آرامگاه بابا کوهی شیراز

  • 5 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران فارس شیراز در دامنه کوه بابا کوهی
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره آرامگاه بابا کوهی شیراز

آرامگاه بابا کوهی یکی از دیدنی هایی بوده که در دامنه کوهی از رشته کوههای شمالی شیراز جای گرفته است. این اثر به دوره آل بویه متعلق بوده و کوهی هم که آرامگاه در آن دیده می شود، به کوه بابا کوهی مشهور شده است. در این کوه دو غار دیده شده که در قدیم، یکی از آنها محل زندگی یکی از عارفان بوده و درون دیگری هم اکنون آرامگاه ابو عبدالله محمد بن عبدالله معروف به ابن باکویه جای دارد. شیخ ابو عبدالله بن عبیدالله شیرازی در سال 337 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 442 هجری قمری هم از دنیا رفت. این عالم در جوانی به کسب دانش پرداخت و از محضر بسیاری از علمای زمان خود بهره برد. وی بسیار سفر کرد و سرانجام به شیراز بازگشت. او در بخشی از کوه بابا کوهی به نیایش پرداخت و تنهایی را برگزید. در نهایت هم همان جا به خاک سپرده شد. دستیابی به آرامگاه بابا کوهی شیراز 45 دقیقه زمان می برد و چون در ارتفاع قرار گرفته، رسیدن به آن به افرادی که مشکلات تنفسی، قلبی یا زانو دارند، توصیه نمی شود.

سنگ قبر بابا کوهی را فرهاد میرزا معتمد الدوله، والی فارس در جای خود قرار داد. کتیبه ای هم در زیر این سنگ قبر دیده شده که روی آن عباراتی وجود دارند و تاریخ 1001 هجری قمری هم ذکر شده است. آرامگاه بابا کوهی در سال 1391 مرمت شد و قرار بود به امامزاده تبدیل شود، اما چون با شماره 3285 ثبت ملی شده بود، سازمان میراث فرهنگی اجازه نداد. در نهایت هم در سال 1392 مرمت مجموعه به پایان رسید. این بنا امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری شیراز بدل گشته و بسیار محبوب هست.

راهنمای سفر به شهر شیراز فارس؛ شهر زیبایی های دلنواز
HAMED MIRZAZADEH ، یکشنبه 26 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر به شهر شیراز فارس همراه باشید تا کمی شما را با شماری از برترین دیدنی های شهر شیراز آشنا نماییم.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
5 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 24 اسفند 1397

    دوران دانشجویی میرفتیم اینجا اول صبحها شلوغه همه میان کوهنوردی یکی از دوستامونم خیلی خوش خوشانش شده بود موقع پایین اومدن میدویید خورد زمین شانس اورد سرش بجایی نخورد

    • 20 شهریور 1395

    امروز از آرامگاه این شیخ بزرگ و سالک بصورت گروهی با دوستان بزگواری پس از طی راهی بسیار بسیارخطرناک دیدن نمودیم که در همینجا از اداره میراث فرهنگی درخواست دارم نسبت به تسطیح و هموار نمودن راه این آرامگاه هر چه زودتر اقدام نمایند.

    • 5 اردیبهشت 1395

    واقعا از اون بالا به شهر زیبا نگاه کنین چه حالی میده به نظر من از شیراز زیبا تر نیست خوشا به حال دوستانی که درآنجا زندگی میکنن

    • 19 فروردین 1395

    یعنی ایران این همه شگفتی داره

  • 22 نظر
    • 5 آبان 1393

    امشبم در معیت دوستان اومدیم باباکوهی.جاتون خالی