مسجد کبود تبریز کجاست | اطلاعات و جزئیات دسترسی به بنا

در سال 870 هجری و توسط سلسله قراقویونلو با نظارت بانویی با نام جان بیگم خاتون، همسر جهانشاه قرایوسف مسجدی با نام مسجد کبود با نمایی لاجوردی بنا شد. معماری مسجد کبود تبریز بسیار دیدنی بوده و به علاقمندان به گشت و تفریح بشدت توصیه می شود. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید مسجد کبود تبریز کجاست و با اسرار نقاشی مسجد کبود تبریز آشنا شوید.

مسجد کبود

ویژگی ها

یکی از نام های این مسجد که بدلیل خطوط بکار رفته، کاشیکاری های معرق و البته رنگ کاشی های لاجوردی به آن نسبت داده می شود، فیروزه اسلام است. عمده مصالح استفاده شده در این بنا آجر بوده و معماری مسجد کبود تبریز به سبک آذری است. صحن این مسجد مربعی بوده و حوضچه ای برای وضو گرفتن در آن وجود دارد. همچنین، در این بنا مکان هایی به نام شبستان برای مستمندان و درس خواندن افراد قرار دارند.

ویژگی ها

نقل قول افراد مشهور درباره بنا

افراد بزرگی تاکنون در ارتباط با این بنای تاریخی سخن گفته اند که ما در اینجا به صورت خلاصه دو نقل قول را بیان می کنیم: یکی از این افراد، کاتب چلبی است که می گوید درگاه مسجد کبود از طاق کسری بلندتر بوده و اینکه بقدری زیبا و دل انگیز است که دل اجازه خروج از آن را نمی دهد. نفر دوم هم جهانگردی فرانسوی است به نام مادام دیولافوا که می گوید درست است که تبریز بناهای تاریخی زیادی ندارد، اما اثری همچون عمارت جهانشاه را داشته که در نوع خود بی نظیر است. این بنا که در اثر زلزله سقفش فروریخته و فقط قسمتی از دیوارهایش باقی ماند، حیاط بزرگ و طاق های زیادی داشته و حوضی در حیات برای وضو گرفتن قرار دارد.

مرمت و بازسازی مسجد

از سال 1318 کار مرمت طاق و پایه ها آغاز شده و بازسازی گنبدها در سال 1354 زیر نظر استاد رضا معماران و دفتر حفاظت آثار باستانی انجام پذیرفته است. این بنا در گذشته مدرسه، مسجد، خانقاه و کتابخانه داشت، ولی در حال حاضر این قسمت ها از دست رفته اند و فقط قسمت هایی که کمتر آسیب دیده، مرمت شده اند.

مرمت و بازسازی مسجد

اطلاعات کلی

آدرس: تبریز، خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی

تلفن: 04135261696

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 20

قیمت بلیت: برای ایرانی ها 50000 ریال و برای غیر ایرانی ها 400000 ریال

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مسجد کبود تبریز، مسجدی به رنگ آسمان + تصاویر

ghobadi ، چهارشنبه 16 مرداد 1398

مسجد کبود یکی از زیباترین و باشکوه ترین مساجد ایران است که علیرغم آسیب های شدید هنوز هم جزییات دیدنی بسیاری دارد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :