منطقه ییلاقی سوباتان | ییلاق سرسبز شمال ایران

 سوباتان یکی از  زیباترین های شمال کشور است که در شهر لیسار استان گیلان قرار دارد. هوای پاک، چمنزارهای سرسبز، جنگل های انبوه، چشمه های خنک و جاذبه های طبیعی دیگر آن، باعث شده تا گردشگران زیادی از این منطقه ی زیبا بازدید کنند. سفر به سوباتان تالش در فصل گرم تابستان می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما باشد. در این بخش به معرفی منطقه ییلاقی سوباتان و جاذبه های دیدنی آن می پردازیم. با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید...

سوباتان

سوباتان کجاست؟

سوباتان تالش ییلاق سرسبزی است که در استان گیلان و در شهر لیسار، توابع شهرستان تالش، قرار دارد. این ییلاق از لیسار 22 کیلومتر و از تالش 36 کیلومتر فاصله دارد و در بخش شمال غربی آن واقع شده است.
اطراف این ییلاق را طبیعتی بسیار زیبا احاطه کرده که از هر طرف به یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مناطق طبیعی ایران می رسد. در شرق منطقه ییلاقی سوباتان جنگل های تالش و در غرب آن ییلاق های اردبیل را داریم. بخش شمالی منطقه ییلاقی سوباتان را نیز رودخانه ی لیسار و ییلاق های خطبه سرا در بر گرفته است. در بخش جنوبی سوباتان مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان دیده می شود.
این طبیعت چشم نواز و فوق العاده هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند. از این رو این منطقه در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز میزبان گردشگرانی است که به تماشای طبیعت و حضور در آن علاقه مندند. اهالی شهر لیسار نیز در این فصول  به سوباتان می آیند تا از آب و هوای فوق العاده ی آن استفاده کنند.

سوباتان کجاست؟

تاریخچه ی سوباتان تالش و علت نامگذاری

اگر بخواهیم تاریخچه ی این ناحیه را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم منطقه ییلاقی سوباتان دارای تمدنی کهن و تاریخی چند هزار ساله می باشد. این واقعیت با کشف گورهایی که در اطراف سوباتان پیدا شده و مربوط به هزاران سال پیش است، به دست آمده و تاریخ این ییلاق دیدنی را مشخص کرده است. دو گور کلان سنگی که در قوری دره و محله نومندانی ها کشف شده، نمونه هایی از آن هستند.
شاید برای شما این سوال مطرح شود که چرا این منطقه سوباتان نامیده شده است. در این مورد دو نظریه ی مختلف وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:
در زبان ترکی، سو به معنای آب و باتان به معنای فروریختن می باشد. با توجه به این که در زمان بارندگی، آب باران درون حفره های که در این ییلاق وجود دارند، می ریزد، به همین دلیل آن را سوباتان به معنای محل فرو ریختن آب نامیده اند.
در بخش های مختلف منطقه ییلاقی سوباتان گیاه گلپر رشد می کند. با توجه به نظریه ی دوم، سو در زبان تالشی به معنای گیاه گلپر و  و تون به معنای محل رویش می باشد. از این رو این منطقه را سواتون یا سووتون به معنای محل رویش گلپر نامیده اند.

محل رویش گلپر
سوباتان بهشت شمال ایران

آب و هوای سوباتان تالش

گیلان به عنوان مرطوب ترین استان کشور، دارای آب و هوایی معتدل است و معمولا دمای زیر صفر در نقاط مختلف این استان دیده نمی شود. اما منطقه ی ییلاقی سوباتان به دلیل قرار داشتن در ارتفاعات، 1900 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا، تابستان هایی خنک و زمستان هایی سرد دارد. این هوای سرد تا جایی است که دامداران منطقه در فصل زمستان از این ناحیه کوچ کرده و به سمت دامنه های البرز یا حاشیه دریای خزر می روند.

آب و هوای منطقه

جاذبه های دیدنی سوباتان تالش

آب و هوای عالی، چشمه های پرآب و زمین های سرسبز هریک به تنهایی می تواند تعطیلاتی خوب و خاطره انگیز را برای شما بسازد. علاوه بر این ها این ییلاق هچنان زندگی سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و همین مسئله جذابیت بیشتری به آن داده است. در سوباتان گاز وجود ندارد و برق آن نیز از طریق موتورهای برق تامین می گردد. اهالی و ساکنان این منطقه نیز به دامداری مشغول بوده و به دلیل کوچ زمستانه ای که دارند، در چادر یا خانه های کاهگلی زندگی می کنند. جالب است بدانید که هیچ هتل یا مسافرخانه ای در این جا وجود ندارد و گردشگران معمولا در خانه ی اهالی مستقر  می شوند.
در این سوباتان تالش شما می توانید جاذبه های طبیعی متنوعی را مشاهده نمایید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

جاذبه های سوباتان

چشمه کلیه سویی: یکی از معروف ترین چشمه های منطقه سوباتان تالش، چشمه کلیه سویی نام دارد. این چشمه در ورودی ییلاق سوباتان قرار داشته و خواص درمانی نیز دارد. گفته می شود آب این چشمه برای درمان بیماری های کلیوی استفاده شده و دفع ادرار را آسان می کند.
چشمه باتمان بلاق: باتمان پرآب ترین و بزرگ ترین چشمه ی منطقه ی سوباتان است که در 100 متری شمال چشمه کلیه سویی قرار دارد.
غار گنج خانه: یکی از جاذبه های منطقه ی سوباتان است که در ارتفاعات تالش قرار دارد. بر اساس افسانه های قدیمی این غار طلسم شده و هرکسی که وارد آن شود، آسیب می بیند. از این رو تاکنون کسی جرات وارد شدن به این غار را نداشته و به ندرت پیش می آید که کسی به این غار نزدیک شود.
آبشار ورزان: آبشار ورزان از شاخه اصلی رودخانه لیسار بوده که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای ورزان در شمال غربی سوباتان واقع شده است. اگر قصد بازدید از این آبشار را داشته باشید، از سوباتان تا ورزان حدود یک ساعت کوهپیمایی در پیش خواهید داشت.
دریاچه نئور: نئور یک دریاچه ی آب شیرین است که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا  قرار دارد. این دریاچه در میان یکی از دره های کوهستان بغرو قرار داشته و سه شهر تالش، اردبیل و خلخال را در اطراف خود دارد. با توجه به این که بخش عمده ای از دریاچه ی نئور  در شهر تالش استان گیلان واقع شده، این دریاچه در تقسیمات کشوری متعلق به استان گیلان می باشد.
آبشار ماهار: یکی از آبشارهای زیبا ولی گمنام این منطقه، آبشار ماهار می باشد. این آبشار در مسیر شاخه اصلی رودخانه لیسار قرار داشته و پهنای آبریز بسیار زیبایی دارد. با توجه به این که راه ارتباطی بین ماهار و سوباتان وجود ندارد، این آبشار ناشناخته مانده و کمتر کسی از وجود آن آگاه است.
دشت گل های شقایق: یکی از دیدنی های سوباتان، گل های زیبا در رنگ های متنوع زرد ، آبی و بنفش و ... می باشد که مناطق مختلف این ییلاق را پر می کند. شقایق یکی از گل هایی است که در این منطقه به وفور دیده می شود. دشت های شقایق سوباتان تصاویر فوق العاده و بی نظیری را در این منطقه به وجود می آورند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
پارک طبیعی و جنگلی آلچالق: جنگل های سرسبز لیسار از بخش غربی به ییلاق سوباتان می رسد. در این قسمت از جنگل بوته های آلوچه ی وحشی به وفور دیده می شوند. به این آلوچه ها در زبان محلی آلچالق گفته می شود. پارک جنگلی آلچالق بر روی تپه های کم ارتفاع قرار گرفته و پوشیده از چمن طبیعی می باشد. در میان انبوه درختان آلوچه، درختان جنگلی دیگری چون سیب و گلابی نیز دیده می شوند.
در این جا تعدادی از جاذبه های سوباتان را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر به این ییلاق سفر کردید می توانید علاوه بر این ها از دیدنی های دیگری چون بازارچه سنتی سوباتان، گودال های سنگی، دره های سرسبز و زیبا، موزه مردم شناسی عشایر، زمین اسب دوانی و … بازدید نمایید.

 غار گنج خانه
دشت گل های زیبا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

ییلاق سوباتان در استان سرسبز و دیدنی گیلان

کیانا صدیقی ، چهارشنبه 20 شهریور 1398

در استان گیلان مناطق ییلاقی متعددی وجود دارد، یکی از معروف ترین این مناطق سوباتان است. در این مطلب به معرفی بیشتر این منطقه ییلاقی پرداخته ایم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :