شهر چایتن شیلی؛ شهری پوشیده شده از خاکستر آتشفشان

یکی از مناطق عجیب دنیا، شهر چایتن شیلی است که همگان آن را با نام شهر دفن شده با خاکستر آتشفشان می شناسند؛ شهری که در اثر فوران آتشفشان، ساختمان و خیابانهایش تخریب و خانه و وسایل نقلیه مردمش به داخل جریان رسوب و خاکستر کشیده شدند. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه شوید تا با رازهای شهر چایتن شیلی Chaiten آشنا شوید.

چایتن

آشنایی

سحرگاه 2 می 2008، آتشفشانی واقع در 10 کیلومتری شمال چایتن Chaiten پس از تقریبا 10 هزار سال خاموشی فوران کرد. دود ناشی از خاکسترهای آتشفشانی به 17 کیلومتر رسید و تمام شهر را در برگرفت. در آن زمان، شهر دفن شده با خاکستر آتشفشان 4 هزار نفر جمعیت داشت که بعد از فوران آتشفشان، فورا تخلیه شد. فوران آتشفشان تا چندین روز ادامه داشت و شدیدتر هم شد. ارتفاع پایه خاکستر 30 کیلومتر بیشتر گشت، بگونه ای که به شیلی، آرژانتین و اقیانوس اطلس نیز رسید. شهر چایتن شیلی Chaiten از فوران آتشفشان آسیب قابل توجهی ندید، تا اینکه بارش باران سنگین تمامی خاکستر و گل انباشته شده در دهانه و دامنه آتشفشان را شست و به داخل رودخانه ای ریخت که دورتر از آتشفشان بود.

سپس در ادامه مسیر، به سمت جنوب و شهر چایتن Chaiten آمد و در نهایت، در آب دریا تخلیه شد. بتدریج بستر رودخانه با رسوب و ته نشین خاکسترها انباشته گشت و راه جریان آب باریکتر شد. این حالت تا 12 می ادامه داشت، تا جایی که ساحل را هم در برگرفت. به محض اینکه بستر قدیمی جریان آب مسدود شد، آب مسیر جدیدی را درست از مرکز شهر پیدا کرد و هر چیزی که در مسیرش بود را با خود برد. تقریبا نیمی از شهر تخریب شد. خوشبختانه، قبل از وقوع این حادثه Chaiten تخلیه شده بود و هیچگونه تلفات جانی در پی نداشت. اما، متاسفانه تلفات مالی بسیار سنگینی به شهر وارد شد.

آشنایی با چایتن

زیر لایه ضخیمی از گل

در تمامی این سالها، شهر دفن شده با خاکستر آتشفشان Chaiten به همین شکل باقی ماند و بخش هایی از آن زیر لایه ضخیمی از گل و خاکستر دفن شد. نیم دیگری از شهر که از این فاجعه در امان ماند، در کنار آن قرار داشت و توسط گردشگرانی که برای دیدن شهر دفن شده به آنجا می آمدند، رونق گرفت و توسعه پیدا کرد. بعد از این اتفاق، دولت تصمیم گرفت تا افرادی که از این حادثه جان سالم به در برده بودند را به شهر جدیدی انتقال دهد، اما مردم خواهان زندگی در همان شهر خود بودند.

شهر جدید چایتن اکنون به سمت شمال و دور از ساحل در حال توسعه است؛ جایی به دور از بقایای گل و خاکستر. اما، مکان جدید هم امن تر از شهر قبلی نیست، چرا که باز هم نزدیک آتشفشان بوده و خطر فورانی عظیم و دفن شدن شهر با گدازه های آتشفشانی و جریان خاکستر و رسوب مردم را تهدید می کند. در 19 فوریه سال 2009 و تنها 9 ماه بعد از اولین فوران، آتشفشان دوباره فعال شد و جریان سنگ و گدازه از مسیر دهانه رودخانه چایتن به پایین سرازیر شده و به 5 کیلومتری شهر چایتن رسید. آخرین فعالیت و فوران این آتشفشان در سال 2011 اتفاق افتاد و همچنان فعالیت جزیی دارد.

زیر لایه ضخیمی از گل
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شهر باستانی بافق، میزبان شهری مدفون شده است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 22 آذر 1397

برخی مورخین از وجود شهری باستانی مدفون شده در زیر شهر کنونی بافق که متعلق به عصر ساسانی است، خبر می دهند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :