خانه تاریخی ملاصدرا

  • 4 / 5 بر اساس 3 رای
آدرس: ایران قم قم روستای کهک، محله چال حمام
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خانه تاریخی ملاصدرا

«خانه تاریخی ملاصدرا» در غرب روستای کهک در محله چال حمام قرار داره که پیرامونش رو خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کردن. این بنا که تا چند سال قبل کاملا مخروبه بود و از اون به عنوان اصطبل استفاده می شد و در سال 1376 با توجه به شکل اولیه ش بازسازی و احیا شد. فضاهای جانبی این بنا از بین رفته و فقط چهار صفه اصلی از اون باقی مانده. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل داره و در راس گنبدش شیشه های رنگی نور رو به داخل هدایت می کنه. در چهار طرف این محوطه چهار دهلیز قرار گرفته که دو دهلیز اون در تملک دیگرانه و سازمان میراث فرهنگی استان در صدد خرید، حفاظت و بازسازی اوناست. این بنا به صورت شبستانی طراحی شده که دور تا دورش رو در چهارگوشه، حجره ها و اتاق هایی در برگرفته ان و تزیینات بنا شامل گچبری شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیرهاست و در شرق خانه قنات نسبتاً پرآبی وجود داره که جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می شه. البته در طول زمان قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان فقط یه اتاق باقی مونده که دو اتاق دیگه طی تعمیرات سال 1377 شمسی بازسازی شد. «خانه ملاصدرا» در دل کهک از خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی ساخته شده و این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف چهار طرف اون فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه های جناغی شکل که در مجموع، شبیه امامزاده های دوره صفویه هست.

خانه ملاصدرا + عکسها
گلاره یوسف پور ، جمعه 7 آذر 1399

خانه ملاصدرا یادگاری بازمانده از دوران سکونت ملاصدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه است. طرح اصلی بنا شبستانی است که گرداگرد آن را در چهار گوشه، طبقه همکف و اول، حجره ها و اتاق هایی دربر گرفته اند.

نمایش بیشتر
خانه تاریخی ملاصدرا در قم + عکسها
گلاره یوسف پور ، جمعه 21 خرداد 1400
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
4 دیدگاه و 3 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
  • 134 نظر
    • 8 فروردین 1395

    حتما از عصارخانه که در زیرزمین خانه واقع شده بازدید کنید که عجیب و جالبه اگرچه که بهش رسیدگی نشده

  • 4 نظر
    • 25 شهریور 1394

    سلام ورودی 1000 تومن هر نفر داره. متاسفانه همیشه نمی توان راهنمای گردشگران را در آنجا یافت. توضیحات کامل را راهنما می داند در مورد ساختمان پشتی که آسیاب کنجد بوده است و واقعا دیدنی است. اما متاسفانه اگر کسی همراهتان نباشد که توضیح دهد نه تنها متوجه وجودش در پشت ساختمان نمی شوید، در صورت آگاهی از نحوه کارکرد آن نیز سر در نمی آورید

    • 1 شهریور 1394

    ملاصدرا نه خودش به درد میخوره نه خونش فقط کبابیش به درد میخوره انتهای کمربندی کهک نان داغ کباب داغ

    • 29 اردیبهشت 1393

    ساختمان خشتی زیبایی است .. یک عصارخونه هم سمت چپ حیاط هست که دارن مرمتش می کنن ...