آموزش اصول عکاسی و ویرایش عکس سفرهایتان با همگردی

در این مطلب به آموزش اصول عکاسی و ویرایش عکس می پردازیم. این موضوع حقیقت دارد که عکس ها بهترین سوغاتی هستند که می توانید با خود به خانه ببرید. من وقتی با یک منظره زیبا یا سوژه ای جذاب برای عکاسی مواجه می شوم، پشت سر هم عکس می گیرم. این قضیه یک جور وسواس هست و من نمی توانم کنترلش کنم. و نتیجه چه می شود؟ بعد از 5 ماه در سفر و جاده بودن من مجموعه ای از 9800 عکس دارم و کامپیوترم شبیه کارزار شده است. اما امروز تصمیم گرفتم به آن ها سر و سامانی بدهم و بعد از 5 ساعت پر از تلاش های ناموفق و حمله های عصبی، بالاخره موفق شدم تمام عکس هایم را در پوشه هایی فوق العاده منظم و کارآمد دسته بندی کنم. حالا افتخار می کنم تا بگویم می توانم عکسی را که متعلق به دو سال پیش است در کمتر از 1 دقیقه پیدا کنم. این مطلب را تا انتها بخوانید تا شما نیز با 5 روش ساده برای مرتب کردن عکس ها و اصول عکاسی آشنا شوید.

لنز دوربین

5 قدم ساده اصول عکاسی برای مرتب کردن و ویرایش عکس های سفر

در ادامه مطلب 5 قدم ساده برای مرتب کردن عکس های دیجیتال، ویرایش عکس و ساخت یک آرشیو کارآمد از آن ها را یاد می گیرید تا بدون هیچ دردسر و سردرگمی در کمتر از چند ثانیه به عکس های دلخواهتان دسترسی پیدا کنید. اگر من توانستم این کار را برای بیش از 10000 عکس انجام دهم بنابراین به شما قول می دهم که... شما هم می توانید!

عکاسی

قدم اول: حذف کردن

این مشکل ترین قسمت مرتب کردن و ویرایش عکس ها در بحث اصول عکاسی است. یا حداقل برای من اینگونه است. من عادت دارم با تنظیمات مختلف چندین بار عکس بگیرم در نتیجه از یک سوژه ی عکاسی بیش از 70 عکس دارم. هیچوقت راضی نمی شدم آن ها را حذف کنم چون "هیچوقت نمیدونی چی پیش میاد!"  اما نه! تو میدونی که به 20 تا عکس کاملا مشابه از یک سوژه نیازی نداری. یک یا حداکثر دو عکس را انتخاب کنید و باقی را حذف کنید. فقط این کار را انجام بدهید و بهش فکر نکنید. آن عکس های تار هیچوقت به عنوان یک تصویر انتزاعی شناخته نخواهند شد. آن ها کاملاٌ بی ارزش هستند.
نکته مهم: همیشه بعد از گرفتن هر عکس روی آن زوم کنید تا مطمئن شوید 100% وضوح دارد. اغلب اوقات وقتی عکس ها را در مقیاس کوچک می بینیم کاملا خوب به نظر میرسند.  مطمئن شوید که واقعا همینطور هستند!

اصول عکاسی

قدم دوم: تغییر نام دادن

برای ویرایش عکس و مرتب کردن آنها این راه حل عالی ست. 90 درصد عکس های من همان نام های عجیب DSCN_973... را داشتند که به هرحال اصلا خوب نیست. این قدم زمان زیادی می برد اما ارزشش را دارد. مطمئن شوید که به عکستان اسم مناسبی می دهید. برای مثال اگر مثل من میلیون ها عکس از غروب آفتاب دارید، فقط نام "غروب آفتاب" را انتخاب نکنید. نامی با جزئیات بیشتر مانند "غروب آفتاب در ساردینیا " انتخاب کنید.
نکته مهم: اگر از یک مکان بیشتر از یک عکس دارید یا از یک سوژه عکاسی از زوایای مختلف عکس دارید مطمئن شوید که آن ها را شماره گذاری می کنید تا وقتی که آن ها را در یک پوشه قرار می دهید، کامپیوتر بر حسب شماره ها آن ها را به ترتیب مرتب کند. با این روش، عکس هایی که از زوایای مختلف یک سوژه گرفته اید کنار یکدیگر قرار می گیرند و در هنگام جستجو آسان تر پیدا می شوند.

عکاسی در غروب

قدم سوم: ویرایش عکس

ویرایش عکس یکی از اصول عکاسی و بخش مورد علاقه ی من است. متاسفانه تنها تعداد محدودی از عکس هایی که میگیریم خوب می شوند: زاویه ی خوب، رنگبندی خوب، نور خوب و غیره همگی جزو اصول عکاسی تاثیر گذار هستن. اغلب اوقات می بایست چندین پارامتر را در عکس تغییر بدهیم تا عکس را به عکس دلخواهمان و نزدیک به تصویری که با چشمانمان دیده ایم، تبدیل کنیم. چندین برنامه ی ویرایش عکس قابل قبول و باکیفیت در این زمینه موجود است که می توانید از آن ها استفاده کنید و این که از کدام یک استفاده کنید بستگی به تجربه و مهارت خودتان و همچنین نتیجه ای که می خواهید کسب کنید،  دارد. محبوب ترین آن ها در ادامه معرفی می کنیم:

PHOTOSHOP : شخصا از این برنامه استفاده نمی کنم چون برنامه ای حرفه ای است و من هم نمی خواهم تغییر زیادی در تصاویرم ایجاد کنم اما اگر شما نیاز به آپشن های بیشمار دارید، بدون شک این برنامه بهترین انتخاب برای شما است.

GIMP : مشابه برنامه PHOTOSHOP است اما رایگان می باشد و نسبت به آن برنامه ی ساده تری است. یکبار از این برنامه استفاده کردم تا دو عکس از ماه را با هم ادغام کنم و تصویر زمینه و ماه را در حالت فوکوس حفظ کنم.

PICASA : من شیفته ی این برنامه ام! رایگان است، رابط کاربری ساده ای دارد، دارای گزینه های ویرایش استاندارد برای تنظیمات پایه می باشد و علاوه بر آن می توانید متن و ... نیز به عکس اضافه کنید.

PAINT : گاهی اوقات برای اضافه کردن خطوط، تغییر سایز عکس و اضافه کردن لیبل های کوچک از آن استفاده می کنم.

LIGHTROOM : این برنامه می تواند مورد استفاده ی عکاسان مبتدی تا متوسط قرار گیرد. من ترکیبی از برنامه های PICASA و PHOTOSHOP را استفاده می کنم و به همین دلیل تا به حال از این برنامه استفاده نکرده ام.

CANVA : این برنامه برای اضافه کردن متن و تصاویر به عکس ها فوق العاده است. من شدیدا این برنامه را پیشنهاد میکنم و خودم هم در تعجب هستم که چرا انقدر دیر این برنامه را پیدا کردم.

 

ویژگی های پایه که من معمولا در عکس ها تغییر می دهم:

 نور/ روشنایی: ایجاد تعادل و توازن در نور عکس که یکی از اصول عکاسی هست، کمی دشوار است به همین دلیل من معمولا عکس ها را با تنظیمات نور بیشتر ثبت می کنم تا بعدا با اضافه کردن سایه یا تغییر کنتراست عکس ها، میزان روشنایی را در آن ها تنظیم کنم. با این روش رنگ ها نیز در عکس شفاف تر می شوند چراکه نور زیاد آن ها را کمی محو می کند. اگر عکس خیلی تیره است، در بالا بردن روشنایی (brightness) عکس دقت کنید چرا که ممکن است روشنایی زیاد باعث ایجاد نویز در عکس شود.

برش عکس: گاهی اوقات حفظ بخشی از یک عکس زیباتر از کل تصویر ثبت شده است و این یکی از اصول مهم عکاسی ست. به همین دلیل است که شما باید هنگام ثبت عکس از وضوح آن اطمینان حاصل کنید تا هنگام برش عکس کیفیت بخش مورد نظرتان پایین نباشد.

درجه و اشباع رنگ (Color temperature/saturation): یکی از اصول مهم عکاسی هست، من ترجیح می دهم با ایجاد سایه و تعادل نور در عکسی که با تنظیمات روشنایی بالا گرفته ام، افکتی طبیعی تر داشته باشم و تنها زمانی این پارامتر های درجه و اشباع رنگ را تغییر می دهم که بخواهم خلاقانه تر در ویرایش عکس عمل کنم.

سیاه و سفید/ سوبیایی: گاهی اوقات عکس های سیاه و سفید جلوه ی زیباتری دارند. من معمولا برای عکاسی پرتره از این تنظیمات استفاده می کنم.

قاب بندی: یکی از اصول عکاسی ست و این پارامتر به عکس جلوه ی بیشتری می دهد و استفاده از آن به سلیقه ی هر شخص بستگی دارد.

اضافه کردن امضا یا متن: می توانید از این ویژگی برای عکس ها به خصوص عکس های شخصی استفاده کنید.

بخش ویرایش عکس و اصول عکاسی. در این مطلب به همین پارامترها ختم می شود و نه بیشتر. من عکس های بیش از اندازه ویرایش شده را نمی پسندم. هدف من از ویرایش عکس جلوه دادن به زیبایی های طبیعی عکس بدون دگرگون کردن آن است.

نکته مهم: اگر تصویر اصلی و ویرایش شده تفاوت زیادی دارند هر دو عکس را نگاه دارید. من اغلب این کار را برای عکس هایی که سیاه و سفید کردم یا تغییرات اساسی در آن ها ایجاد کردم، انجام می دهم. برای این که دچار سرگردانی نشوید، در قدم چهارم که یک فولدر ایجاد می کند، درون آن یک فولدر جانبی به نام "عکس های ویرایش شده" ایجاد کنید.

ویرایش عکس

قدم چهارم: ایجاد پوشه عکاسی بر اساس دسته بندی

 قبل از شروع این بخش باید یک برنامه ریزی داشته باشید و چند سوال از خودتان بپرسید: دسته بندی اصلی برای عکس هایتان و پوشه های عکاسی چیست؟ آیا تعداد عکس هایتان برای ایجاد یک زیرمجموعه کافی است؟ من سعی کردم این کار را به ساده ترین حالت ممکن انجام بدم و تنها دو پوشه ایجاد کردم: براساس مکان و مقصد / براساس موضوع و تم عکس، سپس برای هرکدام زیرمجموعه ای از دیگر پوشه ها ایجاد کردم.

 

1) براساس مکان و مقصد

من به طور کلی برای هرمکانی که از آن بازدید کردم یه پوشه (زیرمجموعه ای از پوشه مکان و مقصد) ایجاد کردم و نام آن مکان را روی پوشه گذاشتم مانند "سریلانکا". چرا؟ چون ایجاد پوشه های زیاد سرسام آور است. مگر اینکه تعداد عکس هایتان از هر مکان بازدید شده خیلی زیاد است بنابراین می توانید زیرمجموعه ی پوشه هایتان را ادامه بدهید. یک دلیل دیگر هم که من زیرمجموعه های بسیار ایجاد نمیکنم این است که قدم دوم را به خوبی رعایت می کنم. برای مثال اگر بخواهم یک مکان خاص را در فولدر سریلانکا پیدا کنم در قسمت جستجو کامپیوتر سرچ می کنم (برای مثال می نویسم " کندی") و کامپیوتر تمام عکس های مرتبط را به من نشان می دهد. سریع و راحت!

 

2) بر اساس موضوع و تم عکس

من پوشه های بسیاری به عنوان زیرمجموعه ای از پوشه موضوع عکس برای مناسبت ها یا سوژه های خاص، ایجاد کردم. مانند: مسابقه ی تنیس فدرر و نادال: رویدادی که من بیش از 1000 عکس از آن دارم... خب من طرفدار پر و پا قرص تنیس هستم! تصاویر و کلاژهای بامزه: تصاویر بسیاری با این موضوع دارم مانند من و انیشتین! حیوانات/گل و گیاهان/پرتره/انسان ها/ تصاویر قدیمی

البته این اولویت بندی من هست و برای من کاربرد دارد. به همین دلیل است که شما نیز باید دسته بندی و عناوین موردعلاقه ی خودتان را پیدا کنید و سعی کنید تا حدامکان دسته بندی را ساده انجام دهید. کمک اصلی را نام گذاری تصاویر می کند.

پوشه بندی

 قدم پنجم: بک آپ و پشتیبان گیری تصاویر

این مهم ترین اقدام در عکاسی است که باید در قبال عکس های با ارزشتان انجام دهید! و حتی می توان آن را یکی از اصول عکاسی دانست و متاسفانه اغلب افراد این قدم ساده اما بسیار مهم را فراموش می کنند. این سناریوی فاجعه بار را در ذهنتان مجسم کنید. کامپیوترتان از کار می افتد و شما تمام عکس هایی را که در آن دارید از دست می دهید! این اتفاق و همچنین از کار افتادن وبسایت (که این تجربه ی وحشتناک را یکبار داشتم) از کابوس های درجه یک من هستند. وحشتناک است، اینطور نیست؟ خوشبختانه تکنولوژی می تواند هم ما را نابود کند و هم نجاتمان دهد.

 

گزینه های پشتیبان گیری (بک آپ):

هارد اکسترنال: همه ی تصاویر را در یک هارد اکسترنال کپی کنید. مطمئن شوید گنجایش حافظه ی کافی برای تمام عکس هایتان دارد.

سرویس های آنلاین بک آپ ( CLOUD SERVICE): شما می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز، بینهایت عکس در این سرویس ها آپلود کنید و  با دسترسی به اینترنت در هر زمان و مکانی، به آن ها دسترسی داشته باشید. کاملا ارزش اعتماد و سرمایه گذاری را دارد.

پلتفرم های آپلود: عکس ها را در Pinterest، Flicker  یا وبسایت شخصیتان (یا همگی آن ها) آپلود کنید. حداقل برای عکس هایی که واقعا نمیخواهید از دست بدهید این کار را انجام بدهید.

CD: عکس ها را در چند CD رایت کنید و آن ها را در محل امنی نگهداری کنید. من با این روش عکس هایی را از 20 سال پیش پیدا کردم.

با پیروی کردن از این 5  قدم سود و منفعت زیادی عاید شما می شود: عکس های با کیفیت تر، دسترسی آسان و امنیت. دیگر چه بهتر از این؟ باید اعتراف کنم کار بسیار سختی بود اما حالا احساس خیلی بهتری دارم و حتی فعال تر هم شده ام.

بک آپ

سخن آخر

اگر واقعا به عکاسی و اصول عکاسی علاقه دارید و می خواهید مهارت هایتان را بدون صرف وقت روی مطالعه کتاب های خسته کننده ی تکنینک عکاسی مانند تنظیمات شاتر، سرعت شاتر و غیره، افزایش دهید؛ من کتاب آموزش کاربردی عکاسی دیجیتال از اسکات کلبی را پیشنهاد میکنم. این به هیچ عنوان یک پست تبلیغاتی نیست و من شخصا عاشق این کتاب هستم. در حقیقت این مجموعه کتابی است پر از نکات و فوت و فن های لازم برای عکاسان یا کسانی که می خواهند عکاس بشوند. خواندن این کتاب بسیار ساده است و شما را قدم به قدم برای ثبت یک عکس زیبا راهنمایی می کند. خلاصه، این کتاب مقدس من در زمینه ی عکاسی است.

عکاسی خیابانی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

اصول عکاسی از دریا | آموزش نکات عکاسی با همگردی

مینا جعفری ، چهارشنبه 23 فروردین 1396

در این مطلب از نکات مهم عکاسی از دریا برایتان گفته ایم، بنابراین با همگردی همراه باشید در آموزش عکاسی از دریا ...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :