جاذبه های گردشگری قشم، نقطه اوج زیبایی های خلیج فارس

نام قشم، این جزیره زیبای استان هرمزگان را به حتم هزاران بار شنیده ایم. قشم که لقب بزرگ ترین جزیره ایرانی در آب های نیلگون خلیج فارس را به دنبال خود دارد با مساحتی بالغ بر 1491 کیلومتر 2 برابر نیم بزرگ تر از جزیره بعدی واقع در میان آب های خلیج فارس است. قبل از آن که به زیبایی ها و خصوصیات این جزیره افسانه ای بپردازیم شاید بهتر باشد با اشاره به نام دومین جزیره بزرگ حاشیه خلیج فارس، وسعت این جزیره برای گردشگران عزیز ملموس تر شود. باور کنید جزیره بعدی نام یک کشور است که برای خود نامی هم دست و پا کرده است. نام آن «بحرین» است. نکته جالب توجه تر آن است که جزیره به غیر از بحرین، از 21 کشور دیگر در جهان نیز بزرگ تر است. این مقاله درباره دیدنی های قشم، جاذبه های گردشگری قشم و محصولات قشم است.

بزرگ ترين جزيره خليج هميشه فارس

جزیره زیبا و دیدنی

جزیره را در گذشته های دور و در زمان پادشاهان ساسانی به نام «جزیره بزرگ» می شناختند که به زبان ایرانیان آن زمان «ابرکان» می شده است. اولین باری که این جزیره آرمیده در میان نا آرامی های گاه و بی گاه خلیج فارس به نام «قشم» یا به گویش ساحل نشینان «کشم» خوانده شد در دست نوشته ها و اسناد تاریخی دوره صفوی یافت می شود. جزیره که دارای 69 شهر و روستا است در سال 1385 به سه بخش تقسیم شد. مرکزی، شهاب و هرمز. این نگین خلیج همیشه فارس از سال 1382 تبدیل به منطقه آزاد شد و به اداره سازمان مناطق آزاد واگذار گردید تا مردمان فارس زبان این منطقه علاوه بر معادنی چون نمک، گاز و خاک سرخ به منابع جدید شغلی و در آمدی دست یابند. این متن درباره محصولات قشم، جاذبه های گردشگری قشم و دیدنی های قشم است.

جزیره زیبا و دیدنی

آب و هوا

گویش محلی اهالی جزیره در تمام اراضی آن تقریبا یکسان است و زبانی است ممزوج شده از کلمات فارسی، هندی، عربی، بندری و انگلیسی. دمای روزانه حداکثر 36 درجه سانتی گراد بوده و حداقل دمایی که در این سرزمین ساحلی خلیج فارس می توانید تجربه کنید 18 درجه سانتی گراد است. دمای متوسط جزیره را می توان در حدود 26 درجه سانتی گراد دانست. دی و بهمن ماه خنک ترین ماه های این منطقه است و 10 تیرماه تا 10 شهریور، زمان گرمای این سکونت گاه میان دریا است. اگر اهل قدم زدن زیر باران هستید و از شنیدن صدای قطرات باران روی چتر خود حال خوبی پیدا می کنید از آبان تا فروردین زمانی است که می توانید به آن فکر کنید. جزیره با متوسط بارندگی 13 روز در سال، میانگین بارش 155 میلی متر را برای خود به ثبت رسانده است. این متن درباره دیدنی های قشم، جاذبه های گردشگری قشم و محصولات قشم است.

جنگل حرا

کشاورزی در قشم

در جزیره چیزی در حدود 20 نوع خرما به ثمر می رسد که از 890 هکتار اراضی کشت شده این منطقه بر داشت می شوند. کاشت نخل در این خشکی سر افراز خلیج فارس قدمتی دیرین دارد و در حدود 12 هزار اصله نخل در این سرزمین یافت می شود. سال 1384 جزیره قشم شاهد زلزله ای به قدرت 6/4 ریشتر بود که در نزدیکی بندر درگهان با فاصله 19 کیلومتری آن رخ داد. یکی از دیدنی های شگفت آور جزیره پوشش گیاهی 2 هزار کیلومتری جنگل های حرا است و البته چشمه هایی که در سراسر جزیره پراکنده اند و غالب شان آب شور دارند. این شهر پهناور خلیج فارس در سال 1389 شاهد افتتاح اولین مرکز پروزش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه بود که هم اکنون با نام پارک کروکودیل برای بازدید عموم وجود دارد. در این مقاله با محصولات قشم است.

کشاورزی در قشم

دیدنی های قشم

اگر با نام ژئو پارک آشنا نیستید باید به یاد داشته باشید که اولین ژئو پارک کشور هم در جزیره قشم راه اندازی شد. ژئو پارک، محوطه ای را می گویند که چندین پدیده شاخص زمین شناسی در آن جا قرار گرفته باشد. همچنین علاووه بر پدیده های زمین شناسی می تواند دارای آثار تاریخی، میراث فرهنگی، بوم شناسی، باستان شناسی و طبیعی باشد. اولین روز از فصل گرما که در جزیره برابر با آخرین روز تیر ماه است به نام «روز صیاد» شناخته می شود. در روز صیاد، هیچ صیادی موجودات آبزی و ماهیان را صید نمی کند و حتی در وعده های غذایی خود از آن ها استفاده نمی کند. علاوه بر صیادی، ساخت لنج یکی دیگر از مشاغل اهالی جزیره است. صنعتی که در بیشتر شهرهای اطراف خلیج فارس رواج دارد و از صنایع قدیمی و بومی استان هرمزگان به حساب می آید. دره «چاهکوه» جزیره قشم لوکیشن فیلم برداری فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» بوده است و در مقوله هنر این محدوده خوش آب و رنگ خلیج فارس دارای یک موسیقی محلی خاص خود است. موسیقی سنتی «عضوا» از قدیم و الایام در جزیره قشم رواج داشته است. برای مشایعت عروس و داماد به خانه همواره عضوا به گوش اهالی رسیده است. این موسیقی را در آخرین لحظات جشن عروسی آغار می کنند. از جلوی بازار قشم تا منزل عروس. نوازندگان عضوا به همراه داماد این مسیر را پیاده طی می کنند. در این متن درباره محصولات قشم صحبت می کنیم.

صنعتي بومي و قديمي

صنایع و دانش

جزیره قشم در کنار داشتن زیبایی های خاص یک جزیره، به توسعه علم و دانش نیز توجهی خاص داشته و با بودن چندین دانشگاه از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، عامی کاربردی صنعت آب و برق، واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد بین الملل در کنار موسسه آموزش عالی قشم که با همکاری دانشگاه کارلتون کانادا به پذیرش دانشجو می پردازد فضایی علمی پژوهشی پویایی را تشکیل داده اند. علاوه بر این جزیره قشم با داشتن بیش از 50 باشگاه و دسته ورزشی و استخدام 120 مربی یکی از قطب های مهم در این زمینه است و در میان دیگر شهرهای استان هرمزگان رتبه بالاتری دارد. از یک جزیره محصور در میان آب، آن هم آب های درخشنده خلیج فارس چه می خواهید؟ اگر به جذب انرژی و رفع استرس و خستگی های ناشی از زندگی ماشینی و مدرن می اندیشید، جزیره قشم این مروارید خو گرفته به خلیج با مردمان خون گرم و  فارس زبانش همان جایی است که به دنبالش هستید. این مقاله درباره محصولات قشم است.

از يك منظره ساحلي چه مي خواهيد؟

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جاذبه های گردشگری بندر سیراف، بندری قدیمی در خلیج فارس

کیانا صدیقی ، پنج شنبه 26 مهر 1397

بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر قرار دارد. این شهر تاریخی در گذشته بندر بسیار با اهمیتی بوده و از پویایی بسیاری برخوردار بوده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :