روستای لادیز با قدمتی دیرینه در استان سیستان و بلوچستان

hb پنج شنبه 2 آذر 1396

استان سیستان و بلوچستان به دلیل سبک زندگی مردمانش از دیرباز تا کنون، همیشه به عنوان یک منطقه گردشگری با جاذبه های طبیعی بیشمار یاد شده است. این استان از روستاهای باصفا و قدمتی متعددی برخوردار است که در ادامه ما قصد پرداختن به یکی از آن ها یعنی روستای لادیز را داریم؛ تا شما را کمی بیشتر با تاریخچه روستای لادیز زاهدان و طبیعت چشم نوازش آشنا گردانیم.

روستای لادیز با قدمتی دیرینه در استان سیستان و بلوچستان

تاریخچه لادیز:

دلیلی که سبب شد روستای دالیز را به عصر پارینه سنگی مرتبط بدانند، کشف و به دست آوردن نتایجی بود از تحقیقاتی که یک گروه علمی از دانشگاه گاری هیوم بر روی این منطقه و منطقه ای به نام مشکید، در بلوچستان که بین سال های 1966 و 1967 انجام دادند. نتیجه حاصل شده سبب شد تا ابزار و وسایل سنگی متعددی که اغلب مربوط می شدند به عصر پارینه سنگی در این مناطق پیدا شوند و نامی همچون فرهنگ لادیزیان را بر روی آنان قرار دهند. طبق این نتایج به دست آمده و مطالعات فراوانی که در این خصوص انجام گرفته شد، می توان گفت که قسمت های جنوب شرقی ایران از گذشته های بسیار دور (80 تا 100 هزار سال پیش) تا کنون اقلیمی بوده است برای زندگی آدمیان و دلیلی است شفاف برای ارزش و قدمت این مرز و بوم!

تاریخچه لادیز

روستای لادیز زاهدان:

روستای لادیز از روستاهای وابسته به شهرستان میرجاوه است و در فاصله بسیار نزدیکی با این شهرستان قرار گرفته است. فاصله این روستا تا مرکز استان سیستان و بلوچستان (زاهدان) چیزی در حدود 100 کیلومتر است و قدمت آن نیز طبق گفته مورخان و باستان شناسان به دوره پارینه سنگی ها بر می گردد. روستای لادیز زاهدان یک یک طبیعت سرسبز و دست نخورده مبهوت گر برخودار است و از فصل بهار تا پاییز به عنوان یکی از مکان های گردشگری سیستان و بلوچستان به حساب می آید. البته نا گفته نماند که از دیگر جاذبه های گردشگری موجود در استان می توان به آبشار لادیز، غار آبی لادیز و همچنین کوه تفتان که از جمله مراکز کوهنوری در منطقه به حساب می آید نیز اشاره نماییم.لادیز پر است از خانه های چوبی، گِلی، خشتی و آجری قدیمی در یک دشت بسیار پهناور؛ سقف خانه های این روستا مسطحی است و با چند سالی است که خانه هایی با مصالح مستحکم تر همچون آهن نیز در آن ساخته شده است. این روستا از نظر شرایط آب و هوایی همچون سایر بخش های سیستان و بلوچستان از آب و هوایی گرم و خشک برخودار است منتها این شرایط آب و هوایی مخصوص فصل تابستان این منطقه است و در فصول دیگر سال می توان آب و هوایی کاملا سالم و معتدل را در آن استشمام کرد.لازم به ذکر است گفته شود دلیل اعتدال هوا در فصول مختلف این روستا به سبب وجود رودخانه لادیز می باشد که از قسمت های شمالی آن رد می شود و تاثیرات زیادی را بر روی پوشش طبیعی منطقه از خود بر جای می گذارد. بستر این رودخانه کاملا شرایط مساعدی برای سپری کردن تعطیلات و اوقات فراغت را دارا می باشد و می توان در کنار آن کمی استراحت نمود. روستای لادیز از جمله مراکز قابل توجه از سوی ایل های عشایری بلوچی می باشد و آنان هر سال برای ییلاق به این مناطق کوچ می کنند. روستای لادیز به دلیل همین کوچ کردن های پی در پی آرام آرام به یک جمعیت باثبات دست پیدا کرد و تبدیل شد به یک مکان قابل زندگی!

روستای لادیز زاهدان
روستای لادیز زاهدان2

نوع لباس و غذاهای محلی منطقه:

 عمده پوشش مردمان محلی را لباس های بلوچی تشکیل می دهند؛ اغلب مردان و زنان پا به سن گذاشته از این لباس ها استفاده می کنند و زنان و دختران جوان تر روستا سعی می کنند خود را با پوشیدن لباس هایی زرین و رنگارنگ، جلوه نمایند. البته فراموش نکنید که این نوع پوشش زیورآلاتی و رنگی در یک ده گذشته از خصوصیات بارز لباس زنان و دختران لادیزی شده است. از غذاهای محلی منطقه لادیز نیز باید از کباب تنورچه، شیلانج، تباهک، شلو، کشک زرد و حلوای خرما نامی به میان آوریم؛

نوع لباس و غذاهای محلی منطقه

فرهنگ و آداب و رسوم روستای لادیز:

در هر جای ایران که باشید، با فرهنگ ارزشمند مهمان نوازی و آداب و رسوم مرسوم آن همچون:  جشن چهارشنبه سوری، جشن عید نوروز، شب یلدا و دیگر مراسمات رو به رو می شوید. اما در روستای لادیز که عمده مردمان آن را ایلیاتی های بلوچ تشکیل می دهند، مراسم های گوناگونی صورت می گیرد که در کنار تمامی آن ها موسیقی محلی و بلوچی نیز نواخته می شود! مردم این روستا به زبان بلوچی تکلم می کنند و اغلب در بازی هفت سنگ که از بازی های مهم محلی در روستا می باشد، از تبهر بخصوصی برخودار هستند.

فرهنگ و آداب و رسوم روستای لادیز

معرفی محصولات روستای لادیز زاهدان و مشاغل موجود در آن:

در روستای لادیز انواع و اقسام فعالیت های درآمدزایی خوشبختانه وجود دارد؛ از کشاورزی و دامپروری که شغل اصلی مردان روستا است گرفته تا قالی بافی و سوزن دوزی که هنر دست زنان و دختران روستایی این منطقه است. از جمله محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو و علوفه می باشد و از جمله محصولات دامپروی آن نیز فرآورده های لبنیاتی و گوشتی دام ها قلمداد می شود. به تمامی این موارد محصولات باغداری از جمله هلو، گلابی و انار را نیز باید اضافه کرد که تحت عنوان میوه های صادراتی به کشورهای نزدیکی همچون پاکستان و افغانستان صادر می شوند.

معرفی محصولات روستای لادیز زاهدان

آشنایی با صنایع دستی و سوغاتی های روستای لادیز زاهدان:

از صنایع دستی جذاب و دوست داشتنی توام با طرح ها و الگوهای قدیمی و باستانی می توان به گلیم بافی، قالی بافی و سوزن دوزی که توسط زنان و دختران بومی و هنرمند روستا تولید می شوند، اشاره داشت. از سوغاتی های لادیز نی باید به همین صنایع دستی اقلام دیگری همچون: لباس های بلوچی، البسه های سوزن دوزی و سکه دوزی شده و همچنین زیورآلات زنانه این منطقه نام برد. البته ناگفته نماند که خرما و میوه های صادراتی این روستا می تواند به عنوان سوغاتی لادیز نیز خطاب شود!

آشنایی با صنایع دستی

موقعیت جغرافیایی روستا لادیز:

روستای لادیز زاهدان با مختصات جغرافیایی 28 درجه و 56 دقیقه عرض شمالی و 61 درجه و 19 دقیقه طول شرقی واقع شده است. روستای لادیز در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار گرفته و در فاصله کمِ 25 کیلومتری شهرستان میرجاوه در دل طبیعتی چشم نواز جای خوش نموده است و در قسمت های جنوبی آن می توان کوه شاه چنار را مشاهده نمود. توجه داشته باشید به دلیل شرایط اقلیمی روستا، تمامی مسیرهای منتهی به آن تقریبا از استانداردهای بالایی برخودار هستند و اغلب مسیرها آسفالت شده به نظر می رسند.

موقعیت جغرافیایی روستا لادیز

دیگر نقاط جذاب گردشگری در حوالی روستا:

از جمله مراکز گردشگری و قابل توجه موجود در منطقه لادیز، آبشار لادیز، غار آبی لادیز، رودخانه فصل لادیز و کوه تفتان می باشد؛ آبشار لادیز که در فاصله اندکی از غار آبی این منطقه قرار گرفته است و آنقدر جذابیت دارد که اغلب خانواده های سیستانی برنامه های مدونی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته ای خود در کنار این آبشار برنامه ریزی کنند.غار آبی روستای لادیز زاهدان نیز همانند آبشار آن از جذابیت های طبیعی و بصری فراوانی برخوردار است، این غار طبیعی ارتفاعی در حدود 2.5 متر دارد و طول آن نیز 15 متر می باشد؛ غار آبی لادیز در نزدیکی روستا و در فاصله اندک 10 کیلومتری از شهرستان میرجاوه واقع شده است و در تمام فصول سال از جمله فصل تابستان یکی از جاذبه هایی است که با استقبال بالایی از سوی گردشگران مواجه می شود. این غار از قدمتی دیرینه بهره مند است و به گواهی طیف وسیعی از مورخان و غارشناسان به زمانی پیش از میلاد مسیح بر می گردد! غار آبی لادیز در کنار چهارمین قله بلند ایران قرار دارد و در دماهای بسیار بالا سال از هوایی کاملا مرطوب و معتدل در دل خود برخوردار است. ریزش قطرات آب از سقف غار و جاری بودن جریان کوچکی از آب در کف آن سبب می شود تا منظره ای باور نکردنی و لذت بخش برای مسافران و گردشگران عزیز به وجود آید؛ از دیگر نقاط گردشگری و قابل توجه در منطقه لادیز باید به رودخانه فصلی آن اشاره کرد؛ رودخانه ای که در فصل بهار و تابستان پرخروش می شود و فارغ از حال و هوای خاصی که به طبیعت موجود در منطقه می بخشد، به یک مکان ایده آل برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده و دوستان و آشنایان می شود.و بالاخره کوه تفتان که از آخرین موارد گردشگری و البته ورزشی در منطقه است؛ این کوه هم از جنبه های تاریخی بسیار مورد نظر گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و هم از جنبه های کوهنوردی! در واقع شاید به نوعی اینطور بتوان گفت که تنها راه صعود و رفتن به بام جنوب شرقی ایران، همین کوه تفتان می باشد و همین امر نیز سبب گشته تا همه ساله تیم های های مختلف کوهنوری ایران این کوه را برای صعود خود انتخاب نمایند.

کوه تفتان

کلام آخر:

روستای لادیز از جمله روستاهای تاریخی ایران با کلی جاذبه های طبیعی و دوست داشتنی می باشد. این روستا به دلیل برخوداری از طبیعتی بکر و سرسبز همراه با کلی نقاط گردشگری جذاب همه ساله با استقبال زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود. برای رفتن به این روستای چشم نواز تنها کافی است مسیر هموار (تماما آسفالت شده) شهر زاهدان به طرف شهرستان میرجاوه را طی کنید  تا در فاصله 25 کیلومتری از آن به این روستای بانشاط و خوش آب و هوا برسید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای لادیز میرجاوه یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 15 مرداد 1402

براساس آخرین اخبار واصله، روستای لادیز میرجاوه یکی از جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :