امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

  • 5 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران چهارمحال و بختیاری شهر کرد خیابان ولیعصر
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

آرامگاه حلیمه و حکیمه خاتون مشهور به امامزادگان دو خاتون مجموعه آرامگاهی در مرکز شهرکرد است که آرامگاه حلیمه و حکیمه خاتون از نوادگان موسی کاظم در آن قرار دارد. ساختمان امامزاده مربوط به دوره تیموری است که در ادوار بعدی به ویژه در دوره قاجار بارها مرمت و بازسازی شد. امامزادگان دو خاتون در خیابان ولیعصر جنوبی، ضلع غربی میدان دو خاتون واقع شد. این اثر در تاریخ 27 بهمن 1378 با شماره 2589 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (امامزادگان دو خاتون) دختران ابراهیم مجاب از نوادگان موسی کاظم هستند. از دوره اتابکان لر در قرن هفتم ساختمانی بر روی قبور امامزادگان احداث شد که در دوره مشروطیت و در سال 1330 هجری قمری به دستور امام جمعه وقت، میر سید محمد دهکردی تخریب و ساختمان فعلی جایگزین آن شده است.

بقعه مبارک امامزادگان دو خاتون شامل پیش ایوان ستون دار سنگی، سردر، هشتی و ساختمان اصلی است. سردر با کاشی های هفت رنگ قاجار تزئین و در بالای آن کتیبه سنگی با اشعاری معرف بانی و تاریخ ساخت آن هست. بر بدنه هشتی دو کتیبه با اشعاری در مدح و معرفی امامزادگان به خط یوسف نصب شد. بقعه اصلی دارای ایوان ستون دار سنگی بوده و ساختمان بقعه دارای پلان چند ضلعی و گنبد آجری است. ساختمان اصلی امامزادگان از خشت و آجر ساخته شده و در داخل مقبره ضریحی فلزی قرار دارد. در داخل ضریح دو قبر متصل به یکدیگر وجود دارد که تاریخ 1286 ه. ق بر روی معجر چوبی آن حک گردیده است.

معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد
مهیار قاسمی ، جمعه 10 مرداد 1399

با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :