امامزاده هاجره خاتون

  • 2 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران کردستان سنندج خیابان صلاح الدین ایوبی
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره امامزاده هاجره خاتون

مردم شهر سنندج دارای اعتقادات مذهبی بسیاری هستند و از همین رو، به زیارتگاه ها و امامزاده های خود علاقه بسیاری دارند. یکی از امامزاده هایی که از زمان های گذشته تا به امروز، مورد توجه علاقمندان و همچنین گردشگران داخلی و خارجی بوده، امامزاده هاجره خاتون هست. این بارگاه زیبا، مشتاقان و زائران را به سوی خود فرا می خواند و به گرمی پذیرای آنان است. بر طبق روایات چنین نقل شده که هاجره خاتون، خواهر امام رضا (ع) بوده که در شهر سنندج دفن شده اند. تماشای جلوه های معماری به کار برده شده در این بنا خالی از لطف نیست و به گردشگران توصیه می شود. شایان ذکر هست که مقبره هاجره خاتون، طبق اعتقادات اهل سنت بنا شده تا محبت مردم سنندج به ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ را نشان دهد.

تاریخچه مقبره هاجره خاتون

هاجره خاتون که در این مقبره آرام گرفته اند، همانطور که از قبل گفتیم خواهر امام رضا (ع) بودند. متاسفانه به دلیل فاصله زمانی و مکانی امام رضا (ع) با سنندج نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که هاجره خاتون چه زمانی به سنندج آمده و در همان جا بدرود حیات گفته اند. در ابتدا در کنار این امامزاده، مسجدی به دست الله یعقوب ساخته شد. بعد از مدتی به دلیل آسیب هایی که بر پیکر مسجد وارد شد، حاج شیخ شکرالله مرمت و بازسازی آن را برعهده گرفت و آن را به شیوه صحیحی انجام داد. این مسجد برای مردم سنندج مهم بود و تا انقلاب، به عنوان مکانی برای اعتراضات و بست نشستن در برابر ظلم و ستم حکومت داران شناخته می شد.

معماری امامزاده هاجره خاتون

امامزاده هاجره خاتون سنندج، در خیابان صلاح الدین ایوبی واقع شده و شامل سه حیاط با فضاهای مقبره، مسجد و محل دفن مشایخ و بزرگان سنندج هست که در آن از گچبری های زیبا و نقوش گل و گیاه استادان و هنرمندان استفاده شده که از مهمترین ویژگی های آن به شمار می رود. از دیگر خصوصیات این بنا، استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون دار در سمت جنوبی بناست. سال ها بعد از ساخت، مرحوم عارف شیخ شکرالله شهبازی مشهور به شهباز سنه دژ به بازسازی، تعمیر و توسعه امامزاده اقدام نمود و موقوفاتی را برای این مجموعه در نظر گرفت.
توصیه می کنیم در سفر به شهر سنندج این امامزاده قدیمی را فراموش نکنید. داستان های تاثیرگذاری درباره معجزات و شفای بیماران صعب العلاج توسط او مطرح شده که شنیدن آن ها خالی از لطف نیست.

سفری شگفت انگیز به زیباترین جاذبه های گردشگری سنندج
هانیه گل محمدی ، جمعه 13 بهمن 1396

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 485 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1480 متر است.

نمایش بیشتر
قلب گردشگری ایران را معرفی کنید!
فاطمه کریمی ، پنج شنبه 24 مرداد 1398
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :