آنچه درباره کرمانشاه و جاذبه های گردشگری کرمانشاه نمی دانید

شهر کرمانشاه که اکنون یکی از کلان شهرهای ایران است در بخش غربی کشور جای گرفته است. این شهر بزرگ دارای قدمتی کهن است که با تاریخ این مرز و بوم پیوندهای فراوانی دارد. طبیعت و آثار تاریخی کرمانشاه سالانه تعداد بیشماری گردشگر داخلی و خارجی را به آن خطه باستانی جذب می کند. این شهر که مرکز استانی به همین نام است به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی زاگرس طبیعتی زیبا و دلنواز دارد، اما حقایقی درباره این شهر زیبا وجود دارد که شاید تا کنون نشنیده باشید. این مقاله درباره دیدنی های کرمانشاه، جاذبه های گردشگری کرمانشاه و سوغات و صنایع دستی کرمانشاه است.

شهري در رشته كوه زاگرس

حقایق شنیدنی

این منطقه در زمان زمامداری یکی از اقوام باستانی به نام «کاسیان» به نام «الیپی» مشهور بود. اوج شکوه و عظمت این شهر به زمان انوشیروان ساسانی باز می گردد به طوری که در متون و نسخ قدیمی از اصالت این شهر بسیار نوشته شده و آن جا را جایی میان درختان و آب های روان نامیده اند. آن طور که در تاریخ نگاشته شده، در زمان پادشاهی بهرام شاه ساسانیکه فرمان روایی اش بر کرمان بود، نام این شهر به کرمانشاه تغییر یافت و همین نام تا کنون بر آن جا مانده است. بر اساس اکتشافات باستان شناسان و محققین، سکونت انسان در مکان فعلی به هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. طبق مستندات به دست آمده نهصد سال قبل از میلاد مسیح اولین شهر در این منطقه باستانی ایجاد شده است. این شهر در ارتفاع 1200 متری بالاتر از سطح دریا و در بین کوه های زاگرس قرار دارد و این وضعیت باعث ایجاد آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی گردیده است. میانگین دما در روزهای سرد سال منفی 2 درجه و در روزهای گرم مثبت 31 درجه سانتیگراد است. جالب است بدانید کردهایی که قبل از میلاد مسیح در این منطقه کوهستانی سکنی گزیدند یکی از شاخه های قوم آریایی بوده و از قدیمی ترین ساکنان فلات ایران به حساب می آیند. این قوم اجداد باستانی بسیاری از ایرانیان هستند که بخشی از تاریخ فلات ایران با نام آن ها آغاز شده است. این کلانشهر یک ملیون نفره بزرگترین شهر کرد نشین کشور است که به زبان کردی سخن می گویند. البته تعدادی از کردها فارسی را با لهجه کرمانشاهی بیان می کنند. زبان کردی خود دارای گویش های متفاوتی همچون کلهری، اورامی، سورانی و لکی است. کرمانشاه در دوره قاجار و اواخر قرن 13 صاحب شهرداری یا به قول قدما بلدیه گردید. در شهر رسبورگ ایالت اورگان کشور آمریکا خیابانی با نام کرمانشاه وجود دارد که دلیل آن بستن پیمان خواهر خواندگی بین این دو شهر است که در دهه 50 شمسی صورت گرفت. کرمانشاه مهد و پرورش دهنده موسیقی دانان شهیر و فراوانی در کشور است و موسیقی فولکولور و محلی خود را نیز دارد. یک از شهیر ترین نوازندگان کرمانشاهی که جوایز متعدد و معتبر جهانی را از آن خود کرده است، نوازنده کمانچه و آهنگساز چیره دست، کیهان کلهر می باشد. این متن درباره دیدنی های کرمانشاه، جاذبه های گردشگری کرمانشاه و سوغات و صنایع دستی کرمانشاه است.

قدمتي به طول تاريخ

دیدنی های کرمانشاه

در کنار مردم سنی و زردتشتی، شیعیان اکثریت این شهر را تشکیل می دهند. این شهر باستانی و تاریخی دارای آثار زیادی است که بیشتر آن ها از دوره ساسانیان به جا مانده است. از جمله این بناهای تاریخی به توان به «طاق بستان» اشاره کرد که به نوعی نماد کرمانشاه به حساب می آید. از دیگر آثار برجسته این شهر که در یونسکو نیز ثبت شده است «سنگ نوشته بیستون» است. طبیعت بی نظیر یک رکورد جهانی را در خود حفظ کرده است. غاری با نام «پراو» یا «پرو» که بزرگ ترین غار عمودی جهان است و محلی است برای غارنوردان شیفته این رشته. کرمانشاه با داشتن خاکی حاصلخیز و رودخانه های پر آب دائمی یکی از اصلی ترین شهرهای ایران در بخش کشاورزی و دام پروری است.

طاق بستان

صنایع دستی و صنعتی کرمانشاه

صنایع دستی و صنعتی کرمانشاه نیز در کنار دیدنی های باستانی و تاریخی و طبیعی از دیگر مزیت های این شهر کهن محسوب می شود. فرآورده های نفتی، شکر و قند را می توان صنایع صنعتی و کوزه گری و گلیم بافی و قالی بافی را از صنایع دستی کرمانشاه شمرد.

صنایع دستی و صنعتی کرمانشاه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

عکس منتخب نشنال جئوگرافیک | آنچه که درباره کره شمالی نمی دانید !!

شایسته عسگریان ، سه شنبه 26 اردیبهشت 1396

بنجامین جاکابک، عکاس سایت نشنال جئوگرافیک عکسی ار مزاسم روز جهانی کارگر در کره شمالی را به ثبت رسانده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :