آشنایی با روستای پالنگان در استان کردستان

پالنگان یا کامیاران نام روستایی پر جاذبه در دهستان ژاورود شهرستان کامیاران استان کردستان می باشد که در گذشته پالنگان یا محل زیست پلنگ نامیده می شده است و در زبان کردی معنی آن تکیه دادن است. قدمت روستای پالنگان کرمانشاه به حدود سه هزار سال پیش باز می گردد مردم این روستا دارای لهجه ی اورامی می باشند و از محصولات و سوغاتی های این روستا می توان به گندم، گیوه بافی، عسل طبیعی، موج بافی، جاجیم بافی، جو و انواع مواد لبنی اشاره کرد. پس در ادامه با ما در مجله گردش همگردی همراه باشید برای سفر به روستای پالنگان کردستان...

پالنگان

روستای پالنگان کجاست؟

بافت معماری روستای پالنگان کرمانشاه از نوع روستاهای پلکانی می باشد که با طبیعت متفاوت و ویژه ای که در فصول مختلف سال به روی همگان نشان می دهد شناخته شده است. روستای پالنگان کرمانشاه خانه هایش با سنگ و به صورت پلکانی ساخته شده است و در دو طرف دره ای قرار دارد، در نزدیکی این روستا دره ی زیبای تنگیور قرار گرفته است که باعث طراوت و سرزندگی این روستا شده است رودی که از کوه های سر به فلک کشیده پیرامون روستا و از حدود 20 چشمه جوشان سرازیر می شود و دارای آبی گوارا و زلال می باشد و به رود سیروان می ریزد.
این روستا که در ابتدای اورامان کردستان واقع شده است ناملایمات زیادی را در طول دوران گذشته شاهد بوده است و بارها تخریب و ویران گشته و از نوساخته شده است و درزمانی که هلوخان اردلان بر این سرزمین ها حکومت می کرد، اردلان پالنگان را به عنوان مرکز حکومت خود برگزیده بود.

روستای پلنگان

جاذبه های گردشگری روستای پالنگان

جاذبه های دیدنی روستا را اگر بخواهیم نام ببریم می توان به آبشار های طبیعی چشمه سارها و طبیعت بکر و زیبای روستا اشاره کرد در دره تنگیور در حدود 20 چشمه وجود دارد که دارای آبی زلال و خنک هستند. این چشمه ها در 700 تا 800 کیلومتری جنوب شرقی روستای پالنگان قرار دارند و آب جاری رودخانه تنگیور را که از میان روستا می گذرد تامین می کنند. آب و هوای خوب و جاذبه های طبیعی روستا سبب شده است که در طول فصول مختلف سال گردشگران زیادی برای بازدید به این روستا بیایند و از جاهای مختلف آن دیدن کنند.
روستای پالنگان در منطقه ی کوهستانی قرار گرفته و مسیر دسترسی به این روستا آسفالته می باشد. روستای پالنگان از نظر جمعیتی دارای حدود هزار نفر سکنه می باشد و بیشتر ساکنان این روستا سنی مذهب بوده و به لهجه اورامی سخن می گویند.
اگر بخواهیم شما را با تفریحات و سرگرمی های روستای پالنگان کردستان آشنا کنیم باید خدمت شما عرض کنیم که بازی هایی همچون چاک چاک، غل غلان، گرز بازی، کوشه کوشه، اسب سواری جزو بازی های بومی و سنتی این روستا به حساب می آیند و در مواقع بی کاری علی الخصوص در فصل های خزان و زمستان می توان دید که در کوچه ها و یا ارتفاعات بسیار زیبای این روستا برگزار می شود.
با ساکن شدن در این روستا می توانید از خوشمزه ترین خوراکی این ناحیه که طبخ انواع ماهی است و به لطف وجود یک واحد شیلات در نزدیکی روستا برقرار گردیده است را امتحان کنید.
وجود سنگ قبرهای قدیمی که با خط کوفی بر روی آن نوشته اند یا خرابه های باقی مانده از بناهایی چون مساجد، و قلعه پالنگان، همچنین باغ های زیبا و منازل قدیمی حاکی از این است که سنگ بنای این روستا در زمان ساسانیان گذاشته شده است.

معرفی روستای پالنگان

معرفی قلعه پالنگان معروف ترین جاذبه تاریخی در این منطقه

این قلعه بر حسب نظرات مختلف و آثاری که در حوالی ان پیدا شده و شامل بقایای اتاق ها، پل های قدیمی و آتشکد ها می شود می توان حدث زد که قدمتش به دوران پیش از اسلام باز می گردد. قلعه پالنگان در 800 متری روستا و در داخل دره ی زیبای تنگیور واقع شده است. برحسب نوشته های کتاب تحفه ناصری در این قلعه حاکمان کلهر در این قلعه سکونت داشتند و بعدها که اردلان قلعه را فتح کرد مرکز حکومتش را از قلعه زلم به قلعه ی پالنگان انتقال داد.

خرابه های قلعه پلنگان

اقتصاد مردم روستای پالنگان کردستان

کشاورزی از جمله کاشت جو، گندم و بهره برداری از دامداری و محصولات دامی و انواع مواد لبنی، جاجیم بافی، موج بافی و گلیم بافی از مشاغل عمده این روستا و منبع در امد مردم این سرزمین می باشد که با کار و تلاش زیاد همراه است.
از سوغاتی هایی که در روستای پالنگان می توانید تهیه کنید و به همراه خودتان به شهر و دیار خود ببرید می توان به صنایع دستی چون گیوه بافی، جاجیم و موج بافی، عسل طبیعی و روغن می باشد که در بین این ها می توان عسل طبیعی را به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک این منطقه به حساب آورد. همچنین وجود باغاتی که در بخش غربی روستا و در این چند ساله اخیر ایجاد شده است سبب شده که محصولاتی پوم توت فرنگی، انار، زردآلود و انجیز و هلو از این باغ ها برداشت شود و نیاز مردم روستا از این طریق تامین گردد.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای پالنگان یکی از روستاهای دیدنی استان کردستان به شمار می رود

گلاره یوسف پور ، شنبه 22 مهر 1402

براساس آخرین گزارش های واصله، روستای پالنگان یکی از روستاهای دیدنی استان کردستان به شمار می رود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :