عمارت خانه قوام الدوله؛ اثری تاریخی و باشکوه در بطن پایتخت

یکی از آثار تاریخی و ارزشمند در ایران، عمارت خانه قوام الدوله تهران است. در اصل، این خانه به دستور محمد شاه قاجار برای یکی از رجال و صاحب منصبان به نام میرزا محمد قوم الدوله که دارای شغلی در دیوان محاسبات بود، ساخته شد. این خانه از همان ابتدا به نام وثوق الدوله نامگذاری نشد و بعدها این نام را بخاطر آخرین صاحبش گرفت. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را اندکی با معماری عمارت خانه قوام الدوله تهران و همچنین ساعات بازدید از خانه قوام الدوله آشنا کنیم.

عمارت خانه قوام الدوله تهران

وثوق الدوله کیست؟

عمارت خانه قوام الدوله چند نسل را به خود دیده است، چرا که در آن زمان هر فرزندی شغل پدر خود را می گرفت و ادامه می داد و همینطور میراث پدر هم به او می رسید. پس از قوم الدوله شغل و خانه اش به پسرش معتمدالسلطنه رسید و شغل پدر را ادامه داد. در نهایت، این شغل و خانه به وثوق الدوله ارث رسید. او فردی اندیشمند و نویسنده ای عالی بود، اما از جهتی هم فردی خائن به دولت بحساب می آمد، زیرا در بسیاری از اتفاقات کشور همانند دوران مشروطیت و قرارداد ننگ بار 1299 حضور و نقش داشت. این فرد دارای تحصیلات عالیه بوده و منصبهای مختلفی را مانند مأمور محاسبات مالیات آذربایجان، وزیر کشور، وزیر دارایی، وزیر خارجه و نخست وزیر داشت. وی 90 سال در این دنیای فانی زندگی کرد و در سال 129 هجری شمسی درگذشت و در مقبره خانوادگی در قم به خاک سپرده شد.

معماری

معماری سرای وثوق الدوله به صورت متقارن بوده و با نظم خاصی طراحی شده است؛ بصورتیکه اکثر بخشهایش هم مانند بادگیر موجود در سقفش، قرینه هستند. سرای وثوق الدوله دارای بخشهای اندرونی و بیرونی و فضاهایی نظیر حمام و اتاقهایی دور تا دور فضای بیرونی بوده که 12 هزار متر مربع مساحت را تشکیل می دهند. تغییرات بسیاری که در بافت شهری رخ دادند مانند عریض کردن کوچه ای که از کنار این خانه می گذشت، باعث از بین رفتن حمام موجود در کنارش شدند. با توجه به کم لطفی هایی که دولت داشته، اتاقهایی که دورتادور بیرونی وجود داشته اند، تخریب شدند. زمانیکه وارد خانه می شوید، زیبایی های بسیاری مانند در و نقاشی های موجود بر روی دیوارهای اندرونی را خواهید دید که از تاریخی جالب سخن می گویند.

معماری سرای وثوق الدوله

تالار آینه و تالار بتنی یا سفره خانه

اگر وارد این خانه یا سرا شوید، در طبقه همکف به تالاری بی نظیر برخورد خواهید کرد که کاملا جدا از بقیه فضاها بوده و شما را با تزئینات و زیبایی هایش مانند آینه هایی که در برخی از آنها تصاویر زنان فرنگی حک شده، پنجره های اروسی و شیشه های کوچک رنگی جذب خود می کند. این بخش در آن زمان برای پذیرایی میهمانان خاص و سیاستمداران استفاده می شد و بدلیل آینه هایی که در سرتاسرش وجود دارند، تالار آینه نام گرفته است.

در زمان قدیم بدلیل نداشتن سیستم گرمایشی خوب، هر منطقه ای خانه هایش دارای دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین بودند. در این سرا هم در ضلع جنوبی یکی از اتاقهای موجود دارای تالاری به نام تالار بتنی یا سفره خانه است که زمستان نشین بوده و در زمستان استفاده می شد، زیرا بدلیل آفتاب گیر بودن از سایر بخشهای خانه گرمتر بود.

آدرس: خیابان امیرکبیر، کوچه میرزا محمود وزیر، پلاک 18

تالار آینه و تالار بتنی یا سفره خانه
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با خانه تاریخی قوام الدوله در تهران

مسلم علیمحمدی ، پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397

آدرس دقیق خانه قوام الدوله در تهران ، خیابان امیر کبیر ، کوچه میرزا محمد وزیر که در حد فاصل بین چهار راه سرچشمه و سه راه امین حضور قرار دارد می باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :