زرندیه استان مرکزی | سفر به مکان های دیدنی زرندیه

شهرستان زرندیه از زیباترین شهرهای شمالی استان مرکزی است که با مساحتی حدود 4163 کیلومترمربع در این استان می درخشد. 58387 نفر در این شهرستان زندگی می کنند که خونگرمی و مهمان نوازی آن ها زبانزد گردشگران است. زرندیه استان مرکزی با مرکزیت شهر مامونیه در جنوب غربی تهران و شمال شهرستان ساوه قرار گرفته است. مرکزی و خرقان از بخش های این شهرستان هستند و رودشور، حکیم آباد، خشک رود، الویر، دوزج و علیشار از دهستان های آن. این شهرستان از شمال و شمال شرق به استان تهران، از شمال و شمال غرب به استان قزوین و از جنوب به شهرستان ساوه محدود می شود. در سال 1382 هجری شمسی شهرستان زرندیه از شهرستان ساوه مستقل شد. زبان مردم زرندیه فارسی با لهجه ی محلی است ولی بیشتر مردمان روستاهای زرندیه به گویش الویری و تاتی سخن می گویند. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای معرفی و آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی زرندیه...

زرندیه

آداب و رسوم

از مراسم خاص مذهبی و فرهنگی شهرستان می توان از جشن کوسه ناقالی (ناقلدی)، مراسم بیل گردان و مراسم انگور (جشن انگور) نام برد.

جاذبه های طبیعی و مناطق نمونه گردشگری

روستاهای زرندیه به علت داشتن ارتفاعات، شرایط توپوگرافی و وجود دامنه ها دارای جاذبه های طبیعی است. زرندیه استان مرکزی در محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده است. ویژگی های طبیعی شهرستان زرندیه و وجود رشته کوه های متعدد امکانات مساعدی را برای کوهنوردان و علاقه مندان به گذراندن اوقات فراغت در کوهستان به وجود آورده است.

کوه قلیچ

مهم ترین ارتفاعات شمال از کوه های زرند به سمت غرب تا کوه های اینجه قاره که بلندترین قله این قسمت است. بلندترین قله این ارتفاعات در بخش مرکزی زرندیه و به نام کوه قلیچ است. ارتفاع این کوه به 3170 متر می رسد. از دیگر کوه های مهم شهرستان زرندیه می توان از تکی داغی (واقع در بخش مرکزی شهرستان زرندیه)، اینجه قاره اردونشین را نام برد. کوه شاهپسند در اراضی مرزی شهرستان زرندیه استان مرکزی و ساوه جای گرفته است. این کوه در شمال غربی استان با ارتفاع 2750 متر واقع شده است. این کوه علاوه بر دارا بودن مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی از نظر فرهنگی نیز قابل توجه است.

کوه قلیچ

دریاچه ها و تالاب ها

دریاچه ها، سدها و تالاب ها از جاذبه ها و مکان های دیدنی زرندیه استان مرکزی محسوب می شوند. این سه مکان زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان بومی و مهاجر محسوب می شود و همه ساله هزاران پرنده مهاجر به این منطقه روانه می شوند. کاربرد دیگر سدها، تالاب ها و دریاچه ها این است که امکانات مناسبی را برای انواع ورزش ها و تفریحات آن نظیر قایقرانی، اسکی روی آب، شنا و... فراهم می آورند.

سد رودخانه سه رود

بر روی رودخانه سه رود و در نزدیکی شهر زرندیه بین روستای رحیم آباد، زاویه، حکیم آباد از روستاهای زرندیه سدی ساخته شده به نام سه رود (پیک زرند) تنها سد ساخته شده بر روی سه رود می باشد. رودخانه سه رود با بند انحرافی زرند واقع در بخش مرکزی شهرستان زرندیه گردشگران محلی را به خود جذب می کند.

دریاچه و تالاب های زرندیه

رودخانه ها

بخشی از شهرستان زرندیه استان مرکزی را مناطق کوهستانی پوشش داده و اکثر قریب به اتفاق این کوه ها رودخانه هایی را به وجود آورده اند. این رودخانه ها یکی از جاذبه های توریستی شهرستان زرندیه محسوب می شوند. عبور این رودخانه ها از مسیر پر پیچ و خم زمینه مناسبی را برای ورزش تفریحی و هیجان انگیز و با نشاط قایقرانی فراهم می کند. علاوه بر این، همه جا در گوشه و کنار مسیر این رودها، مناظر و چشم اندازهایی بدیع و مصفا در پیوند آب و گیاه و انواع پرندگان به چشم می خورد که در پایان هفته و روزهای تعطیل محل گذراندن اوقات فراغت اهالی منطقه هستند.

رودخانه سه رود: واقع در شمال شهر زرندیه آبیاری سه روستای زاویه، حکیم آباد و رحیم آباد را به عهده دارد. این رودخانه با مساحت زیر حوزه 476/309 واحد و طول 98 کیلومتر و حجم آورد سالیانه 179 میلیون متر مکعب در بخش مرکزی شهرستان زرندیه واقع گردیده است.

رود رازقان: از رودهای شهرستان زرندیه که از ارتفاعات کوه اینجه قاره سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از جوار روستای الویر و رارقان به نواحی خشکرود می رسد.

رود شیرین چای: از طرف کوه های نزدیک به روستای دوزج و علیشار جاری می شود و پس از طی چندین کیلومتر به موازات رود رازقان به این رود می پیوندد و به شور چای تغییر نام می دهد. رودخانه شورچای تا حوالی روستای خشکرود ادامه پیدا می کند. بنابراین از دیگر رودخانه های شهرستان زرندیه می توان شور چای را نام برد.

رود شیرین چای

یخچال ها

یخچال ها از جاذبه های شهرستان هستند. یخچال محیطی را گویند که کم ترین میزان جذب گرما را دارد و دارای این قابلیت است که هرگاه برف و یخ را در آن انباشته کنند تا چند وقت یخ در آن وجود خواهد داشت. در گذشته مردم از این یخچال ها برای یخ و نگهداری غذاهایشان استفاده می کردند. اکنون نیز خنکی هوای یخچال حتی در اوج تابستان و دیدن فن آوری مردم گذشته برای گردشگران جذاب است.

یخچال مهدی آباد: این یخچال در شهرستان زرندیه و در روستای مهدی آباد واقع است.

یخچال مهدی آباد

پیست اسکی و فضای ورزشی در طبیعت

شهرستان زرندیه با داشتن کوه های مرتفع در بخش خرقان از موقعیت مناسبی در این زمینه برخوردار است. در این میان کوه قلیچ با 3170 متر ارتفاع از شرایط بهتری برای تبدیل به یک فضای ورزشی برخوردار است. کوه شاهپسندی در حد فاصل شهرستان زرندیه و ساوه قرار گرفته و علاوه بر دارا بودن مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی، محل مناسبی برای ورزش هایی مثل کوهنوردی و جاده روی کوهستان محسوب می شود.

پیست اسکی و فضای ورزشی در طبیعت

مناطق ییلاقی، پارک ها و مناطق تفریحی

طبیعت و مناطق ییلاقی و مناظر طبیعی طرفداران فراوان دارند. به طوری که بخشی از کشورها تنها با تکیه بر این منابع توانسته اند در سطح بین المللی گردشگران فراوانی را جذب کنند. شهرستان زرندیه نیز از این منابع برخوردار است که با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و اجرای پروژه های گردشگری در مقیاس ملی و بین المللی امید می رود به جذب گردشگران داخلی و خارجی دست یابیم.

مناطق نمونه گردشگری شهرستان

از مکان های دیدنی زرندیه و رود شور می توان نام برد که با شرایط ویژه ای که دارند مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند. هم اکنون سرمایه گذاران ایرانی با مشارکت تعدادی از سرمایه گذران خارجی مشغول آماده سازی این مناطق برای جذب گردشگران می باشند.

منطقه نمونه و روستای هدف چناقچی علیا

چناقچی علیا از زیباترین روستاهای زرندیه و روستایی ییلاقی است و تنها روستای هدف گردشگری شهرستان، در فصل بهار کوهستان های اطراف چناقچی استراحتگاه عشایر کوچرو می باشد. این روستا، از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه استان مرکزی در 70 کیلومتری شمال غربی شهر ساوه قرار داشته و قدمت تاریخی دارد. ساکنان آن را ارمنی ها، ترک ها و فارس ها تشکیل می دهند. گفته می شود که قدمت این روستا به دوره صفوی می رسد. روستای چناقچی علیا با چشم اندازهای زیبای طبیعی در فصول مختلف سال گردشگران بسیاری را جذب می کند. عمده ترین جاذبه های روستاهای زرندیه و این روستا را طبیعت کوهستانی، تفرجگاه های کوهپایه ای و مناطق برخوردار از قابلیت های ورزش های کوهستانی تشکیل می دهد. منظره ی طبیعت سبز از زیباترین جاذبه های طبیعی روستاست. این منظره بدیع را درختان گردو در دامنه کوه پدید آورده اند.
آبشار چناقچی علیا از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا است. مهم ترین مراسم و آیین هایی که در این روستا برگزار می شود عبارتنداز چهارشنبه سوری، دعای باران، تحویل سال نو، عروسی های محلی و مراسم انگورچینی مسیحیان که در شهریور ماه برگزار می شود. مردم این روستای به زبان ترکی، فارسی و ارمنی سخن می گویند. اکثریت مردم روستا دین اسلام و مذهب شیعه دارند. اقلیتی مسیحی و ارتودوکس هستند.

چناقچی علیا

منطقه ی نمونه بین المللی رودشور

این منطقه از مکان های دیدنی زرندیه، با مساحت 1400 هکتار که در کیلومتر 135 اتوبان تهران – ساوه مجاور فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران قرار دارد. در این منطقه با سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارجی گردشگری بین المللی در حال اجرا است که امید می رود در سال 1390 فاز اول آن به بهره برداری برسد.

منطقه نمونه گردشگری پرندینه

این منطقه از جذاب ترین مکان های دیدنی زرندیه با مساحت 300 هکتار حدفاصل اتوبان ساوه – تهران و جاده قدیم ساوه – تهران در 300 کیلومتری شهر جدید پرند واقع شده است و تحت عنوان اوت لت بات سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است.

منطقه نمونه گردشگری پرندینه

جاذبه های تاریخی و فرهنگی روستاهای زرندیه

امامزاده عبدالمطلب پیگ: قدمت سده 8 و 9
زرندیه، بخش مرکزی، دهستان رودشور، روستای پیگ

تپه گبری الویری: قدمت پیش از تاریخ
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، روستای الویر

حمام کلبعلی خان خلج: قدمت زرندیه
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، روستای ویدر از سرسبزترین روستاهای زرندیه

حمام الویر: قدمت قاجار
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، روستای الویر

مسجد اعظم: قدمت صفویه
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، داخل روستای چلسبان

امامزادگان محمدباقر و احمدباقر (ع): قدمت معاصر
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، روستای الویر

تپه سنگ: قدمت تاریخی
زرندیه، بخش خرقان، دهستان الویر، شمال شرقی روستای آجان از زیباترین روستاهای زرندیه

یخچال مهدی آباد: قدمت قاجار
زرندیه، بخش مرکزی، دهستان حکیم آباد، 4 کیلومتری شهر مامونیه

کاروانسرای شاه عباسی: قدمت صفویه
زرندیه، بخش مرکزی، دهستان خشکرود

زرندیه ساوه

مشاهیر و مفاخر

ملا محمد علی الویری، ملا محمد حسین الویری، ملا ابراهیم معاصر، ملا محسن اسلامی، ملا حاج آقا الویری، ملاهادی، ملا محسن اثنی عشری، محمد خرمشاهی، زین العابدین اسلامی، عباسعلی صرافی، حاج محمد رضا اسلامی، میرزا مهدی موحد.

صنایع دستی مردمان روستاهای زرندیه

دستبافت های سنتی (قالی بافی و گلیم بافی)، رودوزی های سنتی، آثار چوبی (منبت و کنده کاری روی چوب، معرق کاری، خراطی)، سفالگری، کتابت و نگارگری، آثار فلزی (قلمزنی).

صنایع دستی زرندیه ساوه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان؛ استانی دیدنی و تاریخی

هانیه گل محمدی ، دوشنبه 6 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان همراه باشید تا شما را با شماری از شهرهای دیدنی استان اصفهان آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :