ارگ علیشاه تبریز

  • 4.4 / 5 بر اساس 9 رای
آدرس: ایران آذربایجان شرقی تبریز ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه به بازمانده های ایوان جنوبی مسجد علیشاه در شهر تبریز گفته می شود. این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره 170 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای نخستین ارگ به دوره ایلخانان در اوایل سده هشتم هجری قمری باز می گردد که بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیه ساخت مسجد ایجاد شد. در سالهای بعد با استفاده از دیواره های به جا مانده از بنای نخستین مسجد، قلعه ای نظامی به جای آن ساخته شد که سالها به عنوان باروی نظامی و بخش جنوبی دیوار شهر مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از این بنا به عنوان قلعه نظامی به ویژه در دوران قاجار تا پایان حکومت خودمختار آذربایجان مشهود بود. در زمان حکمرانی سلسله قاجار با افزودن پیوست های گوناگون از جمله کارخانه ریخته گری توپ، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه بنای نظامی تکمیل شد. بخش های اضافه شده به دیوارهای نخستین هم در دوران پهلوی تخریب گشته و بخش هایی نیز در دوران پس از انقلاب تخریب شدند.

امروزه تنها دیواره جنوبی ارگ پابرجا مانده که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاد است. محوطه اطراف ارگ در دهه های پس از انقلاب دستخوش تغییرات زیادی گشته و برای احداث مصلی در نظر گرفته شد. در فضای پیرامون ارگ مسجد بزرگی بنام مصلی بزرگ تبریز بنا شده که بخشی از فضای دیداری ارگ را تهدید کرد. از این مصلی در مراسمات گوناگون دولتی و در روزهای جمعه برای برگزاری نماز جمعه استفاده می شود.

سبک و سیاق معماری بکار رفته در ساخت بنای ارگ را باید یکی از ماندگارترین الگوهای معماری اسلامی بوجود آمده در کشورمان بدانیم. معمار آن کسی نبود جز استاد فلک تبریزی که طبق گفته های استاد پیرنیا، وی از سبک معماری به نام شیوه آذری برای ساخت این بنا استفاده کرد. این شیوه از ساخت و ساز که به آن سبک مغولی ایرانی یا فقط مغولی خالی نیز گفته می شود، در بین سالهای 1256 تا 1336 میلادی یعنی درست در زمان حکومت شاهان ایلخانی بر ایران رواج داشت. ارگ تبریز از ساروج و مصالح بسیار باکیفیت و بادوامی ساخته شد، زیرا با اینکه قسمتهای اعظمی از آن در اثر وقوع زلزله هولناک تبریز در سده دهم هجری از میان رفت اما همچنان قسمتی از دیوارهای مرتفع این بنا جهت بازدید باقی مانده است. قسمتهای برجای مانده از ارگ تبریز متشکل از 3 دیوار بلند به ارتفاع 26 متر و عرض کلی 30 متر بوده که حتی میتوان از فاصله مکانی بسیار دوری هم شاهد استواری آنها در زیر آسمان تبریز بود.

این دیوارها در اصل ایجاد کننده شبستان جنوبی مسجد علیشاه بحساب آورده می شوند که امروزه همچون یک ایوان بزرگ در مرکز استان آذریایجان شرقی خودنمایی می کنند. طبق کاوش باستان شناسان، آنان به هنگام حفاری های خود در محوطه این بنا متوجه شده اند که چیزی نزدیک به 7 متر از ارتفاع دیوارها نیز در داخل خاک پنهان شده بود. به دلیل قدمت بالا و آسیبهای جدی که به ساختار درونی و بیرونی ارگ علیشاه در طول تاریخ خورده و این اثر تاریخی بلایای طبیعی زیادی را پشت سر گذاشته، هیچ تصویر قابل استنادی از نمای کلی آن در کتب مختلف تاریخی وجود ندارد و تنها ما می توانیم از روی گزارشات و سفرنامه مورخان و گردشگران نامی همچون حمدالله مستوفی، ابن بطوطه، بدرالدین محمودالعینی، مرتضی میرزا به تصور کلی از ارگ تبریز دست پیدا کنیم.

با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی تبریز آشنا شویم
بانو ، شنبه 5 اسفند 1402

با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی تبریز همراه شوید تا شما را با تعدادی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری تبریز آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
نظرت چیه
15 دیدگاه و 9 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 25 مرداد 1398

    نماد عظمت و قدرت ایران بوده، روی دیواره هاش هنوز جای گلوله توپ هست

    • 21 مهر 1397

    متاسفانه روزهای جمعه امکان بازدید وجود ندارد.

    • 14 بهمن 1396

    تابه حال اثاری به این زیبایی دیدین؟

    • 17 شهریور 1396

    متاسفانه نیمی از بنا تخریب شده و در استانه ی نابودی هیچ نظارتی روش نمیشه وهرروز درحال ازبین رفتنه متاسفانه

    • 16 تیر 1396

    من رفتم دیدمش جای گلوله های توپ های روسی روی دیوارها هست . امام جمعه تبریز پیگیر بوده تخریبش کنه واسه پارکینگ مصلی ولی تبریزی ها نگذارشتن دور برداره .

    • 26 خرداد 1396

    ارک علی شاه را از. بین بردند حیف شده

    • 30 تیر 1395

    من رفتم و فقط تاسف خوردم با این رسیدگی از یه اثر تاریخی قدرتمند واقعا حییییف؛اگه تو پاریس بود خدا میدونه چطوری نگهداری می شد

    • 25 تیر 1395

    رفت و آمد ماشین آلات سنگین هنگام ساخت مصلی ضربه بزرگی به سازه ارگ وارد کرده. الان دیگه دیده نمیشه

    • 11 خرداد 1395

    متاسفم برای سازمان میراث فرهنگی

    • 28 اسفند 1394

    حیف ولی بدلیل ساخت پارکینگ مصلی کمی نشست کرده . کاش بیشتر قدر ابنیه تاریخی به این زیبایی رو می دونستیم . جالبه که تمام تبریزی ها معتقدا که گویا یک تالار در محل مصلی بوده که دو یا سه تا بیشتر ازاون نبوده یه چیزی شبیه مسجد جامع اصفهان که وقتی کسی سخنرانی می کرده صدا در تمام قسمتها کسترش می یافته و امروز تخریب شده و جاشو داده به مصلی !