در هاوایی، مهربان بودن یک قانون است | قانون آلوها

دومین روز زندگی در هاوایی ما و تقریبا میانه بعد از ظهر بود و من خواب آلود از یک چرت بعد از ظهری بسیار خوشایند بیدار شده بودم. تلو تلو خوران قدم به آشپزخانه گذاشتم و نامزدم را دیدم که با تعمیر کار شرکت سیم کشی روی کف آشپزخانه نشسته بود. او آمده بود تا اینترنت ما را راه بیاندازد؛ ما به شدت به اینترنت نیاز داشتیم و دسترسی به آن ممکن نبود؛ زیرا خانه ما در یک دره با جنگل انبوه و بدون هیچ سیگنال موبایل قرار داشت. اما کمی که گوش کردم متوجه شدم آنها نه تنها روی زمین نشسته بودند، بلکه حتی در مورد اینترنت هم صحبت نمی کردند. در عوض، او داشت نامزدم را دعوت می کرد که با هم به شکار گراز وحشی بروند. همینطور که روز ها می گذشت، اتفاقات دوستانه و صمیمی بیشتری اتفاق می افتادند. یک روز ما در یکی از مزرعه های محل زندگی در هاوایی مان توقف کردیم و از طرف مزرعه دار به خوردن آواکادو دعوت شدیم. و بار دیگر به انتهای یک مسیر کوه نوردی رسیدیم و با پدر و دختری روبرو شدیم که پیشنهاد دادند بخش سری مسیر را که از یک صخره بزرگ به یک نهر آب و یک آبشار مخفی می رسید به ما نشان دهند. یک بار هم تصمیم داشتیم در اقیانوس شنا کنیم، اما شخصی در ساحل به ما هشدار داد که جریان آب در آن ساعت برای شنا کردن بسیار قوی و خطرناک است؛ و سپس ما را به یک نوشیدنی و قایق سواری دعوت کرد. ممکن است کلمات بسیاری برای توضیح دادن این گونه برخورد ها در هاوایی وجود داشته باشد؛ اما حداقل یکی از آنها کلمه آلوها Aloha است و اینطور که به نظر می رسد آلوها Aloha در هاوایی یک قانون به شمار می رود. با ما همراه باشید تا در مورد قانون آلوها یا مهربانی در هاوایی بیشتر بدانید :

در هاوایی، مهربان بودن یک قانون است / قانون آلوها

مفهوم کلمه آلوها

امروزه هاوایی از نه میلیون بازدید کننده در سال پذیرایی می کند و آلوها Aloha کلمه ای است که بیشتر این گردشگران طی زمانی که در این جزایر می گذرانند، آن را می شنوند. این کلمه به جای کلمه سلام و خداحافظی به کار برده می شود؛ اما مفهوم آن چیزی بیشتر از این دو می باشد. آلوها Aloha در اصل خلاصه ای از روح این جزایر (مردم و سرزمین آن) است و چیزیست که این مکان را منحصر به فرد می سازد.
طبق گفته دیویانا پومایکای مک گرگور Davianna Pōmaikaʻi McGregor، تاریخ شناس هاوایی و عضو موسس دپارتمان مطالعات قومی دانشگاه هاوایی، مانوآ : "آلو Alo به معنی "چهره به چهره" و Ha به معنی "نفس زندگی" می باشد." اما خود مک گرگور McGregor می گوید ترجمه های دیگری نیز برای این کلمه وجود دارند که خیلی لغوی نیستند، اما به همین اندازه درست هستند. یکی از ترجمه هایی که می توان از آن نام برد توسط یک شهروند مسن به نام پیلاهی پاکی Pilahi Paki در کنفرانس سال 1970 عنوان شده است. کنفرانس هاوایی 2000 که در آن مردم در مورد گذشته، حال و آینده زندگی در هاوایی صحبت می کردند. در آن زمان، اختلاف نظر هایی در مورد ویتنام و سایر مسایل سیاسی وجود داشت و پاکی Paki سخنرانی بسیار احساسی در مورد روح آلوها Aloha انجام داد. کد فرهنگی و معنوی منحصر به فردی از یک هاوایی متحد، نه از هم گسیخته. در این سخنرانی، پاکی مفهوم آلوها Aloha و این که مردم چگونه باید با هم برخورد کنند را توضیح داد. او در سخنرانی اش تک تک حرف های کلمه آلوها Aloha را یکی یکی شمرد و معنی کرد. و آن سخنرانی به مبنایی برای قانون معنوی آلوها Aloha که مراعات و مهربانی به یکدیگر می باشد تبدیل شد. او گفت : "آ از آکاهای Akahai می آید که به معنی مهربانی همراه با ملایمت است؛ ل از لوکاهی Lokahi می آید که به معنی اتحاد و هماهنگی می باشد؛ او از اولو اولو Olu Olu می آید که به معنی موافقت و خوشایند بودن است؛ ه از هاها Haahaa می آید که به معنی فروتنی می باشد؛ آ از آهونوی Ahonui می آید که به معنی صبر و پایمردی است."

مفهوم کلمه آلوها

ریشه های قانون آلوها و زندگی در هاوایی

با وجود این که قانون آلوها معنوی است و تا سال 1986 رسمی نشد، ریشه های آن به فرهنگ بومی هاوایی باز می گردد. مک گرگور McGregor به من گفت : "آلوها Aloha مفهومی است که از نیاز مردم هاوایی به زندگی کردن در هاوایی با آرامش و کار کردن با یکدیگر، در هماهنگی با سرزمین و عقاید معنوی شان نشات گرفته است." این حرف مک گرگور McGregor به نظر کاملا درست می آید؛ چرا که زندگی در هاوایی، زندگی در منزوی ترین جمعیت در جهان است. سواحل کالیفرنیا در حدود 2400 مایل دور تر از هاوایی هستند. ژاپن بیش از 4000 مایل با هاوایی فاصله دارد. جزیره های آن کوچک هستند و بیشتر آنها را می توان با یک سفر خودرویی یک روزه به طور کامل تماشا کرد. هیچ پلی برای مرتبط کردن جزایر وجود ندارد و حتی سفر درون جزیره ای نیز یک چالش به شمار می رود. بنابراین از آنجایی که هیچ جایی برای رفتن و دور شدن وجود ندارد، تنها راه حلی که به نظر می رسد این است که با هم کنار بیایند. مک گرگور McGregor می گوید : "اجداد ما که از آغاز تاریخ، در انزوا قرار داشتند، نیازمند این بودند که با یکدیگر و سرزمین شان که دارای منابع محدود است با احترام برخورد کنند. برای مردمی که زندگی در هاوایی را انتخاب کرده اند، منبع اصلی کار انسان ها بودند. بنابراین نیاز به کار همگانی در خانواده های پرجمعیت و ارزش گذاری روی داشتن روابط دوستانه و احترام آمیز احساس می شد." او اضافه می کند: "هاوایی نیز مانند هر جای دیگری با کسانی که از قدرت سوء استفاده می کنند مشکل داشته است. اما هر گاه یک مدیر یا بالادست طبق آلوها Aloha عمل نمی کرد، مردم طرفدار صلح هاوایی راهی برای خلاص شدن از دستش پیدا می کردند."
این روش، تفاوت زیادی با چگونگی اجرای قانون آلوها Aloha در حال حاضر ندارد. طبق گفته نماینده ایالت هاوایی، این قانون بیشتر سمبلیک است؛ اما این بدان معنی نیست که اجرا نمی شود. این قانون بخصوص زمانی که رهبران سیاسی یا تاجران پا از گلیم خود فراتر می گذارند اجرا می شود. دانا وایولا Dana Viola، یکی از نمایندگان هاوایی می گوید: "این قانون را به طور عملی نمی توان تحمیل کرد؛ زیرا یک فلسفه است که یک مسیر و یک روش زندگی را نشان می دهد. اما با این وجود، تمامی شهروندان و مسئولین دولتی هاوایی ملزم هستند خودشان را با این قانون تطبیق دهند." او سپس اضافه می کند : "اگر یک تاجر یا یک مسئول دولتی بر اساس قانون آلوها عمل نکند، ممکن است کارشان را از دست بدهند یا در ملاء عام توبیخ شوند. بنابراین عواقب این کار واقعی هستند."

ریشه های قانون آلوها و محدوده اجرای آن

وجه منفی استفاده از قانون آلوها

اما وندل ککایلوآ Wendell Kekailoa Perry کمک مربی مدرسه که به طور عمیقی در مورد قانون آلو ها Aloha تحقیق کرده است می گوید : "این قانون و گرایش آن همیشه مثبت نیستند. روح آلوها Aloha استفاده می شود تا بیان شود که همه در هاوایی می توانند عشق برای انسانیت را احساس کنند و باید به آن احترام بگذارند. این قانون می گوید که روح آلوها Aloha فراتر از نژادها و تفاوت هاست و با هم بودن یا برابری را در بر می گیرد. این یک مشکل است زیرا تمامی پیچیدگی های زندگی و جامعه ما را نادیده می گیرد." او اضافه می کند : "شاید در یک روز خوب، این قانون از حقوق مردم هاوایی بتواند حمایت کند." اما آنطور که او می گوید در یک روز بد، می تواند برای ساکت کردن مردم بومی هاوایی که بر علیه بی عدالتی ها در این جزایر اعتراض کرده اند به کار برود. او می گوید : "وقتی این اتفاق می افتد، قانون آلوهایی که در حال استفاده از آن هستند، در واقع بخشی از هویت بومی "غیر فعال" و "موج سازی نکنید" خلق شده در طول اشغال و کنترل هاوایی توسط آمریکاست. اما اگر نگاهی به هزاران مناظره که در روزنامه های هاوایی زبان و اعتراضات مردم هاوایی نهفته است بیاندازید، کاملا مشخص است که منفعل بودن تنها ویژگی فرهنگی مردم هاوایی نبوده است."

وجه منفی استفاده از قانون آلوها

قانون آلوها یا مهربانی و هماهنگی با دیگران

قبل از این که پاکی Paki که الهام بخش به وجود آمدن این قانون شد فوت کند، در مورد آلوها Aloha و احترام متقابلی که در بر دارد گفته است : "مردم هاوایی قدرت نجات فرهنگ جهانی را دارند." با این که این قانون نقص های خودش را دارد، چیزی است که هنوز در این جزایر وجود دارد و طنین انداز است. تولسی گابارد Tulsi Gabbard، نماینده ایالت هاوایی می گوید : "بازدید کنندگان از هاوایی اغلب در مورد این که چقدر هاوایی مکان زیبایی است صحبت می کند، اما خاص ترین بخش تجربه آنها روبرو شدن با مردم هاوایی بوده است و این که چقدر این مردم خوب و مهربان هستند. مردم سرتاسر ایالات متحده آمریکا و مردم سرتاسر جهان در نهایت به دنبال صلح هستند. اگر واقعا آلوها  را زندگی کنیم (برای دیگران احترام و عشق داشته باشیم) می توانیم قدرت برتری یافتن بر این اختلافات را به دست بیاوریم و راه حل هایی پیدا کنیم که در نهایت برای مردم و سیاره ما بهترین باشند."
اغلب وقتی مردم در مورد هاوایی فکر می کنند، فکرشان ربطی به سفر و تعطیلات دارد. وقتی دو ماه پیش به این جا نقل مکان کردم، یکی از دوستان به من گفت : "وقتی در ساحل نوشیدنی می خوری به یاد من باش." او یک ورژن یک بعدی و زیبا از زندگی من را که با واقعیت همخوانی ندارد تصور کرده بود. به جز این ها کلی کار برای انجام دادن، فیش برای پرداخت کردن، خرید و شست و شوی لباس ها و سایر کار های روزمره یک زندگی نرمال هست که باید انجام شود. قانون آلوها Aloha نیز چیزی شبیه به همین است. یک ورژن ایده آل شده از چیزی است که واقعا وجود دارد؛ اما پیچیده تر از آن است که در یک تعریف یک صفحه ای جای بگیرد. فعلا می گویم که آلوها Aloha برای من به معنی مهربانی و هماهنگی است؛ چیزی مهم که می بایست بین سلام و خداحافظی در ذهن نگاه داشته شود.

آلوها یا مهربانی و هماهنگی با دیگران

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شعارنویسی بر یک بنای تاریخی خلاف عرف و قانون است

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 10 شهریور 1399

براساس سخنان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد، شعارنویسی بر یک بنای تاریخی خلاف عرف و قانون است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :