روستای کنگ

  • 4.5 / 5 بر اساس 8 رای
آدرس: ایران خراسان رضوی طرقبه 19 کیلومتری غرب طرقبه
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره روستای کنگ

روستای کنگ، از زیباترین روستاهای ایران است که در شمال شرق کشور قرار دارد. روستای تاریخی و پلکانی کنگ به دلیل بافت و معماری جالبی که دارد باعث شده است تا یکی از پرجاذبه ترین مناطق ییلاقی خراسان بوده و مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار بگیرد. حتما نام طرقبه را بارها شنیده اید و شاید بارها به زیبایی های ناتمام آن سفر کرده اید. اما اگر دوباره قصد سفر به شهرستان طرقبه در خراسان را داشتید، سری هم به روستای زیبای کنگ بزنید.

آشنایی با روستای تاریخی کنگ

معماری و سبک ساخت خانه ها در این روستا، دقیقا همانند معماری روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی است. پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگریست. همانند بسیاری از روستاهای کشور، مصالح مورد استفاده در خانه های این روستا، سنگ، خشت و چوب می باشد که بر روی آن لایه ای زخیم از کاهگل کشیده شده است. دره هایی سرسبز، باغ های گیلاس فراوان، کوچه باغ هایی با صفا و کوه هایی سر به فلک کشیده، زیبایی های این روستا را دوچندان کرده است.
قله بینالود با ارتفاع 3211 متر، معروف ترین کوه استان خراسان است که روستای کنگ در دامنه های همین کوه قرار گرفته است. کنگ با دره های سرسبز و آب وهوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونت گاه ها بر روی کوهپایه، شباهت بسیاری به شهر ماسوله دارد و از سویی قدمت این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی، جلوه این روستا را در نظر بیننده بیشتر نشان می دهد.
روستای کنگ قدمت زیادی دارد؛ قدمتی فراتر از اسلام و مربوط به دوران باستان. در واقع قبل از اسلام، این روستا محلی برای توقف کاروانیان و استراحت آنان در مسیر طوس به نیشابور بوده است. این روستای باستانی در گذشته هایی دور به قدری شهرت داشته است که نام آن در کتب تاریخی بسیاری، از جمله مهم ترین کتب دینی آئین زرتشت مثل اوستا و بند هشن، متون دوره ساسانی و همچنین شاهنامه فردوسی به چشم می خورد. نام این روستا، همچنین در سفرنامه های مشهور چارلز ادوارد نیز برده شده است. قدم زدن درکوچه باغ های باصفای روستا، که از میان باغ های گیلاس آن می گذرد، طراوت و شادابی شما را دوچندان خواهد کرد. می توانید پس از قدم زدن در این کوچه باغ ها، از معماری پلکانی، بافت و آثار تاریخی این روستا دیدن کنید.
روستای کنگ در کنار تمامی جاذبه های فراوان، دارای درختان میوه و داروهای گیاهی است. مهمترین درخت میوه در این روستا درخت گیلاس و آلبالوست و همچنین در ارتفاعات این منطقه گیاهان دارویی یافت می شود. در گردشگری روستای کنگ از محصولات لبنی آن گرفته تا صنایع دستی؛ از زعفران تا محصولات باغ های روستا، همه می توانند به عنوان سوغات شناخته شوند. گیاهان دارویی بسیاری در کوه ها و تپه های اطراف روستا رشد می کنند که اگر کمی با این نوع از گیاهان آشنایی داشته باشید می توانید از آن ها استفاده کنید و برای عزیرانتان به عنوان سوغات خریداری کنید.
روستای پلکانی کنگ با معماری پلکانی و بافت تاریخی، آب و هوایی معتدل و مطلوب، دره ها و باغ هایی سرسبز و مردمان خونگرم و زحمتکش، از پتانسیل های مطرح برای توسعه گردشگری در شمال غرب کشور محصوب می شود. به یاد داشته باشید که در سفر به روستاهای کشور و این روستا، به آداب و رسوم و عقاید مردم محلی احترام بگذارید و از کارهایی که موجبات رنجش این مردمان را فراهم می کند لطفا خودداری کنید.
کنگ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی ایران است.این روستا در دهستان طرقبه قرار دارد.

سفری کوتاه به چند روستای گردشگری ایران
گلاره یوسف پور ، جمعه 31 خرداد 1398

از مناطقی که دارا بودن محیطی سالم از خصوصیات بارز آن هاست، روستاهای گردشگری ایران هستند، روستاهایی که تا چشم کار می کند فقط زیبایی است و شکوهی خیره کننده.

نمایش بیشتر
ماسوله دوم ایران + عکسها
گلاره یوسف پور ، دوشنبه 22 شهریور 1400
معرفی شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی طرقبه
الهام یاوری ، چهارشنبه 8 فروردین 1403
روستای زیبایی که ماسوله خراسان است + عکسها
گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 12 خرداد 1400
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
10 دیدگاه و 8 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 13 شهریور 1398

    برای پیاده روی مناسبه؟

    • 19 بهمن 1397

    جاده ش چجوری؟

    • 12 فروردین 1397

    بله بسیارزیباست ماهم ب اونجا رفتیم

    • 26 آذر 1396

    خیلیییی خیلیییی قشنگه..حتما برید اونجا.من ک با خانواده م رفتم و کلی بهمون خوش گذشت😍

    • 17 خرداد 1396

    بهش میگن ماسوله ی خراسان

    • 16 فروردین 1395

    ایران زیبا

    • 23 فروردین 1394

    خیلی باحاله.مرسی

  • 78 نظر
    • 1 دی 1393

    واجب شد که حتما برم مرسی

    • 15 آذر 1393

    واقعا هر گوشه ایران زیباست :)

    • 14 آذر 1393

    بهشته