راهنمای سفر نوروزی به دامنه زاگرس؛ منطقه ای دیدنی و حیرت آور

ایام نوروز فرا رسیده و خیلی از ما آماده سفر به جاهای دوریم. ولی خیلی از افراد وقت آن را ندارند که شهر و خانه خود را ترک کنند. این شد که به این فکر افتادیم تا برنامه سفری کوتاه را برای ساکنین استانهای لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد بریزیم تا در حداقل زمان، حداکثر لذت را از ‫‫سفر‬ ببرند‬. می دانیم که تمام استانهای ایران پر از شهرها، دهکده های کوچک و بزرگ بوده که اکثرا مملو از زیبایی و دیدنی هستند و چند سال هم برای دیدن تمام زیبایی های این گوشه و کنار کم است. با ما در راهنمای سفر نوروزی به دامنه زاگرس همراه شده تا شما را با شماری از معروف ترین شهرهای دیدنی دامنه زاگرس آشنا کنیم.

راهنمای سفر نوروزی به دامنه زاگرس

دریاچه گهر

دریاچه گهر صد و پنجاه سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه بزرگ بوجود آمده است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی‬ بوده و به نگین اشترانکوه معروف هست. این دریاچه به علت نداشتن مسیر ماشین رو، تا حد زیادی بکر و دست نخورده مانده است. از سمت دورود، الیگودرز و ازنا به این دریاچه فیروزه ای دسترسی وجود دارد. دره های اطراف این دریاچه از زیبایی منحصر بفردی برخوردار بوده و زیستگاه مناسبی را برای بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز،خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو بوجود آورده اند. آبزیانی مثل مارماهی، لاکپشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز هم در این دریاچه زندگی می کنند.

دریاچه گهر

بروجرد

بروجرد جاذبه های گردشگری زیادی دارد و کوهستان، مزارع، مراتع سرسبز و آب و هوای مطبوع این شهر باعث شده که لقب دارالسرور را بگیرد. بیشتر از دویست خانه باستانی از دوره قاجار در این شهر وجود داشته که باعث شده تا این شهر سومین بافت تاریخی گسترده را داشته باشد. در سفر به این شهر می توانید از گردشگاه تپه چغا ( بام بروجرد) ، مسجد جامع بروجرد، آبشارهای ونایی، پارک فدک، تنگه کپرگه، خانه مصری، پل قلعه حاتم بازدید کنید.

مسجد جامع بروجرد

مثل همه سفرهای دیگر که باید غذاهای آن شهر را امتحان کرد، در سفر به بروجرد هم غذاهای بروجردی را حتما امتحان کنید. کباب بروجرد که یکی از بهترین و باکیفیت ترین کبابهای ایران بوده و همراه با نان سنگک داغ، دوغ محلی و سبزیجات سرو شده را باید حتما امتحان کنید. علاوه بر کباب، امتحان کردن انواع آش مثل آش ترخینه، آش ورکوآز، آش بنسور، آش ماسوآ، گوشت آو (اشکنه بروجردی)، حلیم بروجردی، دلمه برگ مو بروجرد، شامی کباب بروجردی و خورشت قیمه بروجردی هم خالی از لطف نیست.

کباب بروجرد

گچساران (دو گنبدان)

گچساران یکی از شهرهای مهم استان کهگیلویه و بویر احمد بوده که مردمی لر و قشقایی دارند. این شهر جاذبه های گردشگری زیادی داشته که دیدنشان ارزشمند هست. از اماکن دیدنی این شهر به غار شاه بهرام متعلق به دوره اشکانی، روستای شوش، روستای تاریخی خیرآباد، تپه تل دهو مربوط به هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد، قلعه باباکلان، قلعه شامبراکان، کوشک گودنگون، گنبد لیشتر، آسیاب خربل شهر اشاره کرد. کله جوشک یا کلک سوز، تلیت پیاز، آش کارده هره هم از غذاهای محلی این مورد از معروف ترین شهرهای دیدنی دامنه زاگرس هستند.

گچساران (دو گنبدان)

یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده و آب و هوای سردسیری معتدل به سردی دارد. این شهر جاذبه های فوق العاده طبیعی و گردشگری داشته و به همین دلیل، به پایتخت طبیعت ایران معروف بوده است. از جمله آنها میتوان به آبشار یاسوج، میل مهریان، کوه دنا، پارک کوهستان، موزه مردم شناسی، پیست اسکی کاکان و سد شاه قاسم اشاره کرد. براساس راهنمای سفر نوروزی به دامنه زاگرس، غذاهای محلی یاسوج مثل بیلهر پلو (کنگر پلو)، شله ماسی یا شله دووی، آش کارده (هره)، شله شیری (شیر برنج)، لوی، کله جوشک یا کلک سوز و آش دنگو را هم حتما امتحان کنید.

یاسوج
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به جزیره لنکاوی؛ منطقه ای دیدنی در مالزی

ن. چرمچی ، یکشنبه 24 اسفند 1399

در راهنمای سفر به جزیره لنکاوی سعی داریم برترین جاذبه های گردشگری لنکاوی را به شما معرفی کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :