آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر ارومیه، شهری با فرهنگی غنی و ایرانی

گردشگران زیادی در فصل تابستان برای فرار از گرمای شدید به شهرهای بزرگی نظیر ارومیه که دارای آب و هوایی معتدل می باشد، می روند. شهر ارومیه در دامنه کوه سیر و دشت در شمال غرب ایران قرار گرفته است. نام قدیمی ارومیه و دیدنی های ارومیه رضائیه بوده است. این شهر که مرکز استان آذربایجان غربی می باشد، دارای مردمانی مهربان و خونگرم بوده که در تابستان با میوه های خوشمزه و خوش طعم و با رویی گشاده از شما پذیرایی خواهند کرد. این شهر را شهر آب، شهر ادیان و مذهب و دارالنشاط و حتی پاریس ایران می نامند. در این سلسله مطالب ما می خواهیم در مجله همگردی به معرفی جاذبه های گردشگری ارومیه بپردازیم پس در تفریح در ارومیه همراه ما باشید.

ارومیه

آشنایی با آبشار شملکان ارومیه

در روستای شملکان ارومیه آبشاری زیبا قرار دارد که برای رفتن به این آبشار باید از جاده بند و تفرجگاه بند بگذرید. طبیعت بکر و دیدنی با مناظری شگفت انگیز به سبب وجود این آبشار در این روستا به وجود آمده است که دیدن آن هر گردشگری را شیفته جاذبه های گردشگری ارومیه می کند.

آشنایی با آبشار شملکان ارومیه

آشنایی با ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه یک بنای دوطبقه می باشد که در شرق میدان قدیمی ایالت در خیابان امام خمینی ارومیه قرار گرفته است. در طراحی معماری این بنا که ملا اوستا در سال 1310 هجری شمسی آن را ساخته با چیره دستی تمام، اصل تقارن را رعایت کرده است. پلان ساختمان شهرداری ارومیه به شکل عقابی با پرهای گشوده است که در سال 1320 هجری شمسی و در 30 شهریور ماه این سال موقعی که متفقین به ایران حمله کردند با بمبارانی که ارتش روسیه در این منطقه انجام داد، نمای جنوبی آن تخریب گردید و بعد از آن دو نفر به نام های اوستا مهبور و استاد کاری ارمنی بنا را که یکی از دیدنی های ارومیه است، مرمت و تعمیر کردند.

 ساختمان شهرداری ارومیه

آشنایی با دریاچه ارومیه

این دریاچه که معرف همگان است امروزه متاسفانه حال خوشی ندارد و در حال خشک شدن است. این دریاچه دارای وسعتی در حدود 140 کیلومتر بود که از شمال تا جنوب و 85 کیلومتر از شرق تا غرب را شامل می شد. دریاچه ارومیه بعد از دریای مرده دومین دریاچه آب شور در منطقه خاورمیانه می باشد. علت اصلی این که این دریاچه در حال خشک شدن است به علت تغییر مسیر رودخانه هایی است که به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می شدند و همچنین کاهش نزولات جوی و گرمای بی سابقه هوا و استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی می باشد که باعث شده دریاچه ارومیه کم آب شود. وسعت دریاچه ارومیه در حدود 5200 کیلومتر مربع می باشد و در زمان های گذشته یکی از موراد تفریح در ارومیه لنج سواری در این دریاچه بوده است که جمعه های هر هفته صف طولانی برای سوار شدن به لنج در ساحل دریاچه تشکیل می شد.

آشنایی با دریاچه ارومیه

آشنایی با مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه که در فهرست آثار ملی ایران به شماره ثبت 243 در سال 1314 در 15 آذر ماه این سال ثبت شده است، یکی از بناهای قدیمی و تاریخی شهر ارومیه به حساب می آید و مهمترین رکن بافت قدیمی شهر را تشکیل می دهد که در میان بازار قدیمی در خیابان اقبال ارومیه واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه است. معماری مسجد جامع ارومیه که به سبک معماری دوره سلجوقیان می باشد شامل گچ بری ها، تزئینات زیبا، ستون بندی می باشد که به زیبایی هرچه تمامتر ساخته شده است. گفته می شود که در زمان های گذشته در مکان فعلی این مسجد آتشکده ای وجود داشته و زمانی که مسلمانان بر این منطقه حاکم شدند آن را تخریب کردند و سر انجام در قرن هفتم هجری قمری در این مکان ساختمان مسجد جامع ارومیه ساخته شد.

 آشنایی با مسجد جامع ارومیه

آشنایی با کلیسای ننه مریم در ارومیه

کلیسای ننه مریم گفته می شود قبل از این که تبدیل به کلیسا شود در زمان های دور به عنوان معبد زرتشتیان از آن استفاده می شده است. این کلیسا را با نام های مارت مریم، شرق آشور و کلیسای حضرت مریم می شناسند و زمان ساخت کلیسای ننه مریم که از دیدنی های ارومیه است، به سال 32 میلادی بر می گردد. گفته می شود که کلیسای ننه مریم جز قدیمی ترین کلیساهای ایران و جهان بوده و بعد از بیت لحم فلسطین دومین کلیسای جهان به شمار می رود. داستان این کلیسا نیز جالب و شنیدنی است می گویند که وقتی که حضرت مسیح، پیام آور صلح و دوستی متولد شد موبدان زرتشتی که در این معبد عبادت می کردند، دیدند که ستاره ای درخشان به سمت شرق حرکت می کند. آن ها به دیدن این نشانه به سمت اورشلیم رفتند و وقتی که به شهر و دیار خود بازگشتند این آتشکده را به کلیسا تبدیل کردند. ساختمان فعلی کلیسای ننه مریم که می بینیم مربوط به دوران ساسانیان می باشد و اگر به بازدید از این کلیسا بپردازید، خواهید دید که شبیه هیچ کلیسای دیگری نیست زیرا که کف ان با قالی های دست بافت فرش شده و دارای سقفی کوتاه بوده و در گوشه ای از آن شما شاهد دالان های تو درتو و در نهایت محرابی خواهید بود که کشیش کلیسا وقتی که می خواهد مراسم رسمی را اجرا کند در جلوی این محراب می ایستد و مراسم را اجرا می کند. این کلیسا از دیدنی های ارومیه در زمان تفریح در ارومیه می باشد.

 آشنایی با کلیسای ننه مریم در ارومیه

آشنایی با دریاچه مارمیشو ارومیه

به دلیل ریزش کوه در زلزله در مسیر آب های مرزی بین کشور ایران و کشور ترکیه دریاچه مارمیشو در شمال غرب شهر ارومیه به وجود آمده است. این دریاچه دارای مساحتی در حدود 5 هکتار می باشد و در 45 کیلومتری شمال غرب ارومیه واقع شده است. دریاچه مارمیشو نامش را از نام رهبر مسیحیان آشوری یعنی مارشیمون بنیامین به ارث برده است. از مساحت دریاچه مارمیشو در این چند سال اخیر به دلیل پر شدن دریاچه با ماسه و شن بر اثر جاری شدن سیل در این منطقه کاسته شده است. ماهیگیری در این دریاچه یکی از نمونه های تفریح در ارومیه است. برای دیدن دریاچه مارمیشو که یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه است به ارومیه بیایید و ماهی ها شامل انواع قزل آلا و آبزیان مختلف را از نزدیک ببینید.

دریاچه مارمیشو ارومیه

آشنایی با برج سه گنبد در ارومیه

این برج که دارای ارتفاعی در حدود 13 متر می باشد، در دو طبقه و به قطر 5 متر در طرحی استوانه ای ساخته شده است. برج سه گنبد قدمتش به دوران سلجوقیان یعنی در سال 580 هجری قمری باز می گردد. این برج که در هر سوی خود دارای دریچه می باشد، براساس نوشته های کتیبه ای که در آن وجود دارد به دستور شیث قاطه المظفری که یکی از حاکمان سلجوقی بوده در سال 590 هجری قمری ساخته شده است. برج سه گنبد به شماره ثبت 242 در پانزدهم آذر ماه سال 1314 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طبقه اول برج سه گنبد که پوششی قوس دار دارد، سردابه نامیده می شود و معماری برج سه گنبد به سبک معماری مقبره های دوره سلجوقی و مقبره های مراغه که در قرن 6 هجری قمری رایج بوده، طراحی شده است.

برج سه گنبد در ارومیه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با دریاچه نمک قم، جاذبه دیدنی شهری مذهبی

کیانا صدیقی ، جمعه 7 تیر 1398

در نزدیکی شهر قم، دریاچه نمکی به نام حوض سلطان وجود دارد که یکی از جاذبه های طبیعی مهم ایران به حساب می آید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :