ترکمن صحرا

  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره ترکمن صحرا

ترکمن صحرا منطقه ای در شمال شرقی ایران است و شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، آق قلا، مراوه تپه، کلاله، سیمین شهر، گمش تپه، نگین شهر، انبار آلوم و داشلی برون، بجنورد، درگز، شهر فراغی، گلیداغ و اطراف تربت جام رو در بر می گیرد. اکثریت نسبی جمعیت ترکمن صحرا را ترکمن ها تشکیل می دهند که مردمانی ترکمن زبان و مسلمان (اهل سنت حنفی) هستند. ترکمن صحرا جلگه ای رسوبی هموار است و از عقب نشینی دریای خزر و تجمع رسوب های رودهایی نظیر اترک و آق سو به وجود آمده است. این جلگه عریض ترین بخش جلگه های کاسپین بوده که شمال استان های گلستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این منطقه از مغرب به دریای کاسپین و از شمال به جمهوری ترکمنستان محدود می شود که با طول 400 کیلومتر از غرب به شرق گسترده شده و از مشرق به خراسان و منطقه نیمه خشک بجنورد و دره گز و از جنوب به کوهپایه های جنگلی البرز شمالی محدود میشود.

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا در شمال شرقی ایران واقع شده و از سمت غرب به دریای خزر و از سمت شمال به جمهوری ترکمنستان می رسد. همچنین این منطقه از سمت شرق خراسان شمالی، بجنورد و دره گز را دربر گرفته و از سمت جنوب با کوهپایه های جنگلی البرز شمالی پایان میرسد. قطعا منطقه ای با این همه وسعت می تواند شروع سفری هیجان انگیز و نسبتا ماجراجویانه به حساب بیاید. ترکمن صحرا به دلیل وسعت بالایی که دارد جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی در آن وجود دارد که می تواند برای هر توریست و ماجراجویی جذاب باشد.
وجود بلندترین برج آجری جهان تا هزار دره ها، گورستان سنگی مرموز و اسب های اصیل ترکمن هر کدام به تنهایی می تواند دلیلی برای سفر به ترکمن صحرا باشد. همچنین فرهنگ غنی و موسیقی مردم ترکمن نیز میراثی گران بها برای ترکمن صحراست.

جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا

این منطقه جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار دارد به گونه ای که برای لذت بردن از منطقه و بازدید از دیدنی های آن به چند روز زمان نیاز خواهید داشت.

مقبره خالد نبی

در ترکمن صحرا جاده ای پرپیچ و خم وجود دارد که به کوهی به نام گوگجه داغ منتهی می شود. بر فراز این کوه مقبره ای پر از روایت به نام خالد نبی وجود دارد. این جا تکه ای از ترکمن صحرا است؛ طبیعت اطراف زیارتگاه خالدنبی، جایی که یک طرف تان تپه ماهورهای سبزرنگ و طرف دیگر هزاردره ها قطعا می تواند روحتان را تسخیر کند.

گورستان مرموز

در نزدیکی مقبره خالد نبی تعدادی تندیس سنگی وجود دارد که این مکان را شبیه به گورستان کرده است. مطابق با افسانه هایی که وجود دارد برخی از این پیکره های سنگی دشمنان خالد نبی بوده اند که گرفتار خشم خداوند شده و به شکل سنگ در آمده اند. برخی روایت ها هم می گویند خالد بن سنان از دست قوم خورشید به قله کوه گوگجه داغ پناه می آورد و با یارانش به خواست خداوند به شکل سنگ در می آیند تا اسیر دشمنان نشوند.
قدمت تاریخی این گورستان به هزار سال پیش بر می گردد و اکنون به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. متاسفانه طی سال های اخیر صدمات زیادی به این تندیس های تاریخی وارد شده است. پس قبل از آنکه نابود شوند از آنها بازدید کنید.

هزاردره

یک پدیده زمین شناسی در منطقه ترکمن صحرا به نام هزاردره وجود دارد که از مناطقی با سنگ های سست یا رسوبات ریز تشکیل شده است. در این منطقه آنچنان پوشش گیاهی وجود ندارد و از طرفی هم فرسایش های آبی و تراکم زیاد آبراهه ها سبب شده اند که ناهمواری های زیادی در محدوده ی هزار دره به وجود بیاید. با اینحال هزاردره یکی از دیدنی ترین جاذبه های منطقه شناخته شده و توریست های بسیاری از آن بازدید می کنند.

آق قلا

در ابتدای شهر آق قلا یک پل تاریخی بزرگ وجود دارد که از چهار راه سیمین شهر تا این منطقه حدودا 20 کیلومتر راه وجود دارد. زمانی که به این منطقه رفتید می توانید به سمت تعدادی از مغازه های فروش گلیم، پلاس و فرش ترکمنی هم نیز بروید. در اطراف پل تاریخی هم مغازه فروش زیورآلات ترکمنی وجود دارد. برای رسیدن به گنبد، لازم نیست به گرگان بیایید، در شرقی ترین میدان آق قلا جاده را به روستای طعنه و سمت راست بپیچید و طبق تابلوهای راهنما جاده را تا گنبد در پیش بگیرید.

اسب های اصیل

از جمله دلایل ترکمن صحرا اسب هایی است که در آن زیست می کنند. اسب های ترکمن از گذشته تا به حال به داشتن سرعت، استقامت و شجاعت معروف بوده و در سپاه داریوش هخامنشی این اسب ها قسمتی از پیروزی های لشکریان داریوش بودند.

آبشار کبودوال

تماشای آب هایی که راه خود را از میان خزه های مخملی باز می کنند صحنه آرامش بخشی است که با پخش شدن موسیقی متن صدای آب و آواز پرندگان جنگل تکمیل می شود. دسترسی به این آبشار بسیار آسان است. شما از طریق مسیری سنگ فرش شده می توانید به آن دسترسی پیدا کنید همچنین در کنار آبشار کبودوال امکانات رفاهی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، چادر و سکوی استراحت تعبیه شده تا مسافران به راحتی اتراق کنند.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

بهترین زمان برای بازدید بین ماه های فروردین و اردیبهشت و همچنین فصل پاییز است؛ در این زمان ها آب و هوای مساعدی در منطقه برقرار است.

طبیعت زیبای ترکمن صحرا در گلستان + عکس
زهرا رضایی ، جمعه 4 مرداد 1398

طبیعت زیبای ترکمن صحرا در گلستان که در شمال شرقی ایران است، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و از طبیعت بکر و رویایی که دارد، نهایت لذت را می برند. Photo by: alinasriphotography

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :