موزه هنر مشکین فام (خانه فروغ الملک شیراز)

  • 4 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران فارس شیراز محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره موزه هنر مشکین فام

خانه فروغ الملک در بافت کهن و قدیمی شیراز و در محله ای به نام سنگ سیاه جای داشته و مربوط می شود به دوران حضور قاجارها در ایران. این خانه تاریخی یکی از آثار ملی کشور بوده و در سال 1377 ثبت ملی گشت. خانه فروغ الملک در سال 1310 و توسط فروغ الملک قوامی در زمینی به مساحت 1020 متر مربع بنا شد و تا اواسط دهه 50 به عنوان دبستان فروغ الملک حیات خود را ادامه داد. در سال 1379 مرمت این بنا توسط سازمان عمران و بهسازی شهری آغاز شده و پس از اتمام مراحل مرمت و بازسازی، از سال 1381 در اختیار آقای حسن مشکین فام قرار گرفت و تغییر کاربری داد. امروزه هم خانه فروغ الملک با نام موزه هنر مشکین فام فعالیت دارد. خانه فروغ الملک از سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول تشکیل گشته و از دو محوطه نسبتا بزرگ اندرونی و بیرونی با دو حیاط کاملا جدا از هم برخوردار است. این خانه از بخش هایی همچون عمارت شاهنشین، حمام، آشپزخانه، حوضخانه و دیگر بخشها ساخته شده و دارای موزه هنر مشکین فام هست.

موزه هنرهای تجسمی موجود در خانه فروغ الملک از بخشهای متفاوت و متنوع زیادی که طی 50 سال تلاش خانوادگی جمع آوری و نگهداری شده، تشکیل می شود. در این موزه آثاری همچون آثار هنری خانواده مشکین فام، حجاری و نقوش برجسته، خوشنویسی و نقاشی، آثار هنرمندان معاصر و بومی شیرازی بچشم می خورند. البته، میتوان وسایل دیگری نظیر مبلمان، اقلام تزئینی و ویترینی، صندوقچه های زیبا، بشقاب های چینی، گلدان های خوش طرح و جعبه های منبت کاری شده متعددی را نیز مشاهده نمود. در این موزه بخش فروشگاهی نیز ایجاد شده تا بازدید کنندگان بتوانند در حین تماشای این مکان دیدنی، آثار هنرمندان شیرازی همچون کارت پستال های تزئینی، نوار، آلبوم، تابلو، پوستر و مقالات محلی را نیز خریداری نمایند.

با شماری از مشهورترین خانه موزه های ایران آشنا شویم
hb ، یکشنبه 7 دی 1399

با ما در مقاله مشهورترین خانه موزه های ایران همراه باشید تا شما را با شماری از دیدنی ترین خانه موزه های ایران آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
آشنایی با تعدادی از معروف ترین موزه های شیراز
مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 12 فروردین 1403
موزه هنر مشکین فام شیراز + عکسها
گلاره یوسف پور ، یکشنبه 2 آذر 1399
خانه فروغ الملک + عکسها
گلاره یوسف پور ، دوشنبه 29 دی 1399
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
2 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 14 خرداد 1397

    بسیار عالی و آرامش بخش بود

  • 151 نظر
    • 19 خرداد 1394

    مطمین باشید ارزش دیدن دارد