تفرجگاه بند ارومیه؛ دیدنی طبیعی و زیبا در آذربایجان غربی

hb یکشنبه 27 اسفند 1402

ایران یکی از کشورهای پر جاذبه در زمینه گردشگری بوده است. یکی از دیدنی های ایران، روستای بند ارومیه هست. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید روستای بند کجاست و از زیبایی های تفرجگاه بند ارومیه آگاهی یابید.

روستای بند ارومیه

استانی با جاذبه هایی متفاوت

آذربایجان غربی به جای بهره بردن از جاذبه های مصنوعی برای جلب نظر گردشگران، از جاذبه های طبیعی فراوانی برخوردار است. تا جایی که میتوان گفت در حدود 80 درصد از جاذبه های گردشگری این استان را جاذبه های طبیعی تشکیل می دهند. فارغ از بحث گردشگری و جذب توریست، این استان هر ساله به یکی از پر ترافیک ترین نقاط گردشگری ایران تبدیل می شود و نقاطی همچون تفرجگاه بند ارومیه، دره شهدا، مارمیشو در ارومیه، دشت ماراکان خوی، دریاچه پشت سد مهاباد و ...را برای شما فراهم می آورد.

استانی با جاذبه هایی متفاوت

معرفی روستای زیبای ارومیه

تفرجگاه بند ارومیه از قدیمی ترین روستاهای کشور بحساب می آید. این روستا قدمتی بیش از سه هزار سال را با خود به همراه دارد و از شرایط آب و هوایی مطلوبی نیز برخوردار است. تفرجگاه بند ارومیه از بخشهای مرکزی و اصلی ارومیه بحساب می آید و بهره مندی از موقعیت چشم نواز، سرسبزی غیر قابل توصیف و جاذبه های فراوان طبیعی یک امتیاز غیر قابل انکار برای ارومیه تلقی می شود. براساس روستای بند کجاست باید بدانید که تفرجگاه بند در یک منطقه کاملا کوهستانی همراه با باغ های گوناگون و سد رودخانه قرار گرفته و از نظر جغرافیایی در حد فاصل 3 کیلومتری قسمت جنوب غربی ارومیه واقع است.

با جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی، خیلی زود این روستا از یک روستای تهی به یک منطقه کاملا مناسب برای جذب گردشگران و توریست ها تبدیل شد. با روند تبدیل شدن روستا به یک منطقه گردشگری، آرام آرام شغل اکثر مردمان روستا نیز دچار تغییر و تحول شد و از باغداری و کشاورزی به رستوران داری و کافه چی بودن بدل گشت. با توجه به میهمان نوازی مردمان بومی، خیلی زود همگی در کار جدیدشان به توفیق رسیدند و توانستند غذاهای محلی ارومیه را زبانزد تمامی گردشگران خارجی و مسافران داخلی کنند. براساس مقاله روستای بند کجاست باید بدانید که همه نوع رستورانی مطابق با هر نوع سلیقه ای بوجود آمده و اینطور که به نظر می آید، خیلی زود موج بعدی سرمایه گذاری برای ارتقای سطح گردشگری در منطقه دیده خواهد شد.

شاید بد نباشد به آن دسته از کسانی که بدنبال طبیعتی بکر و دست نخورده همراه با غذاهای خوشمزه و محلی می گردند، بگوییم که بهتر است تعطیلات امسال خود را بگونه ای برنامه ریزی کنید که بتوانید لااقل یک روز را در منطقه تفریحی بند سپری نمایید. حتما از بستنی های مخصوص بند معروف به بستنی ترک و نیز ترشک های خانگی این منطقه و البته آش دوغ محلی استفاده کنید و چنانچه در تابستان تمایل سفر به این منطقه را کرده اید، از خوردن توت هایی که در همان باغ های پرورشی خود به فروش می رسند، غافل نشوید. توجه داشته باشید که منطقه تفریحی و تفرجگاهی بند چه در روزهای تعطیل و چه در روزهای غیر تعطیل بسیار شلوغ و پر ازدحام می شود، چرا که اغلب ساکنان شهرهای همجوار ترجیح می دهند آخر هفته خود را در چنین محیط طبیعی سپری کنند.
معرفی روستای زیبای ارومیه

شرایط اقتصادی و فرهنگ و آداب و رسوم منطقه

قطعا چنین روستایی از نظر اقتصادی در شرایط خوبی بسر می برد. تفرجگاه بند که اغلب به آن تفرجگاه بند نیز می گویند، با اینکه در سالهای گذشته از نظر امکانات رفاهی و گردشگری غنی شد، برخلاف تصور هنوز هم که هنوز است درآمد اصلی خود را از فعالیت های دامپروری و کشاورزی بدست می آورد. از مهمترین محصولات دامپروری این روستا میتوان به فرآورده های لبنی، گوشتی و پشمی و از محصولات کشاورزی نیز باید به محصولات گندم و جو اشاره کرد. براساس مقاله روستای بند کجاست نباید از وجود و درآمدزایی باغ های میوه ای این روستا از جمله باغ سیب و انگور غافل شویم.

آداب و رسوم موجود در روستا شامل مراسم هایی همچون شب یلدا، چهارشنبه سوری، جشن عید نوروز و البته اجرای مراسم عروسی خاصی همراه با نوازندگی هست. به تمامی این ها جشن و سرور آذری زبان ها و کردی زبانان روستای بند ارومیه را نیز اضافه کنید که همیشه جوی شاد و بانشاط را برای روستا بوجود آورده اند. اهالی روستای بند ارومیه از آذری ها و کردها تشکیل می شوند. آذری ها لباس های مخصوص خود را دارند، اما کردها از یک کت به نام چوخا، شلواری به نام رانک، دستاری به نام جامانه و پاپوشی به نام ملکی استفاده می کنند. لباس زنان این منطقه نیز از پیراهن های بلند و گشاد، شلوارهای دهانه بسته و دستمال سری هایی به نام پوشین تشکیل می شود.
شرایط اقتصادی و فرهنگ و آداب و رسوم منطقه

کلام آخر

روستای بند ارومیه در فاصله حدودا سه کلومتری قسمت جنوب غربی شهر ارومیه واقع شده و میتوان برای رسیدن به آن در امتداد خیابان دانشکده (شهید بهشتی) حرکت کرد و پس از آن، در مسیر رودخانه جاده ارومیه به طرف روستای راژان تغییر مسیر داد. برای کسانی که قصد دارند از سایر جاذبه های طبیعی و نزدیک به این منطقه بازدید کنند نیز باید بگوییم که دره بسیار چشم نوازی در روستای راژان وجود دارد. دره روستای راژان از گونه های مختلف جانوری از جمله بز کوهی برخودار بوده که به سبب شکارهای بی رویه، اکنون تنها بخش کوچکی از این بزهای کوهی در این منطقه باقی مانده اند. ناگفته نماند که شش راس از این بزهای کوهی به پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل شده اند تا بلکه از خطر شکار و انقراض در امان باقی بمانند.
این دره زیبا و طبیعی در دل خود آثار مختلفی همچون قلعه کلات، سنگ آسیاب و کیله دریژ را جای داده و در گذشته به عنوان یک نقطه شکارگاهی به اسم خانه شیخ از آن استفاده می کردند. روستای راژان با تمام جذابیت های بصری خود در فصل تابستان مقصد اصلی دامداران براندز، دشت ارومیه و منطقه قاسملو هست.
روستای راژان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر نوروزی به آذریایجان شرقی و غربی؛ استان هایی دیدنی و زیبا

بهار یعقوبی ، چهارشنبه 1 فروردین 1403

با ما در برنامه سفر نوروزی به آذریایجان شرقی و غربی همراه باشید تا شما را با دیدنی های شگفت انگیز این دو استان آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :