آشنایی با درخت بائوباب، درخت وارونه و غول پیکر

درختان بائوباب، درخت هایی با ظاهری عجیب و عمری هزارساله هستند که در مناطق خاصی از استرالیا و آفریقا زندگی می کنند. بلندی این درختان بشکه مانند به طور متوسط به 18 متر می رسد. ظاهر جالب این درختان بلند قامت و افسانه هایی که در مورد آن ها شنیده می شود، توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. در ادامه با همگردی همراه باشید تا با درخت بائوباب که به آن درخت وارونه هم می گویند، بیشتر آشنا شوید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد درختان بائوباب، می توانید مقاله درختان بائوباب استرالیا | درختانی برای زندانی کردن مجرمین را نیز مطالعه نمایید.

بائوباب

درختان بائوباب

بائوباب (Baobab) یا آدانسونیا (Adansonia) یا همان درخت وارونه، درخت بلندی است که ارتفاع آن به 5 تا 30 متر می رسد. قطر تنه قهوه ای رنگ این درخت نیز بین 7 تا 11 متر می باشد. این درختان در مناطق کم ارتفاع آفریقا و استرالیا رشد می کنند و دارای 8 گونه مختلف می باشند. 6 گونه از این درختان در ماداگاسکار آفریقا قرار داشته و جزو گیاهان بومی این منطقه محسوب می گردد. یک گونه از این درخت در شبه جزیره عربستان و گونه دیگر آن نیز در استرالیا زندگی می کند. بزرگ ترین درخت بائوباب دنیا، یکی از انواع بائوباب های آفریقایی است که در استان لیمپوپوی آفریقای جنوبی زندگی می کند. این درخت دارای 47 متر ارتفاع و 15.9 متر قطر می باشد که اخیرا به دو قسمت تقسیم شده است. از این رو بزرگ ترین بائوباب دنیا در حال حاضر بائوباب Sunland با 33.4 متر ارتفاع و 10.46 متر قطر می باشد. این بائوباب نیز در آفریقای جنوبی زندگی می کند. بائوباب ها دارای عمر طولانی و چند هزار ساله می باشند.

درختان بائوباب
درخت بائوباب 1
درخت وارونه

داستان های بائوباب، درخت وارونه

بائوباب زمانی که برگ های خود را از دست می دهد، شاخه های آن شبیه به ریشه درخت می شود. به گونه ای که انگار درخت به صورت وارونه سر از زمین در آورده است. از این رو به آن ها درخت وارونه یا واژگون گفته می شود. افسانه هایی از وارونه بودن این درختان وجود دارد. براساس یکی از این افسانه ها، یکی از خدایان نسبت به رشد درخت بائوباب در باغ خود اعتراض داشت. از این رو این درخت را از ریشه درآورد و بر روی دیوار بهشت انداخت. این درخت از بهشت دوباره فرود آمد و به صورت وارونه در زمین نشست و همین گونه به رشد خود ادامه داد. افسانه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. بر اساس داستان دوم، زمانی که خداوند درخت بائوباب را در زمین کاشت، این درخت شروع به راه رفتن کرد. خداوند این درخت را متوقف کرده و این بار به صورت وارونه در زمین کاشت.

درخت بائوباب 2

درختان بائوبا، درخت وارونه

بائوباب، درخت واژگون

فواید درخت بائوباب

بائوباب ها برای آفریقایی ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از میوه، برگ، چوب و پوست این درختان استفاده های زیادی می شود. چوب درخت بائوباب یکی از منابع اصلی تهیه چوب برای آفریقایی هاست. آن ها همچنین از تنه قطور این درخت به عنوان پناهگاه و انبار استفاده می کنند. برای این کار ابتدا داخل درخت را خالی کرده و غلات و مخازن آب خود را در آن قرار می دهند. یکی دیگر از موارد استفاده این درخت، پوست آن می باشد. از پوست بائوباب نوعی الیاف تهیه و در ساخت تور ماهیگیری، طناب و لباس استفاده می کنند. از فواید دیگر پوست بائوباب، به کار بردن آن به عنوان طعم دهنده می باشد. پوست این درخت را آسیاب کرده و در غذاهای خود از آن استفاده می کنند. درختان بائوباب، میوه ای 40 سانتی متری با نام نان میمون دارند. از قسمت اسفنجی این میوه برای معطر کردن نوشابه ها استفاده می شود. این بخش نان میمون دارای رنگی متمایل به قرمز بوده و طعم آن نیز ترش و شیرین می باشد. دانه های بائوباب نیز سرشار از ویتامین C هستند و طعمی شبیه به کرم تارتار یا پتاسیم بی تارتارات دارند. برگ درختان بائوباب نیز مصرف خوراکی دارد و از آن ها برای تهیه خمیرمایه نیز استفاده می شود. از بخش های مختلف این درخت می توان برای تهیه ی محصولا متنوعی چون چسب، صابون، پارچه، کائوچو و دارو استفاده کرد.

میوه درخت بائوباب
فواید بائوباب
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با ستون های غول پیکر سنگی در روسیه

مسلم علیمحمدی ، شنبه 22 مهر 1396

صخره ها و ستون های  سنگی منپاپانر در روسیه که حاصل فرسایش و تجزیه شدن آن ها در طول سالیان دراز می باشند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :