آرامگاه سهراب سپهری

  • 4.4 / 5 بر اساس 7 رای
آدرس: ایران اصفهان نیاسر روستای مشهد اردهال
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره آرامگاه سهراب سپهری

سهراب سپهری شاعر، نویسنده و نقاش اهل ایران بود. سهراب از مهمترین شاعران معاصر ایران است و شعرهای آن به زبان هایی چون انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده اند. سهراب سپهری، در 15 مهر 1307 دیده به جهان گشود. سهراب سپهری در سال 1355 تمام هشت دفتر و منظومه خود را در "هشت کتاب" گردآورد. هشت کتاب نموداری تمام از سیر معنوی شاعر جویای حقیقت است و یکی از اثر گذارترین مجموعه ها، در تاریخ شعر نو ایران است. سهراب سپهری روز اول اردیبهشت 1359 ساعت 6 بعد از ظهر، در بیمارستان پارس تهران بعلت ابتلا به بیماری سرطان خون، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

زندگینامه سهراب سپهری

سهراب سپهری در 15 مهرماه 1307 در کاشان به دنیا آمد. پدربزرگش میرزا نصرالله خان سپهری نخستین رئیس تلگراف خانه کاشان بود. پدرش «اسدالله» و مادرش «ماه جبین» نام داشتند که هر دو اهل هنر و شعر بودند. سهراب کودکی را در کاشان، در باغ اجدادی گذراند که در محله دروازه عطا قرار داشت. او روزهایی سراسر شور و هیجان را در طبیعت باغ خانه می گذراند و لحظه هایی تکرار ناشدنی را تجربه می کرد. سهراب، عاشق روزهای آفتابی بود. اسفند کاشان را نیز به عنوان سرآغاز رویش جوانه ها و شکوفه ها خیلی دوست داشت. یکی از سرگرمی های سهراب، گِل بازی در روزهای تابستانی بود. گرفتن حشرات مختلف، نگهداری برخی حیوانات مثل بوقلمون، اردک و مرغ و خروس، دیگر سرگرمی سهراب بود. گیاهان، در زندگی کودکانه سهراب سپهری جایی مهم و مؤثر داشتند. سهراب در آغوش طبیعت زنده و ملموس و همگون با وجودش می بالید و سال ها را پشت سر می گذاشت. صبح ها خیلی زود، وقتی که هوا هنوز گرگ و میش بود، از خواب برمی خاست و تا تاریک روشن غروب، به بازی و شیطنت می پرداخت. سهراب سپهری، به جز سرودن شعر، نقاشی هم می کرد. عادت کتاب خواندن، از زمان فراگیری خواندن و نوشتن در کودکی، در سهراب شکل گرفته بود و ساعت های معینی را مطالعه می کرد.
دوره ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (شهید مدرس فعلی) (1319) و متوسطه را در دبیرستان پهلوی کاشان گذراند و پس از فارغ التحصیلی در خرداد 1322 در دوره دو ساله دانشسرای مقدماتی پسران به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد. در شهریور 1327 در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره دبیرستان خود را دریافت کرد. سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به استخدام شرکت نفت در تهران درآمد که پس از 8 ماه استعفا داد. سپهری در سال 1330 نخستین مجموعهٔ شعر نیمایی خود را به نام مرگ رنگ منتشر کرد. در سال 1332 از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان زندگی خواب ها منتشر کرد. در آذر 1333 در ادارهٔ کل هنرهای زیبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه ها شروع به کار کرد و در هنرستان های هنرهای زیبا نیز به تدریس می پرداخت.
سهراب به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فرا گرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد. در مرداد 1336 از راه زمینی به کشورهای اروپایی سفر کرد و به پاریس و لندن رفت. ضمناً در مدرسه هنرهای زیبای پاریس در رشته لیتوگرافی نام نویسی کرد. در دورانی که به اتفاق حسین زنده رودی در پاریس بود بورس تحصیلی اش قطع شد و برای تأمین مخارج و ماندن بیشتر در فرانسه و ادامهٔ نقاشی، مجبور به کار شد و برای پاک کردن شیشه آپارتمان ها، گاهی از ساختمان های بیست طبقه آویزان می شد. وی همچنین کارهای هنری خود را در نمایشگاه ها به معرض نمایش می گذاشت. حضور در نمایشگاه های نقاشی همچنان تا پایان عمر وی ادامه داشت. سهراب سپهری مدتی در اداره کل اطلاعات وزارت کشاورزی با سمت سرپرست سازمان سمعی و بصری در سال 1337 مشغول به کار شد. از مهر 1340 نیز شروع به تدریس در هنرکده هنرهای تزیینی تهران نمود. پدر وی که به بیماری فلج مبتلا بود، در سال 1341 فوت کرد. در اسفند همین سال بود که از کلیه مشاغل دولتی به کلی کناره گیری کرد. پس از این سهراب با حضور فعال تر در زمینه شعر و نقاشی آثار بیشتری آفرید و راه خویش را پیدا کرد. وی با سفر به کشورهای مختلف ضمن آشنایی با فرهنگ و هنرشان نمایشگاه های بیشتری را برگزار نمود.

درگذشت سپهری و آرامگاه

سهراب سپهری در سال 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین سبب در همان سال برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و وی ناکام از درمان به تهران بازگشت. او سرانجام در غروب 1 اردیبهشت سال 1359 در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی سهراب گردید.
در ابتدا یک کاشی فیروزه ای در محل دفن سهراب سپهری نصب شد، و سپس با حضور خانواده وی سنگ سفید رنگی جایگزین آن گردید که بر روی آن قسمتی از شعر «واحه ای در لحظه» از کتاب حجم سبز با خطاطی رضا مافی حکاکی شده بود:

به سراغ من اگر می آیی
نرم و آهسته بیا
تا مبادا که ترک بردارد
چینی نازک تنهایی من

این سنگ در مهر 1384 با بی دقتی کارگران و به علت سقوط مصالح ساختمانی بر روی آن شکست و با سنگ سفید رنگ دیگری که سعی شده بود با سنگ قبلی شباهت داشته باشد تعویض شد.
در 29 اسفند 1387، سنگ بزرگتر سیاهرنگی بر روی سنگ سفید نصب گردید.

معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان
گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 3 اسفند 1402

این خبر به جهت معرفی شماری از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

نمایش بیشتر
پارکینگ رایگان
نمازخانه دارد
سرویس بهداشتی دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
7 دیدگاه و 7 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 1 خرداد 1397

    قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب دور خواهم شد از این شهرغریب

    • 2 فروردین 1397

    به سراغ من اگر میایید .... نرم و آهسته بیایید .... که مبادا ترک بردارد ... چینی نازک تنهایی من ... خدایش بیامرزد. مزارش هم ، همانند خودش ، ساده و بی تکلف . آیا براستی لیاقت سهراب این مزار حقیر است . براستی از خودم شرمم آمد . باشد که حلالمان کند

    • 1 مرداد 1396

    قبل رفتن به مناطق دیدنی نیاسر حتما به اینجا سر بزنید

  • 87 نظر
    • 28 بهمن 1394

    خدا رحمتش کنه

    • 13 آذر 1394

    خیلی باحاله

    • 15 آذر 1393

    بعد از سال ها تازه ی سنگ قبر عوض کردن

  • 68 نظر
    • 15 مهر 1393

    دشت هایی چه فراخ ! کوههایی چه بلند ! در گلستانه چه بوی علفی می آمد ! من در این آبادی، پی چیزی میگشتم : پی خوابی شاید، پی نوری، ریگی، لبخندی :)

      • 4 آبان 1393

      صدایم کن .....صدای تو خوب است

    • 87 نظر
      • 28 بهمن 1394

      خدا بیامرزش شاعران ایران همه نابغه هستن