احداث می شود تا علاقه مندان به جاذبه هایی چون دتیفوس از دیدنش محروم نمانند.

دتیفوس

رقص رنگ ها در آبشار پلیتویک Plitvice

در مرز دو شهر زاگرب و زادار در شکور کرواسی در پارک ملی دریاچۀ پلیتویک آبشاری در حرکت است که نام خود را از محلی در آن واقع شده گرفته است. گفتنی است که در این منطقه 16 دریاچۀ مجزا وجود دارد که تعداد 12 عدد آن در سطح بالا و مابقی در سطح پایین تر واقع شده اند. در نهایت این دریاچه ها یه یک دیگر متصل می شوند و پلیتویک را به وجود می آورند. چشم اندازی که برای بینندگان تا حدودی غیر قابل باور نیز می باشد. چرا که این آبشار از نمونه زیباترین آبشارهای جهان از رنگ های متفاوتی تشکیل شده است و به اصطلاح غرق در رنگ های گوناگون می باشد که سبب شده است که بازدید کنندگان انگشت حیرت بر دهان برند. علت پدید آمدن این رنگ های در سطح آب پلیتویک، وجود املاح معدنی متنوع در دل آب های جاری می باشد.

پلیتویک

ایگوازو زیبا و بی مثال Iguazu Falls

در مرز بین دو کشور برزیل و آرژانتین کشور هایی که دو حوزۀ قاره آمریکای جنوبی می باشند، یکی دیگر از زیباترین آبشارهای جهان در طبیعت گسترده شده است. اپر چه ارتفاع 89 متر می باشد اما زیبایی های بی حد و حصرش سبب قرار گرفتن اش در لیست ما شده است. شکل نعل مانند صخره های اطراف ایگوازو و هم چنین صخره هایی که در بسترش قرار دارد زمینه ساز ایجاد عنوان گلوی شیطان شده است(Alvar Nunez Cabeza de Vaca)اولین بار توسط یک جهانگرد اسپانیایی کشف شده و به شناخت جهانیان رسیده است. نمی توان از این جاذبه در مجموعه زیباترین آبشارهای جهان به راحتی گذشت چرا که به دلیل زیبایی اش نگاه ها تا ساعاتی طولانی میخکوب اش خواهد ماند.

ایگوازو

تری برگ، جریان زندگی در دل جنگل سیاه Triberg Waterfalls

در دل جنگل سیاه آلمان آبشاری با ارتفاع 163 قابل رویت است. تری برگ همان آبشار زیباست که از حرکت رود Gutach پدید آمده است و با سر ریز شدن از صخره هایی پله پله مانند به سر ریز گاه ختم می شود. منطقه ای که تری برگ در آن قرار گرفته است به شهر گردشگری Triberg ختم می شود. همین امر سبب شده است تا گردشگران این فرصت را بیابند تا شبی را در این شهر سپری کنند و در زمان طول آفتاب پای به کوه و جنگل بگذارند و به میهمانی این جاذبۀ طبیعی بروند.

تری برگ

تلفیق تغییرات طبیعی در رامونا Ramona Waterfalls

بر فراز صخره های بازالت در ایالت متحدۀ آمریکا، آبشار 37 متری رامونا قرار دارد. نکته حائز اهمیت در مواجهه با رامونا اشکال حیرت آور صخره های این آبشار است که بر اثر فوران موارد مذاب حاصل شده اند. مهم ترین امتیاز رامونا همین اشکال حاصل شده از مواد مذاب سرد شده و فرسایش یافته می باشد. با احتساب مجموع ارتفاع آبشار و صخره ها به عددی برابر 1090 متر می رسیم.

رامونا

ساترلند، آبشاری که از سه آبشار دیگر زاییده شده است Sutherland Falls

این آبشار با ارتفاع 580 پس از آبشار براون با ارتفاع 834 متری از نظر ارتفاع دومین آبشار کشور نیوزیلند می باشد. ساترلند که در تنگۀ زیبای میلفورد ( Milford) قرار دارد و به عنوان نگین نیوزیلند شناخته می شود، از سه آبشار دیگر زاده شده است. ارتفاع هر کدام از آن ها به ترتیب عبارتند از: 229 متر، 248 متر و 103 متر. ساترلند ارزش یک بار دیده شدن را دارد، پس اگر به نیوزیلند عزیمت کردید این جاذبۀ طبیعی را فراموش نکنید.

ساترلند

دودن در قلب ترکیه Düden Waterfalls

در شهر توریستی آنتالیا در کشور ترکیه، مجموعه ای از چند آبشار یافت می شود. یکی از آن ها دودن است که در کوه Taurus از رودی سرچشمه می گیرد که به دریای مدیترانه ختم می شود. این رود در مسیر خود دو آبشار را ایجاد می کند که دودن بالا و دودن پایین خوانده می شود. دودن بالا دارای ارتفاع 15 متری و عرضی 20 متری می باشد و آنچه دودن را بیش از پیش جذاب و خاص می کند، وجود یک غار طبیعی در پشت دودن بالا می باشد. در این منطقه همه چیز دست در دست هم داده است تا یک طبیعت گردی بی نظیر مهیا شود. وجود رستوران های محلی چوبی، راه های طبیعی و سکونتگاه هایی با بافت طبیعی عواملی است که سفر به این منطقه را خاطره انگیز تر می سازد.

دودن

یلواستون ایالت متحدۀ آمریکا Yellowstone Falls

یلواستون در وایومینگ هم نام یک پارک ملی است و هم نام یک آبشار زیا در دل همین پارک.. دو آبشار سبب پیدایش یلواستون شده است. یکی از آن ها دارای ارتفاعی 109 پایی(33 متری) می باشد و دیگری ارتفاعی در حدود 308 پا ( 94) دارد. گفته می شود، ارتفاع آبشار دوم دو برابر نیاگارا می باشد. جریان آب یلواستون در نهایت پس از عبور از دره های باریک به آبگیری می ریزد که دارای عمق کمی می باشد. ویژگی خاص یلواستون این است که از هر زاویه که به تماشایش بنشینی جاذبه ای جدید به چشم ات می خورد. برای همین باید گوشه گوشۀ محوطه اش را گشت بزنید و مورد بازدید خود قرار دهید.

یلواستون

دتیان، نامی که پر از رمز و راز است Detian

پس از ویکتوریا، آیگوآسو و نیاگارا به نام دتیان بر می خوریم. این آبشار از نظر بزرگی در ردۀ چهارم قرار گرفته است. دتیان از تلفیق دو آبشار از رود Guichun پدید آمده است. ارتفاع این آبشار که روزگاری مأمن راهزنان بوده است و گنجینۀ های آنان را در دل خود جای داده بوده است چیزی در حدود 30 متر است. علاوه بر ویژگی هایی که برای دتیان یاد شد، وجود گونه های متعدد گیاهی در اطرافش و صخره های بی نظیر بستر دتیان، آن را به شاخص ترین جاذبۀ گردشگری منطقه بدل کرده است.

دتیان

کائتور، جاذبه ای در دل گویان Kaieteur Falls

آبشار کائتور که در پارک ملی کائتور قرار دارد یکی از زیباترین آبشار های جهان است. زیبایی، حجم و قدرت کائتور سبب شده است که در لیست آبشار های خاص جهان قرار گیرد. کائتور ار نوع قطره ای می باشد، از نظر ارتفاع سه برابر نیاگارا است، بیست و سومین آبشار مرتفع جهان است و ردۀ بیست و ششم را از نظر زیبایی دارد. چشم انداز زیبای کائتور را به راحتی نمی توان نادیده گرفت.

کائتور

جاگ، درخشان در طبیعت هند Jog Falls

در ایالت جنوب غربی کارناتاکا در کشور هند دومین آبشار شیرجه ای بلند جهان قرار دارد. جاگ که از رود شاراواتی تشکیل شده است، دارای قسمت ها مختلفی می باشد. برای رسیدن به جاگ 1500 پله در دل جنگل های بارانی این ایالت فراهم آمده است تا امکان بازدید از زیبایی های طبیعی برای گردشگران و طبیعت دوستان مهیا شود. در فصل مانسون( فصل های پر گردشگر) می توانید هزاران هزار گردشگر از سراسر جهان را ملاحظه کنید که به شوق دیدن جاگ 253 متری پای به دل جنگل گذاشته اند.تمام مواردی که در فوق اشاره شد آبشار هایی بودند که زیبایی ها و زینت طبیعت را دو چندان کرده اند. اما بزرگ ترین شگفتی و جاذبه ای که قصد داریم بدان اشاره کنیم شهری است که لقب شهر آبشار ها را یدک می کشد. شهر ایلیگان( Iligan) در میندانائو شمال( Northern Mindanao) در کشور فیلیپن همان شهری است 23 آبشار را در دل خود جای داده است که مشهور ترین و شناخته شده ترین آن ها کریستینا است. این آبشار ها اگر چه در لیست ما به عنوان زیباترین و مشهور ترین نبودند اما بسیار چشم نواز می باشند.اگر شور و اشتیاق تماشای طبیعت و جاذبه های ریز و درشت اش را دارید و جهان گردی برای شما لذتی بزرگ است، تماشای این جاذبه های زیبای جهان می توانید انتخاب نمایید.

جاگ
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

زیباترین آبشارهای جهان | تماشایی ترین آبشار های جهان

سعید حسنی ، شنبه 10 شهریور 1397

ما در طبیعت زیبا با عالمی از پدیده ها مواجه می شویم که یکی از آن ها دیدنی ترین آبشارها که با آبشار نیاگارا برابری می کنند، است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :