خانه شاه نشین خراشا

  • 2 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران خراسان شمالی جاجرم‎ روستای خراشا، جلگه سنخواست
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خانه شاه نشین خراشا

بنای معروف به «شاه نشین»، یکی از آثار برجسته معماری اواخر دوره قاجاره، که در روستای خُراشا، در جلگه سنخواست از توابع شهرستان جاجرم قرار گرفته. این بنا در تاریخ 28 اسفند سال 85 با شماره ثبت 18740 به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسید. براساس کتیبه های موجود در بنای شاه نشین، ساخت این بنا در 1310هجری قمری به پایان رسیده. خانه شاه نشین خراشا بنایی 2 اشکوبه ست که پلان مستطیلی طبقه فوقانی آن از چهار فضا تشکیل شده و از نظر تزئینات گچ بری، آرایه های معماری و کتیبه های مثلث در منطقه بی نظیره و بیشتر تزئینات و کتیبه های آن، شامل گچ بری و مرصع کاری های اطراف آن و شومینه با آیات قرآنی ادعیه و نام پنج تن آل عباست که در دوره قاجاریه ساخته شده است.این خانه از 6 نسل پیش به خاندان بنی هاشم به ارث رسیده و سازنده آن «سید حاج میرزا بابا» است که از او به «میر عبدا...» و سپس به «حاج میرزا»، «میرزا علی»، «سید محمد علی» و سپس به سید محمد علی بنی هاشم به ارث رسیده؛ اما هم اکنون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را به ثبت ملی رسانده.

با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاجرم آشنا شویم
هانیه گل محمدی ، شنبه 11 فروردین 1403

با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی جاجرم همراه شوید تا شما را با تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری جاجرم آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
2 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 25 آبان 1399

    سلام ضمنا متن نوشته شده دقیق نیست لطفا نویسنده برای اصلاح ان اقدام کند

    • 25 آبان 1399

    سلام لطفا متن این توضیح رو اصلاح کنید اولا:«خانه شاه نشین بنی هاشم»هستش ثانیا:چون بر اساس تحقیقات مستند این بنا توسط بابای بابا بزرگ ما(حاج میرزابابا) ساخته شده و به فرزندش میرزاعلی به ارث رسیده که میرزا علی 3فرزند پسربه نام های 1.میرزامحمدعلی،2.ابولقاسم(آقابابا)3.سیدهاشم که بین برادرها توافقی میرزامحمدعلی دراین مکان زندگی میکرده که درزمان حیات ایشان میراث فرهنگی برای مرمت و ثبت در آثارتاریخی میراث فرهنگی اقدام نمودند. به قلم دکترسیدمجیدبنی هاشم تاریخ99.8.26