معرفی شماری از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمان

کرمان یکی از تاریخی ترین استانهای کشورمان بوده که در بخش جنوب شرقی ایران قرار دارد. این استان وسیع در زمینه های مختلفی چون صنعت، فرهنگ، علم و...جز شاخص ترین استانهای ایران بوده و تاریخ پرباری را داراست. ثبت بیش از 660 اثر ملی و 5 اثر در میراث جهانی یونسکو، کرمان را به یکی از توریستی ترین استانهای کشورمان تبدیل کرد. اگر تصمیم به سفر به این استان پهناور و تاریخی را دارید، خوب است سری به رستورانهای محلی آن زده و خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمان را نیز نوش جان کنید. در ادامه مطلب بهترین غذاهای سنتی کرمان قصد داریم تا شماری از معروف ترین غذاهای محلی کرمان را معرفی نماییم. پس، با ما همراه باشید.

آبگوشت بادمجان و کشک

در تهیه این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمان از موادی چون گوشت قرمز، کشک سائیده، نخود و لوبیای سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر و خیار استفاده می شود. گوشتی که برای تهیه این غذا از آن بهره می برند، باید چرب با استخوان باشد. اما اگر چربی خون دارید، می توانید از گوشت بدون چربی استفاده نمایید. مسئله ای که ممکن است در اینجا تعجب شما را برانگیخته باشد، استفاده از خیار در آبگوشت است. اما باید بدانید که خیارها پخته نمی شوند بلکه به صورت خرد شده در کنار غذا قرار می گیرند. دلیل این کار نیز از بین بردن گرمی و سودای بادمجان هست.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت زیره

زیره کرمان یکی از بهترین و مرغوب ترین زیره ها در ایران بوده که فواید پزشکی بسیاری نیز برای بدن دارد. از زیره برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود و با توجه به فراوان بودن آن در کرمان، جایگاه خاصی در غذاهای محلی این استان دارد. یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کرمان که در آن از زیره استفاده می شود، آبگوشت زیره است. البته، این آبگوشت با دیگر آبگوشت های که تاکنون دیده اید، متفاوت هست. گوشت و پیاز مواد اصلی تشکیل دهنده آبگوشت زیره هستند. در قدیم، از زردچوبه برای رنگ دادن به این آبگوشت استفاده میشد اما امروزه بیشتر از رب گوجه فرنگی در تهیه آن استفاده می شود. زیره و سیر نیز از جمله موادی بوده که برای طعم دادن به این آبگوشت اضافه می شوند. کرمانی ها گوشت این غذا را جدا کرده و با نان میخورند و در آب آن هم نان خشک محلی را قرار می دهند.

آبگوشت زیره

آش گندم شیر

یکی از مواد اصلی تهیه این مورد از معروف ترین غذاهای محلی کرمان، گندم شیر است که بسیار مقوی بوده و در غذاهای محلی کرمان نیز بکار برده می شود. برای تهیه گندم شیر، ابتدا گندم ها را آسیاب کرده و به شکل بلغور در می آورند. سپس، آن را الک کرده و آرد را از آن جدا می کنند. سپس، گندم ها را به همراه شیر، سیاه دانه، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک بر روی یک پارچه ریخته و در قابلمه می گذارند تا آب آن خشک شود. گوشت و نخود را به همراه پیاز، زردچوبه و فلفل پخته و له می کنند. سپس، گندم شیر، کشک ساییده شده، رشته آش، سیر داغ و نعناع داغ را به آن اضافه می کنند و می گذارند بپزد. این مورد از بهترین غذاهای سنتی کرمان معمولا در ماه رمضان و در وعده غذایی افطار خورده می شود.

آش گندم شیر

اوماج آش

برای تهیه این آش خوشمزه، از سبزیجات و مواد مغذی استفاده می شود. از این رو، این آش بسیار مقوی بوده و برای درمان بیماری های چون سرماخوردگی، آنفلونزا و کم خونی مفید است. اوماج آش همچنین باعث ضدعفونی کردن معده و روده شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سبزی آش از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده این آش هستند. در ترکیب اوماج آش از گیاهان مفیدی چون سیاه دانه، تخم شوید، زنیان، زیره، نعناع و قره قروت نیز استفاده می شود.

اوماج آش

خورشت بز قورمه

یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل کرمانی، خورشت بز قورمه است که در آن از گوشت بزغاله استفاده می شود. برای تهیه این خورشت، از موادی چون گوشت بز بدون استخوان، نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. این غذا بسیار مقوی بوده و در وعده های غذایی ناهار و شام سرو می شود. کرمانی ها خورشت بز قورمه را با نان یا برنج میل می کنند.

خورشت بز قورمه

خورشت آلوچه

مواد اصلی تهیه این خورشت، گوشت، آلوچه، لوبیا چیتی و پیاز هستند. از جعفری و گشنیز خشک شده هم برای طعم دادن و خوشمزه تر کردن غذا و از رب گوجه فرنگی، آبلیمو، ادویه جات به عنوان چاشنی استفاده می شود. این غذا بدلیل وجود آلوچه هایی که در آن استفاده شده، مزه ای ترش دارد و برای علاقمندان به غذاهای ترش انتخاب فوق العاده ای است.

خورشت آلوچه

خورشت به آلو

از دیگر غذاهای و خورشت های سنتی کرمان میتوان خورشت به آلو را نام برد. برای تهیه این غذا، از گوشت ماهیچه یا مغز ران، به، آلو بخارا، پیاز، روغن، شکر، آب لیموی تازه، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. اگر مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستید، مصرف این غذا می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

خورشت به آلو

زیره پلو

یکی از معروف ترین غذاهای کرمان که در تهیه آن از گیاه زیره استفاده می شود، زیره پلو است. این غذا یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل کرمان بوده که در مجالس و میهمانی ها طبخ می گردد. مواد اصلی این پلوی خوش عطر و طعم را برنج و زیره تشکیل می دهند که در کنار آنها از کره یا روغن نیز استفاده می شود. زیره پلو معمولا به همراه گوشت یا مرغ پخته شده سرو می شود.

زیره پلو

لپه پلو با زیره

لپه پلو یکی دیگر از غذاهای محلی کرمان است که در کنار زیره طعمی متفاوت با پلوهایی که تاکنون خورده اید را به شما خواهد داد. برنج، لپه و زیره مواد اصلی این پلو را تشکیل می دهند. کرمانی ها گوشت کوبیده شده به همراه پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را ورز داده و به صورت قلقلی در آورده و سرخ می کنند و در کنار لپه پلو سرو می نمایند. زیره در کنار گوشت قلقلی های سرخ شده عطر و طعم فوق العاده ای را به غذا می دهد.

لپه پلو با زیره

مجور کدو

اگر به دنبال یک غذای ساده و در عین حال کم هزینه هستید، پیشنهاد می کنیم مجور کدوی کرمانی را امتحان کنید. برای تهیه این مورد از بهترین غذاهای سنتی کرمان از کدو، پنیر سفید، تخم مرغ، آرد گندم، روغن مایع، شوید خرد شده، نمک و فلفل استفاده می شود. با این مواد ساده شما می توانید یک خوراک لذیذ را در مدت زمان حدود 30 دقیقه تهیه نمایید.

مجور کدو

کشک کدو

کشک کدو یک غذای مفید و پرخاصیت و در عین حال کم کالری و رژیمی است. ماده اصلی تشکیل دهنده این غذا، کدوی سبز بوده که سرشار از ویتامین C است. کدو سبز در کنار کشک، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گردو، پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ، نمک، فلفل، زردچوبه غذایی سالم و خوشمزه را تشکیل می دهند. این غذا بدلیل داشتن کشک سرشار از کلیسم نیز هست. اگر رژیم غذایی کم کالری را دنبال می کنید، این مورد از معروف ترین غذاهای محلی کرمان را از دست ندهید.

کشک کدو
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان

ز. نیرومند ، جمعه 19 آبان 1402

با ما در مقاله غذاهای محلی معروف لرستان همراه شده تا شما را با شماری از خوشمزه ترین غذاهای سنتی لرستان آشنا کنیم.

نظرت چیه
4 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 28 دی 1397

    چرند به تمام معنا من کرمانیم اصلا ما از این غذاها نداریم اینا از کجا نوشتین

    • 23 فروردین 1397

    خیلی خوب بود من کرمانی هستم خورشت به الو وبز قرمه خیلی خوشمزه است

    • 22 فروردین 1397

    جفنگ به معنای واقعی کلمه در ضمن ساکنین شهر کرمان و شهر بم اصالتا از کولی های هند هستند

    • 22 فروردین 1397

    خودم کرمانیم ولی هیپکدوم ذو هنوز نخوردم خخخخ