پیاده روی اربعین | سوال و جواب درباره پیاده روی کربلا

در این مطلب از پیاده روی کربلا یا همان مراسم باشکوه پیاده روی اربعین برایتان می گوییم. نکاتی مهم و کلیدی را در قالب سوال و جواب تا راه این سفر زیارتی براتان آسان شود و سختی مسیر  لذت بخش. بنابراین زائرانی که میخواهند در پیاده روی اربعین شرکت کنند و در کربلا زیارت، حتما ادامه مطلب را بخوانند ...

اربعین حسینی در کربلا

نکاتی که برای پیاده روی اربعین و در کربلا لازم است بدانیم:

ساک هایمان را چگونه حمل کنیم:باید تمام سعی خودتان را بکنید که که از کوله پشتی استفاده کنید چرا گرفتن یک ساک در دستمان در کل مسیر آزار دهنده است و کوله پشتی کاملا در پشت ما قرار گرفته و اذیتی ندارد و بعد از کوله پشتی می توانید از ساک ها و از چمدان های چرخ دار استفاده کنید.البته باید دقت کنید که چرخ ها طوری باشد که تحمل مسافت و یا سنگینی بار را داشته باشند.همگردی تمام تلاش خود را داشته است که به تمام سوال هایی که ممکن است در ذهن شما زائرین محترم پیش بیایید پاسخ دهد امیدواریم که به کارتان بیایید و سفر خوبی داشته باشید.

فاصله نجف تا کربلا و پیاده روی اربعین چه قدر است؟؟

فاصله ای که در پیاده روی کربلا طی می شود بدین صورت هست که فاصله ای که از شهر نجف خارج شده و تا شهر کربلا برسید به طور دقیق 80 کیلو متر نیز هست.

از کجا تا به کجا را باید پیاده برویم تا به کربلا برسیم؟؟

در پیاده روی کربلا تمامی خادم الحسین ها در کربلا آماده برای خدمت گذاری زائرین هستند و اما ایرانی ها اکثرا از شهر نجف تا به شهر کربلا را پباده میروند و گاهی هم برخی از بغداد تا کربلا را پیاده طی می کنند تا در روز اربعین حسینی به کربلا برسند.

مسیر پیاده روی تا کربلا و حرم

در پیاده روی کربلا باید چه کرد تا در تمام طول مسیر گم نشویم؟؟

بهترین راه برای گم نشدن و جدا نشدن از دسته و گروه خود همراه داشتن پرچمی با رنگ و نشان مختص به دسته خود است که این کار دارای دو مشکل بسیار اساسی است:اول این که کسی که پرچم دار است بسیار خسته خواهد شد و باید پرچم دست به دست شود و دوم این که به دلیل بسیاری پرچم ها و بسیاری رنگ های شبیه هم باز هم ممکن است پرچم را پیدا نکنید و گم شوید پس باید رنگی بسیار متمایز و تک برای رنگ پرچم دسته خود انتخاب کنید.

اگر که در طول مسیر همراه و یا هم کاروانیمان را در راه کربلا گم کردیم باید برای پیدا کردنش چه کار کنیم؟؟

خب در تمام طول مسیر به کربلا چراغ برق هایی وجود دارد که از شماره 1 تا 1460 شماره گذاری شده است که اگر یک دیگر را گم کردید می توانید با توجه به این چراغ ها که یک نوع نشانه است برای دیگران استفاده کنید و به هم شماره آن ها را بگویید تا متوجه شوید که چه قدر از هم دور و  یا چه قدر به هم نزدیک هستید و این که حسن دیگر این چراغ برق ها این است که می دانید الان چه قدر راه را طی کرده اید و چه قدر را تا کربلا دارید.

آیا آقا و یا خانم هایی که میانگین سنی بالا تری نسبت به بثیه دارند می توانند این راهنجف به کربلا  را پیاده طی کنند؟؟

باید گفت که دلیل پرسش این سوال تنها این می تواند باشد که گفتیم زمان رفتن به کربلا  3 روز و 2 شب است اما اول این که وقتی جمعی برای هدفی خاصی با هم در مسیرند باعث راحت تر شدن مسیر می شود و دوم این که افرادی در شهر بصره هستن که 10 روز کامل در راهند و با توجه کردن به ان ها به خود و راه امیدوار تر خواهید شو و همین طور توجه کردن به کسانی که معلولیت جسمی دارن و کسانی که در این مسیر طولانی در آغوش خود کودک دارند متوجه راحت تر شدن کار خودمان می شویم و در آخر باید گفت که شما در طول مسیر هر چند کیلو متر یک بار استراحت می کنید و آن طور نیست که تمام راه را یک سره طی کنید که قطعا خیلی کار سختی می باشد.

گزارش تصویری پیاده روی کربلا

ساک هایمان را باید چه کار کنیم؟

همان طور که گفته شد از ساک های چرخ دار و یا کوله پشتی استفاده کنید که حمل آن در کل مسیر راحت تر است.برخی از اعراب از  جعبه های میوه استفاده میکنند و طناب می بندند به آن و با خود می کشند گاهی هم بچه های خرد سال را در این جعبه ها حمل می کنند و این هم بگویم که گاهی در برخی دسته ها و گروه ها یکی حاضر است که با ماشین ها برود و تمام وسایل را هم با خود ببرد و لازم است در رابطه با ساک های چرخ دار بگویم که در رابطه با چرخ هایش و مقاوتشان حسابی حواستان را جمع کنید.

آیا کل مسیر پیاده روی کربلا را باید اجباری و حتما پیاده برویم؟

خیر!! هرگز چنین نیست. در پیاده روی کربلا خودرو هایی در میان راه برای رسیدن به کربلا وجود دارد و شما می توانید توسط این خودرو ها که به وسیله ارتش برای زائران آماده شده است به کربلا بروید اما باید دقت کنید که لحظه ای که بعد از طی کردن کلی مسیر  و داشتن کلی خستگی می رسید به کربلا لحظه ای واقعا احساسی و زیبایی است که باعث می شود کل خستگی را یادتان برود.حالا انتخاب با شماست!

مسیر پیاده روی کربلا

چه مدت زمانی را باید به صورت پیاده طی کنیم تا برسیم به کربلا؟؟

این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی می کنند معمولا یعنی این که از صبح روزی که سه روز مانده به روز اربعین حرکت می کنند و شب اربعین به کربلا می رسند.

لباس مناسب برای مسیر و یا حتی گرما و سرمای هوا چگونه است؟؟

با توجه به این که اربعین در فصل زمستان است و این که ممکن است صبح ها سرد تر باشد پس سعی کنید لباس های نسبتا گرمی به انداره کافی بردارید و لازم به ذکر است که امکان عرق سوز شدن هم در طول مسیر وجود دارد پس با برداشتن و پوشیدن لباس های گرم ورزشی و یا لباس های بسیار جذبی که کشتی گیران میپوشند از زیر استفاده کنید تا از این مسئله جلوگیری کنید.

پیاده روی اربعین

لازم است که در طول مسیر پول همراهمان باشد؟؟

همان طور که گفته شد همه امکانات در طول مسیر برای شما عزیزان به صورت رایگان است ولی ضرر ندارد که مقداری پول در کنار خود داشته باشید.

در هنگامی که شارژ موبایل تمام شد باید چه کار کنیم؟؟

هر یک کیلو متر موکب هایی در دسترس است که پریز برق برای شما عزیزان قرار می دهد که شما گوشی های موبایلتان را به برق بزنید و روشن کنید.

آیا در تمام طول  مسیر از دوستان و هم کاروانی ها یمان جدا می شویم؟؟

بستگی به خود شما و صحبت ها و قرار هایتان با آشنا ها و دوستانتان و هم کاروانی هایتان دارد زیرا که برخی کاملا به صورت گروهی حرکت کرده و با هم به کربلا می رسند و برخی هم می گویند که فلان شب اربعین در فلان جای کربلا  در فلان جا باشید تا هم را ببینیم.

باید چه کفشی بپوشیم تا اذیت نشویم؟؟

باید سعی کنید که راحت ترین کفش ممکن را بپوشید زیرا که راه بسیار طولانی را در پیش دارید و پای انسان هم که در کن ترین فشار تاول می زند و در اخرین ساعت ها پایتان خیلی شما را اذیت خواهد کرد و لازم به ذکر است که خود عرب ها برای رفتن و طی کردن این راه طولانی از دمپایی استفاده می کنند خب مشخص است که با دمپایی این مسیر را طی کردن خیلی راحت تر از کفش است و این را هم بگویم که در آخر مسیر اکثرا کفش های خود را در اورده و پیاده می روند این هم دلیلش انتخاب کفش نا مناسب است که پیاده رفتن و یا با دمپایی رفتن خیلی راحت تر و آسان تر از کفش های نا مناسب است.

پیاده روی کربلا

در رابطه با امنیت چطور؟ما کلی در مسیر هستیم آیا راه پر امنیتی را طی می کنیم؟

در رابطه با امنیت آن جا باید بگوییم که در جاده بغداد تا کربلا حادثه رخ داده و سابقه حادثه و انفجار  و... را دارد اما در جاده نجف تا کربلا هیچ گونه اتفاقی نیفتاده است و سابقه هیچ چیزی نبوده است و امنیت بیشتر را می توانید در خود کربلا حس کنید مخصوصا جاهایی که به حرم نزدیک است حائز اهمیت خاص تر و بیشتری است.

موکب یعنی چه و به چه معناست؟؟

در تمام طول مسیر چادر هایی را میبینید که از سر تا سر دنیا هیئت هایی مسئولیت این چادر ها را عهده دار هستند البته باید بگویم که بیشتر مسئولیت این چادر ها و هیئت ها بر عهده خود عرب هاست و این که عرب ها به هیئت می گویند موکب.

آیا لازم است که در پیاده روی اربعین با خود مواد خوراکی حمل کنیم؟؟

می توان گفت که خیر نیازی نیست زیرا که در تمام طول مسیر خوراکی در تختیار شما به صورت رایگان قرار می دهند و در برخی جا ها عرب ها حتی به زور خورا کی هایشان را در اختیار شماد قرار می دهند تا از آن ها بخورید.

پذیرایی از زائرین

درون این موکب ها چه اتفاقاتی می افتد و چه خدماتی در اختیار زائرین قرار می دهند؟؟

- در پیاده روی اربعین و در این موکب ها، شام و نهار و صبحانه در هر سه روز کاملا در اختیار شما قرار می دهند و جالب است که همه نوع غذا از ماهی و مرغ گرفته تا به فلافل و .....و جالبی آن این است که چندین چادر هست و انتخاب با شماست که الان برای صبحانه و یا نهار و یا شام چه چیزی میخواهید میل بنمایید و جالبی دیگری که دارد این است که علاوه بر رایگان بودن غذاها اعراب دائما به شما برای خوردن از غذاهایشان اصرار میکنند.

- در پیاده روی اربعین انواع میوه ها را آن ها در میان راه به شما میدهند و برای خوردن آن ها هم اصرار دارند.

- کلی شیرینی و مرکبات در اختیار شما قرار می دهند و شیرینی های محلی عراق به طور بسیار زیادی در راه دیده می شود.

- در میان راه انواع نوشیدنی را در اختیار قرار می دهند مانند نوشابه های مختلف و قهوه ها تلخ و چای شکری که بسیار هم معروف است و مختص عراق است و آب معدنی و انواع آب میوه را به شما می دهند.

- و در رابطه با محل خواب هم باید گفت که در این موکب ها پتو و بالش هایی برای زائرین آماده شده است تا در ان جا استراحت کنند و تقریبا می توان گفت هر زمان که بروی در آن جا عده ای در حال استراحت هستند.

- و خیلی جالب است که در میان راه موکب هایی را اماده کرده اند که کارشان مشت و مال زائرین است و حتی در برخی هم پاهای مسافرین که خاکی و کثیف است را اصرار برای شستنشان دارند و این که برخی هم که شما اجازه این کار را بهشان نمی دهید ناراحت می شوند.

- در پیاده روی اربعین و در میان راه حلال احمر های ایرانی وجود دارد همراه با لوازم پزشکی اولیه و تقریبا کامل که اگر خدایی نکرده در راه برای کسی اتفاقی بیفتد تمامی امکانات در دسترس باشد و سریع مسئله پیش آمده را حل کنند.

- و همچنین در این جا ایستگاه های فرهنگی هم موجود است که از لوح ها و پوستر ها گرفته تا مداحی ها و مطالب و بروشور هایشان که به مردم ارائه بدهند.

- و همچنین موکب های دیگری آماده سازی شده اند که به آن ها خدمات متفرقه میگویند که در بر خی از آن ها خیاط نشسته تا مشکل لباس و یا کیف شما را حل کند و و در موکب های دیگر آن ها کسانی هست تلفن به دست هستند و از شما می خواهند که به هر جای دنیا می خواهید زنگ بزنید و در برخی هم کفاش نشسته تا اگر کفش شما به مشکل خورد مشکل شما را سریعا حل کنند.

موکب های کربلا

در رابطه با محل خواب توضیح دهید؟؟

باید گفت که داخل موکب ها محل هایی تهییه شده است برای خواب و استراحت زائرین و بهتر از چادر های خودتان است از لحاظ گرما و هوای درون و بهتر است با توجه به آب و هوای سنجیده شده و طلوع خورشید ساعت 8 صبح بیدار شوید و این که پیدا کردن جای خواب مناسب بعد از ساعت 11 شب کمی سخت است ولی بدانید که حتما جا هست و باید پرس و جو کنید که کجا خالی است.

در تمام طول شب باز هم پیاده روی میکنند؟؟

خب باید گفت که وقتی 9 شب بگذرد راه پیاده روی خیلی خلوت تر میشود و موکب داران هم اکثرا استراحت می کنند اما باز هم هستند آن هایی که  شب را تا صبح برای کسانی که ترجیح می دهند شب را تا صبح پیاده روی کنند خدمات بدهند خدماتی همچون چای داغ و شیر داغ و حتی هد بند که تحمل  راه و سرمایش را برای عزیزان زائر راحت تر کنند

در رابطه با سرویس های بهداشتی و بهداشت در مسیر توضیح دهید؟

درست که در پیاده روی کربلا و در راه جمعیت بسیاری در حال رفت و آمد هستند اما خادم الحسین های آن جا به کمک اهل بیت هیچوقت کم کاری نکرده اند و سرویس های بهداشتی یعنی حمام و دست شویی دائما تمیز و در حال استفاده است و به شما توصیه می شود که حتما یک صابون را برای خود به همراه داشته باشید.

چگونه می توان در پیاده روی کربلا بیشتر از آن چیزی که هست بهره برد؟

خب با توجه به آن چه گفته شد میدانیم که در عراق برای رسیدن ما و خدماتشان از کلی قبل برنامه میریزند و خوب است که ما هم این گونه باشیم یعنی گاهی پوستری با عکسی دل نشین و تاثیر گذار و یا جمله ای زیبا و حتی وقتی کودکانشان در آنجا برای ما پذیرایی می کنند می توانیم با یک خوراکی کوچک از آن ها تشکر کرده باشیم و تصویری زیبا از ایران و شیعه در اذهان آن ها بکشیم و این کار جالب و تاثیر گذاریست که اگر در با هم کاروانی ها و یا یک دسته با همید و اطراق می کنید بهتر است برنامه ای مذهبی بگذارید که باهم دعایی بخوانید و یا به نوحه های با زبان عربی بقیه گوش دهید و منقلب شوید و از لحاظ روحی بیشتر آماده شوید.

اربعین حسینی

همگردی، همراه شما در پیاده روی کربلا

امسال هم همگردی در پیاده روی اربعین و این سفر زیارتی با شما همراه شما شده تا سفری آسان و پر بار را تجربه کنید. علاوه بر " راهنمای سفر اربعین "  اما، اپلیکیشن کاربردی با نام " اربعین " را برای شما زائرین طراحی کرده ایم تا شاید راه را برای شما آسان کرد و ما را با شما همراه. برای دریافت اپلیکیشن اربعین ، روی عکس زیر کلیک کنید.

 http://hamgardi.com/d/Arbaein.apk

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

پاسخ به سوال های پرتکرار درباره پیاده روی اربعین

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 6 شهریور 1401

این خبر پیرامون پاسخ به سوال های پرتکرار درباره پیاده روی اربعین برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
5 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 5 شهریور 1402

    من 11 سالمه و خیلی دوست دارم برام اربعین ولی خب شنیدم بهداشتشون خیلی کمه ولی خیلی مهمون نوازندد

    • 13 شهریور 1401

    بنده اسم دارم میتونم برم پیاده روی اربعین

    • 13 شهریور 1401

    سلام بنده بیماری اسم دارم میتونم برم پیاده روی اربعین میگن خیلی گرد وخاک هست؟،؟؟

    • 14 اسفند 1396

    سلام من میخواهم از ملایر تا کربلا بیاده بروم آیا امکانش هست

    • 30 شهریور 1396

    سلام. گرفتن ویزا چقدر طول می کشه؟