برگزاری جشن باستانی "سده" ممنوع شد !

برگزاری جشن باستانی "سده" با قدمتی چهار هزار ساله برای گردشگران ممنوع شد!

به نقل از « خبرگزاری ایسنا » یک هفته قبل از برگزاری جشن سده، خبرهایی مبنی بر جلوگیری از برگزاری این جشن به گوش رسید و در جلسه ای تصمیمی با این مضمون اتخاذ شد که به دلیل همزمانی سانحه پلاسکو با جشن سده، برای همدردی با هموطنان، تبلیغ درباره برگزاری جشن انجام نشود. با وجود تاکید بر عدم ممنوعیت برگزاری جشن اما، روز دهم بهمن ماه روز برگزاری این جشن رییس جامعه زرتشتیان یزد به رسانه ها اعلام کرد: " متأسفانه امسال به دلیل حواشی ایجاد شده، این جشن بدون حضور دیگر قومیت ها و فقط با حضور زرتشتیان در استان یزد انجام می شود." محل همیشگیِ برگزاری جشن که همه ساله روستای «چَم» تفت بود نیز به روستای «راحت آباد» تفت و در شرایط تحت کنترل و محدودیت منتقل شد. تورهای زیادی از کشور که برای دیدن این جشن رفته بودند نیز همه برگردانده شدن. جشن سده که یادآور صدمین روز زمستان از تقویم کهن است و با برپایی آیین سده سوزی جشن گرفته می شود، جشنی است که ثبت ملی شده و همانند نوروز مراسمی کاملا ایرانیست. در نهایت اما با وجود پیگیری های خبرنگار «ایسنا» هیچ کدوم از مسئولین حاضر به مصاحبه و توضیح این اتفاق نشدند.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تفسیر جشن سده در سالروز برگزاری این آیین جهانی

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 10 بهمن 1402

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، تفسیر جشن سده در سالروز برگزاری این آیین جهانی صورت پذیرفت.

نظرت چیه
8 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 20 بهمن 1395

    من هم ایرانی هستم ولی زیاد نسبت به مسائل و تمدن 2500 ساله و 1400 ساله و عرب و عجم و زرتشتی و مسلمان تعصب ندارم هر منش و افکار و اعتقاد و باوری که بتونه انسان را به مقام شایسته و در شانش نزدیکتر کنه اون می تونه بهترین تمدن و دین و مذهب باشه نظر شخصی من که بر اساس سالها تحقیق و تفحص بوده صرفا دین اسلام رو به عنوان بهترین اینها معرفی کرده و الانم به عنوان یک مسلمان که سعی می کنه اگر سودی برای غیر نداشت ضرری هم نداشته باشد دارم زندگی می کنم .

    • 17 بهمن 1395

    پاینده ایران وایرانی

    • 14 بهمن 1395

    برایم جای تعجب داره که چرا باوجود حادثه پلاسکو جناب فریدون خان در جشنواره موسیقی شرکت کرد

    • 13 بهمن 1395

    چرا.به ایرانیان ظلم میکنید.اگرعرب هستیداعلام کنید.چراتمدن ایران رانابودمی کنید. افرادی که دراین ماجراها هستند یادشان باشند.ماهشدار میدهیم.

    • 13 بهمن 1395

    واقعا خنده داره و باعث تاسف

    • 13 بهمن 1395

    کی درست میشیم

    • 13 بهمن 1395

    ما که گرفتیم این جشن رو تو یاسوج ما لرها این جشن رو بیشتر از بقیه جشن های میهنی بهش اهمیت میدیم امیدوارم واسه بچه هامون این فرهنگ زیبا نگهداری بشه.

    • 13 بهمن 1395

    میخواهند ایرانی بودنمان را از ما بگیرند. تمدن2500 ساله را وقتی1400 ساله میخوانند دیگر چه میماند؟