راهروهای سنگی پترا | گذر از میان سنگ های عظیم الجثه

شهر باستانی پترا که در قلب بیابان های کوهستانی اردن جنوبی قرار گرفته است مسیرهای دستیابی مختلفی در گذشته داشته است. یکی از مسیرهای احتمالی از سمت جنوب بوده که به دشت های پترا و کوه هارون منتهی می شده است. مسیر دیگر از فلات مرتفع به سمت شمال بوده است. اما بازدیدکنندگان امروزی، از سمت شرق به پترا دسترسی خواهند داشت، آن هم از طریق راهروهایی در دل کوه و صخره! با همگردی همراه باشید برای سفر به راهروهای سنگی پترا که یکی از حیرت انگیزترین جاهای دیدنی اردن و از جذاب ترین دیدنی های اردن می باشد...

شهر باستانی پترا

راهروهای سنگی پترا

این راهروها به طرز فوق العاده ای در شهر باستانی پترا و جلوی خزانه داری آن زمان یا به عربی "الخازنه" به اتمام می رسند. این راهروها به علت جریان آب شکل نگرفته اند، در واقع این نیروهای تکنیکی بودند که سبب شدند این کوه های ماسه سنگی از یکدیگر فاصله گرفته و این شیارهای عمیق، باریک و طویل را به وجود بیاورند. در طی سال ها جریان آب ناشی از سیل های ناگهانی، اطراف این شیارها را گرد و هموار کرده و اکنون شاهد راهروهایی پر پیچ و خم هستیم و از زیباترین جاهای دیدنی اردن و برجسته ترین دیدنی های اردن می باشد.
در ورودی این راهرو، زمانی یک قوس زیبا و تاریخی قرار داشت که متاسفانه به علت زلزله سال 1896 فروریخت. امروزه تنها بخش کوچکی از این قوس دیدنی باقیمانده است. این راهرو 1.2 کیلومتر طول دارد که در دو طرف آن کوه های خوش رنگ ماسه سنگی قرار گرفته اند و گاهی به ارتفاع 150 متر می رسند. به طور متوسط عرض این راهروها به 3 متر می رسد اما گاهی اوقات مسیر عریض تر شده و اجازه ورود نور آفتاب و حتی رشد درختان را داده است. البته گاهی مسیر آنقدر تنگ می شود که می توانید با باز کردن دو دست خود، صخره های اطراف را لمس کنید.

شهر باستانی پترا 1
شهر باستانی پترا 2

مسیر شهر باستانی پترا

در طول مسیر شاهد مصنوعات باستانی مختلفی هستیم که می توان به مسیرهای آب رسانی به مرکز پترا اشاره کرد. چند علامت و نشان نیز بر روی سنگ ها حکاکی شده اند که تنها با استفاده از نردبان قابل دسترسی هستند. همچنین بقایای چند مجسمه بزرگ و باشکوه نیز دیده می شود. در طول مسیر شهر باستانی پترا چند حجره زیرزمینی نیز دیده می شود که به اعتقاد کارشناسان برای سربازان و به جهت دفاع از ورودی اصلی پترا در نظر گرفته شده اند و از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی اردن و برترین دیدنی های اردن می باشد. شایعه شده بود غنیمت ها درون یک گلدان سنگی بزرگ در طبقه دوم این خزانه داری نگهداری می شدند. قبیله های بادیه نشین سعی می کردند با شلیک به این گلدان بخت خود را امتحان کنند تا شاید غنایم درون آن را تصاحب کنند. اما بی خبر از آنکه این گلدان درواقع یک تکه سنگ بوده که به عنوان دکور مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه آثار گلوله های متعدد بر روی آن دیده می شود.

شهر باستانی پترا 3
شهر باستانی پترا 4
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

کشف یک محوطه عظیم غارنگاره های پارینه سنگی در اسپانیا

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 12 مهر 1402

براساس آخرین گزارشهای بدست آمده، کشف یک محوطه عظیم غارنگاره های پارینه سنگی در اسپانیا صورت گرفت.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :