فستیوال دندان مقدس بودا یا فستیوال اسالا پراهرا

 در این مطلب از فستیوال دندان مقدس بودا برایتان می گوییم از فستیوال اسالا پراهرا ( Esala Perahera ). فستیوال در واقع جشن بزرگی است که رقصنده های زیادی با لباس های سنتی و محلی در آن به پایکوبی می پردازند . این رقص و پایکوبی با موسیقی های خاصی همراه است که معمولا بوسیله طبل های بزرگ نواخته می شود . برپایی این فستیوال ها به دلایل و انگیزه های خاص صورت می گیرد فستیوال Esala Perahera یا فستیوال اسالا پراهرا نیز یکی از این جشن ها است که در کشور سریلانکا و در شهر کندی برپا می گردد . مدت زمان این جشن 10 روز بوده و به احترام یکی از ارزشمندترین گنجینه های کشورشان برگزار می گردد . این دارایی با ارزش " دندان مقدس بودا " نام دارد.

فستیوال اسالا پراهرا 2

برنامه فستیوال

در این ده روز خیابان ها مملو از رقصنه هایی است که با لباس های خاص و سنتی و رنگارنگ در کنار فیل ها به پایکوبی می پردازند . صدای طبل های بزرگ در همه جا به گوش می خورد . فضا آکنده از بوی انواع عود است . زمانی که در این فستیوال شرکت می کنید و برای دیدن آن می روید احساس جالبی خواهید داشت . مانند آن است که در کنار قبیله ای قرار دارید و از نزدیک شاهد مراسم آن ها شده اید و یا حس می کنید در آن شرکت دارید . مراسمی که تا پیش از این تنها از تلوزیمو دیده اید و یا تنها در کتاب ها خوانده اید اما اکنون خود در بطن آن قرار دارید و می توانید از طریق دوربین این اتفاق را برای همیشه ثبت نمایید . یکی از رمان نویس های انگلیسی به نام دی . اچ . لارنس که این فستیوال را از نزدیک دیده است در این رابطه چنین می گوید که این جشن مانند قهقهه ای ابدی است که در میان رژه فیل ها انجام می گیرد . یکی از جذابیت های دیگر این فستیوال وجود فیل های زیادی است که بهزیبایی تزیین شده اند و در این جشن شرکت داده شده اند . همانطور که گفتیم این فستیوال در شهر کندی که مقام دوم از لحاظ بزرگی را در میان شهر های سریلانکا دارد برگزار می گردد . این شهر در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است .

فستیوال Esala Perahera

فستیوال دندان بودا

پیشینه ای خلاصه در رابطه با فستیوال اسالا پراهرا

موضوع فستیوال اسالا پراهرا یا فستیوال دندان مقدس بودا به 1700 سال قبل باز می گردد و در افسانه های این کشور چنین بیان می شود که زمانی که بودا را برای خاکسپاری و انجام مراسم تدفین می بردند یکی از دندان های وی به سرقت رفته و به صورت پنهانی به کشور سریلانکا برده شده است و به تدریج تبدیل به سنبل این کشور یعنی سریلانکا بدل گردیده است . امروزه این دندان در معبدی به نام دالامالیگاوا نگهداری می شود . نام آن به معنی زیارتگاه دندان است و در واقع مقدس ترین معبد کشور سریلانکا محسوب می گردد . البته به مرور زمان جشن های هندو نیز با این جشن تداخل پیدا کرده و به گونه ای برگذار می گردد که مبدا رژه معابد هندو هستند . در واقع در این جشن بزرگ 10 رژه برگزار می گردد . فستیوال دندان مقدس بودا چند شب ادامه دارد و هر شب رژه خاص خود را دارا می باشد . هر چقدر از روز اول جلوتر می رود دسته های شرکت کننده در جشن بزرگتر و طولانی تر می گردد و جمعیت بیشتری در آن شرکت می کنند . این رژه ها مملو از رنگ و هیجان هستند . تمام وسایل و تخت روان ها و فیل ها بوسیله انواع گل ها تزیین شده اند . گل هایی مانن یاسمن و یاس که بوی آن ها فضا را پر می کند و شامه بیننده را نوازش می دهد . طبل هایی که در طول جشن نواخته می شود هر بیننده و شنونده ای را به وجد می آورد به طوری که شما نمیتوانید ساکن جایی بایستید و تنها نظاره گر حرکت دسته های رژه باشید . در کنار فیل ها مردانی حرکت می کنند که در دستانشان حلقه هایی شعله ور وجود دارد . این حلقه ها زنجیره هایی از پوست نارگیل هستند و همچنین شلاق هایی دارند که دائم آن ها را در هوا چرخانده و ضربه می زنند و معتقدند که با این کار شیاطین را از کنار تماشاچیان دور می کنند . در کنار آن ها رقاصان با حرکات خاص و سرشار از هیجان با لباس های سنتی و رنگارنگ به پایکوبی می پردازند و فیل های تزیین شده نیز در رژه فستیوال دندان مقدس بودا سهم به سزایی دارند .

فستیوال اسالا پراهرا

آشنایی بیشتر با فستیوال دندان مقدس بودا یا فستیوال Esala Perahera

انجام فستیوال Esala Perahera یا فستیوال دندان مقدس بودا با کارهای خاصی همراه است که به ترتیب باید انجام گردد . بدین شکل که برای شروع جشن درختی به نام درخت جک فروت را به طور کاملا تشریفاتی قطع می کنند . هر بخش از فستیوال و هر روز آن نام مخصوص به خود را دارد . به طور مثال نام 5 شب اول فستیوال دندان مقدس بودا Kumbal Perahera است . که در آن گردهمایی های دوستانه در معابد و همچنین رژه های کوچکی برگزار می گردد . که در واقع از Kandy Lake است . اما 5 شب دوم فستیوال دندان مقدس بودا نام دیگری دارد و به آن Randoli Perahera می گویند . هر چقدر از شب اول جلوتر می رویم رژه ها بزرگتر شده و تعداد شرکت کننده ها در آن بیشتر می گردد و این ادامه می یابد تا زمانی که ماه کامل می گردد . در آن زمان است که رژه و فستیوال به اوج خود می رسد . که در واقع کالسکه نماد دندان بودا ( در واقع نمادی از دندان به صورت بدلی بر روی آن قرار دارد ) از راه می رسد . به این کالسکه Maligawa Tusker می گویند . در این زمان فیل هایی را می بینید که عظمت آن ها هر کسی را میخکوب می کند . این فیل های بزرگ که لباس های سنتی خاصی را پوشیده اندبا صدای طبل ها به حرکت در می آیند و حرکاتی رقص گونه از خود دارند . صبح روز بعد  از این مراسم در کنار رودخانه Mahaweli Ganga مراسم دیگری برگزار می گردد . این مردم معتقدند که این جا مرزی بین پاکی و ناپاکی بوده و خدایان آب ها در این زمان مورد پرستش قرار می گیرند و از آن ها برای سال پیش روی خود طلب نیکی می کنند . این مراسم Water Cutting نام دارد . در این مراسم مقداری ازآب تقدس شده را نگهداری می کنند تا در زمان انجام مراسم کاشت درخت برای آبیاری آن استفاده شود . این موضوع نشانه آغاز فستیوال سال بعد است .فستیوال Esala Perahera به دلیل طولانی بودن و هیجان زیاد آن در دنیا مشهور است  و این جشن پرهیاهو گاهی طاقت فرسا نیز به نظر می رسد . اما با این وجود نه تنها افراد خود آن کشور را به هیجان و تکاپو وا می دارد بلکه هر شرکت کننده ای از هر کجای دنیا که در آن زمان آنجا باشد نمی تواند بی تفاوت ایستاده و تنها نگاه کند زیرا این حرکت و هیجان مانند آن است که در بند بند وجود انسان رخنه می کند .

فستیوال دندان مقدس بودا 3

فستیوال دندان مقدس بودا 2

چند نکته درباره فستیوال اسالا پراهرا که دانستن آن لازم است

1 – باید بدانید که با لباس باز و تابستانی نمی توان وارد معابد شد . پس اگر قصد دارید همراه جمعیت داخل معابد شوید باید سارونگ و یا شال به همراه خود داشته باشید . زیرا باید بازو ها و کمر شما پوشیده باشد .

2 – هر چقدر از شروع فستیوال اسالا پراهرا ( فستیوال Esala Perahera ) می گذرد رژه بزرگتر شده و تعداد شرکت کنندگان آن بیشتر می گردد و به طبع آن تعداد تماشاچیان نیز بیشتر می گردد پس اگر می خواهید که جایی برای ایستادن پیدا کنید که اشراف خوب و کاملی به رژه داشته باشد باید 3 – 4 ساعت زودتر به محل بروید تا جای مناسب داشته باشید و بتوانید صندلی هایی که به همین منظور در کنار خیابان توسط خانه ها و هتل ها و یا فروشگاه ها اجاره داده می شود را اجاره کنید و جای مناسبی برای خود داشته باشید .

3 – در روز اختتامیه و در زمان بعد از ظهر که جشن آخر برگزار می گرددمی توانید از جمعیت کمی دور شده و عکس های زیبایی به یادگار بگیرید .

4 _ در صورتیکه برنامه سفر به شهر کندی را دارید و قصد شرکت در فستیوال دندان مقدس بودا را هم دارید باید کمی زودتر برای اجاره مکانی برای اقامت خود اقدام نمایید زیرا اقامتگاه ها و هتل ها در این شهر به سرعت پر می شوند . پس برای راحتی از دو ماه قبل از سفر خود اقدام کرده و مکان مورد نظرتان را رزرو کنید . این شهر زیبا با فرودگاه بین المللی Colombo s Bandaranaike در حدود 100 کیلومتر فاصله دارد اما نباید نگران بود زیرا از این فرودگاه به شهر روزانه تعداد زیادی اتوبوس و قطار تردد دارند . البته تاکسی نیز وجود دارد که قیمت آن بسیار ارزان نیز است . پس اگر قصد سفر دارید این شهر و شرکت در فستیوال دندان مقدس بودا را از دست ندهید .

فستیوال دندان مقدس بودا

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

از فستیوال راز دندان و شگفتی های آن چه می دانید؟

مسلم علیمحمدی ، شنبه 9 شهریور 1398

فستیوال راز دندان مقدس، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین فستیوال های بودا در سریلانکا بوده که دارای محبوبیت بسیاری هست.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :