خانه دهدشتی اصفهان

  • 4.2 / 5 بر اساس 5 رای
آدرس: ایران اصفهان اصفهان چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه، کوچه جهان نما، انتهای بن بست دهدشتی، پلاک 110
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان از خانه های قدیمی و سنتی است و یادگاری از دوره قاجار. حیاط خانه دهدشتی، حوض آب وسط آن و چند گلدان شمعدانی لحظاتی آرامش بخش را به گردشگران و مسافران می بخشند. این بنای دیدنی بارها مرمت و نوسازی شده و در زمان حال، تعدادی از اتاقهای آن به اقامت گردشگران اختصاص یافته است. از اواسط سال 1395 هم مجموعه کافه هوگر با ارائه انواع نوشیدنی ها، دمنوش ها و غذاهای سنتی اصفهان در حال سرویس دهی هست.

اتاق شاه نشین در این عمارت تاریخی به اتاق جلسات اختصاص داده شده و در سالنی سنتی با پنجره های کوچک و چوبی که در قدیم از شیشه ای رنگی برای آن استفاده میشد، پارادوکسی از میز و صندلی های آینده دیده می شود ولی با این همه زیبایی، برخی شیشه های خانه دهدشتی اصفهان چنان سرد و بی روح هستند که گویی به این عالم تعلق ندارند. خانه دهدشتی دارای معماری مستطیل شکل بوده و بخش شمالی مهمترین قسمت آن محسوب می شود. این قسمت شامل تالاری در میانه و دو اتاق سه دری در دو طرف است. فضاهای داخلی این بخش توسط درهای چوبی به یکدیگر اتصال دارند و به این ترتیب، فضای وسیعی را در این بین ایجاد می کنند.

قسمت وسط خانه دهدشتی اصفهان دارای ارسی زیبایی به سوی حیاط گشوده شده است و بخش جنوبی از سه اتاق سه دری ساخته می شود. بین این سه اتاق دو دالان قرار دارد که به خانه مجاور راه دارد و ورود به خانه از طریق دالان دیگر تامین می شود. حوضخانه، مطبخ و یک حیاط خلوت در پشت اتاقهای سه دری و پنج دری واقع هستند. حوضخانه با فضای مطبخ ارتباط داشته و مطبخ به نوبه خود به یک حیاط خلوت کوچک و زیبا دسترسی دارد. ستونهای چوبی ایوان هم دارای گچ بری های بی نظیر و سر ستون های زیبایی هستند. گلخانه کوچکی نیز در حیاط دیده می شود که اگر گلهای زیبا و خوش عطر و بو در آن گذاشته میشد، جلوه ای زیباتر برای علاقمندان و گردشگران داشت.

خانه دهدشتی اصفهان، عمارتی باشکوه در قلب اصفهان
گلاره یوسف پور ، جمعه 4 بهمن 1398

اوج شکوه این بنا را می توان در زمان دسترسی به خانه دهدشتی از نزدیک لمس کرد.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
3 دیدگاه و 5 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
  • 1 نظر
    • 11 فروردین 1398

    کافی شاپ شده

    • 24 مهر 1397

    اصلا جای خوبی نیست به بازدید کنندگان بی احترامی میشه

    • 28 آبان 1396

    کلاه برداری به سبک اصفهانی داخل منو نوشته سرویس چای 2نفره 12تومن اما وقتی میخوای حساب کنی میگه نفری 12تومن !!@!