تپه آناهیتا

  • 3.8 / 5 بر اساس 6 رای
آدرس: ایران اردبیل سرعین غرب شهر سرعین
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره تپه آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا که طی سالیان از آن به اسامی آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده به شماره 1976 به ثبت آثار ملی رسیده. این تپه در قسمت غربی شهر سرعین قرار داره که از کاوش های انجام یافته در این منطقه اشیاء و سفالینه هایی به بدست اومده که قدمتشون به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح برمی گرده. معبد آناهیتا سال ها محل عبادت و ریاضت مغ ها و موبدان زرتشتی بوده و این معبد و حوالی آن به نام ساری قیه ییلاق آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده. از آتشکده های باقی مونده در این منطقه معابد آناهیتا و آتشکده آذرفریق هستن. بعد از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی، ساری قیه و اهمیت معابد و آتشکده های آن رفته رفته در اذهان مردم کمرنگ تر شده و با این وجود بقایایی از آثار مربوط به دورهای سلجوقی، ایلخانی، قراقویونلوها و آق قویونلوها که نشانه هایی از حکومت آنان بر این سرزمین بوده، وجود داره. در اوایل دهه چهل به منظور ساختن یک منبع آب آشامیدنی بر روی تپه آناهیتا از سوی مسئولان شهر سرعین بقایای دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از بین رفت. معبد آناهیتا سال ها بعنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرارمی گرفت که بنا بر روایات در زیر این تپه و قلعه آن راه های زیرزمین وجود داشته که خروجی یکی از آنها در محدوده میدان گاومیش گلی شهر سرعینه که الان مسدوده. البته تونل های فرعی دیگری هم در این رابطه با کاربری های متفاوت وجود داشته.

با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین آشنا شوید
مهیار قاسمی ، چهارشنبه 8 فروردین 1403

با ما در مقاله مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
3 دیدگاه و 6 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 15 فروردین 1398

    این محل یه شاهکار و یه جای بسیار دیدنیه ولی نمیدونم چرا مسئولین دوست دارن اینجا رو خراب کنن ؟ اصلا بهش نمیرسن و در حال خراب شدنه اگه این محل تو هر جای دنیا بود کلی بهش افتخار میکرد

    • 5 شهریور 1397

    سلام ارزش دیدن نداره

  • 144 نظر
    • 18 آذر 1393

    متاسفانه در حال حاضر چیز زیادی از آن باقی نمانده است جای بسی تاسف ....