مجموعه حافظیه شیراز؛ دیدنی زیبا و حیرت آور برای عاشقان ادبیات

شیراز یکی از شهرهایی بوده که مأمن باغ، بوستان و مکانهای تاریخی و هنری بسیاری است. یکی از مکانهای دیدنی این شهر که می تواند در رقم زدن خاطراتی باستانی نقش بسزایی داشته باشد، مجموعه حافظیه شیراز نام دارد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا کمی بیشتر شما را از آدرس حافظیه شیراز و همچنین ساعت کار حافظیه شیراز آگاه کنیم.

حافظیه شیراز

نگاهی کوتاه به زندگی حافظ

حافظ یکی از شاعران برجسته ایرانی است که در سرودن غزل تبحر خاصی داشت. احتمال می رود که حافظ در سال 727 هجری قمری چشم به جهان گشوده باشد. نام اصلی او شمس الدین محمد بوده که به علت حفظ بودن کتاب آسمانی قرآن، تخلص حافظ را به خود اختصاص داد. از القابش می توان به لسان الغیب اشاره کرد که در بیشتر شعرهایی که نامی از خود را در آن بکار برده، از این لقب استفاده کرده است. فردی به نام شیخ جمال الدین ابواسحاق که حکومت شیراز را در دوران جوانی حافظ در دست داشت، از حافظ در دربارش به خوبی حمایت کرد. سال به ملکوت پیوستن حافظ 971 هجری قمری گزارش شده و پیکرش را در مجموعه حافظیه شیراز به خاک سپردند.

نگاهی کوتاه به زندگی حافظ

تاریخچه

یکی از قطبهای اصلی در گردشگری، مجموعه حافظیه شیراز بوده و امروزه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. پادشاهی به نام میرزا ابوالقاسم گرگانی اولین فردی بود که از آرامگاه ساده حافظ در آغوش زمین و در زیر شاخه های درختان بنایی را احداث کرد که درست در مقابل این گنبد تلالو، پرتوهای طلایی رنگ خورشید انعکاس زیبایی را ایجاد می کنند. پس از این اقدامات، حاکمان دیگری نیز در زمان حکومت خود این مکان را نقطه عطف توجه خود قرار داده و اقدامات بسیاری را در جهت زیباسازی و حفاظت از آن انجام دادند. از این حاکمان می توان به شاه عباس، شاه افشار و کریم خان اشاره کرد که در بین این سه نفر، کریم خان زحمات بیشتری را کشید.

در دوران حکومت کریم خان زند جانی دوباره به این مکان تاریخی بخشیده شد که از این اقدامات می توان به احداث عمارتی با سبک معماری زندیه در مقبره، گذاشتن سنگ مرمری زیبا در آرامگاه که بر روی آن غزلهای حافظ نقش بسته اند، اشاره نمود. چندین سال بعد، فردی به نام ملا شاه جهان زرتشتی به قصد مجلل کردن مقبره حافظ دست به انجام اقداماتی زد که فردی مانع این عمل شد و دلیل خود را زرتشتی بودن آن مرد دانست. ناگفته نماند که افراد زیادی در این سالها دست به تعمیر این بنای تاریخی زدند که عبارتند از: طهماسب میرزا و فرهاد میرزا، شاهزاده ملک منصور، دبیراعظم بهاری و علی اصغر حکمت شیرازی.

زیبایی حافظیه شیراز مدیون معمارش که آندره گدار بوده، است. اصلیت این فرد در وافع فرانسوی هست، ولی به علت علاقه شدید قلبی که به ایران داشت، درصدد یادگیری معماری برآمد و این بنایی دیدنی و حیرت آور را طراحی کرد.

معماری

هنگامیکه به مجموعه حافظیه شیراز می آئید، احتمالا رنگهای روی این بنا توجه شما را به خود جلب خواهند کرد که شایان ذکر است هر کدام از این رنگها در سال 1317 که سال پایانی رسیدگی به این عمارت بود، با هدف خاصی روی این گنبد نقش بسته اند. این رنگها عبارتند از سرخ ارغوانی نماد شرابهای اخروی، سیاه و سفید نماد گذر روز و شب، قهوه ای نماد خاکی که مایه خلقت ماست و آبی فیروزه ای نماد حال و هوای بهشت. در مورد سنگی که در بالای مقبره حافظ تعبیه کرده اند، می توان گفت که کاشیکاری و حکاکی های ظریفش چشم هر انسانی را مسحور خود می کنند.

وسعت این مکان به 2000 متر می رسد و وسعت تالارهایش به 56 متر. حافظیه در اصل دارای دو بخش شمالی و جنوبی بوده و در قسمت شرقی و غربی هم می توان به زمان خاندان معدل و قوام سفر کرد. به جز مقبره حافظ، این مکان میزبان پیکر شعرای بسیاری بوده که قبر اکثر آنها در قسمت غربی قرار دارد.

معماری حافظیه

دسترسی

اگر وسیله شخصی برای تردد در خیابانها داشتید که مشکلی نیست. ولی، اگر وسیله نداشتید، می توانید برای رسیدن به آدرس حافظیه شیراز از اتوبوس یا تاکسی هایی که در فلکه گاز بچشم می خورند، استفاده کنید. در صورت داشتن وسیله نقلیه شخصی، کافی است خود را به بلواری به نام هفت تنان رسانده و پس از مسیری کوتاه به خیابان راست خود وارد شده و خود را به خیابانی به نام چهل مقام برسانید. امتداد دادن این خیابان شما را به چهارراه ادبیات وارد می کند که در این خیابان می توانید حافظیه را ببینید.

آدرس حافظیه شیراز: شیراز، میدان حافظیه

شماره تماس حافظیه شیراز: 07132284552

ساعت کار حافظیه شیراز: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19

قیمت بلیت حافظیه شیراز: برای ایرانی ها 50000 ریال و برای غیر ایرانی ها 500000 ریال

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

باغ و عمارت شاپوری شیراز؛ زیبایی حیرت آور و باشکوه

hb ، یکشنبه 12 مرداد 1399

با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با باغ و عمارت شاپوری شیراز آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :