جاهای دیدنی ارمنستان | مکان های بی نظیری که باید ببینید !

کشور ارمنستان در جنوب قفقاز و شمال ایران قرار داشته و پایتختش، ایروان می باشد. این کشور در قسمت شمالی با گرجستان همسایه است. همسایۀ شرقی آن نیز جمهوری آذربایجان است و کشور ترکیه در غربش قرار دارد. آب و هوای خوب و تاریخ غنی موجب شده که کشور ارمنستان مورد توجه گردشگران زیادی قرار بگیرد. یکی از امتیازات ایرانیان در سفر به ارمنستان این است که مردم ایران برای سفر به آن نیاز به ویزا ندارند. این مسئله و مناسب بودن قیمت سفر به ارمنستان در مقابل بسیاری از کشورهای مجاور، از جمله مسائلی هستند که موجب استقبال بیشتر ایرانیان از سفر به ارمنستان شده اند. در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان را به شما عزیزان معرفی کنیم. برای آشنایی با زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان با همگردی همراه باشید.

جاهای دیدنی ارمنستان

صومعه تاتو

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان، صومعه تاتو (Tatev Monastery) می باشد. این صومعه که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد، در استان سیونیک قرار گرفته و با شهر ایروان نزدیک به 250 کیلومتر فاصله دارد. برای طی کردن فاصله این مکان تا شهر ایروان نزدیک به چهار ساعت زمان لازم است، اما زیبایی های این مکان ارزش تحمل این راه را دارد. این صومعه که یادگاری از قرون وسطی محسوب می شود، معماری زیبایی دارد، اما زیباتر از آن منظره های اطرافش است. صومعۀ تاتو روی یک صخره در بالای یک پرتگاه عمیق ساخته شده است، مکانی که می توانید از کنار آن، کوه ها و دره های زیر پایتان را تماشا کنید. این منطقه آنچنان در میان گردشگران محبوب شده که دولت ارمنستان در سال 2010 برای دسترسی بهتر گردشگران یک تله کابین را به سمت آن کشید. این تله کابین، به عنوان طولانی ترین تله کابین دنیا در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.

صومعه تاتو ارمنستان

بخش تاریخی شهر ایروان

شهرت این شهر به دلیل معماری خاص آن است. ایروان شهری با قدمت چند صد سال است. بر طبق یک کتیبه که با خط میخی نگارش شده، تاسیس شهر ایروان در سال 782 قبل از میلاد رخ داده است. به عبارت دیگر، می توان گفت که ایروان از نظر تاریخی از شهر رم نیز قدیمی تر است. در طی این سال ها یادگاران تاریخی بسیاری در این شهر برجای مانده است که برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این کشور بسیار جذاب است. در این شهر می توانید تعدادی از بقایای معماری های شگفت آور قدیمی را پیدا کنید. همچنین در این قسمت از شهر تعدادی رستوران، کافه های آرام و خلوت و چند پارک زیبا نیز وجود دارد.

بخش تاریخی شهر ایروان

کلیسای جامع اچمیادزین

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان که در شهر واغارشاپات این کشور قرار دارد، کلیسای جامع اچمیادزین (Echmiadzin) می باشد. این کلیسا یک نمونه جالب معماریست، چرا که در ساخت آن فقط و فقط از سنگ استفاده شده است. همین مسئله هم موجب شده که از سال 303 میلادی که ساخت آن به اتمام رسید، تا همین امروز یعنی بیشتر از هفتصد و ده سال، استوار برجای بماند. کلیسای جامع اچمیادذین را اولین کلیسای جامع در تاریخ دین مسیحیت دانسته اند و بنای آن یادآور تاریخ و فرهنگ مردم کشور ارمنستان می باشد.

کلیسای جامع اچمیادزین

گردنه سلیم

بعد از سفر به ارمنستان و دیدن چند جای دیدنی و زیبا، نوبت گردنه سلیم است. در مسیر برگشت به سمت ایروان در گذرگاه سلیم (Selim Pass) توقف کنید. یک منطقۀ طبیعی بسیار زیبا. گفته می شود که گذرگاه سلیم، بخشی از جاده مشهور ابریشم بوده که اروپا را به آسیای جنوب شرقی وصل می کرد. در گذشته این مکان استراحتگاه تاجران راه ابریشم بوده و کاروانسراهای باستانی آن هنوز هم در گوشه و کنار دیده می شوند. در زیر این گذرگاه دره سرسبزی وجود دارد که طبیعتی بسیار زیبا دارد.

گردنه سلیم

یرموک

جرموک یا یرموک (Jermuk) یک شهر کوچک و زیباست که به خاطر آب و هوای معتدل و فضای سبزش برای گردشگران بسیار جذاب می باشد، اما جذابیت اصلی این منطقه به خاطر چشمه های آب معدنی اش است. این چشمه های گرم که آب خوراکی ارزشمندی دارند، به عنوان اسپا استفاده می شوند. این منطقه از زمان حکومت شوروی جزو مناطق ییلاقی بوده. بیشتر از چهل چشمه آب معدنی در این شهر وجود دارد و یک آبشار بسیار زیبا که چشم را خیره می کند. در سفرتان به یرموک می توانید به گالری آب هم سری بزنید و آب معدنی های شفابخش این منطقه را امتحان کنید. حتما به آبشار یرموک سفر کنید. این آبشار از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ارمنستان و دومین آبشار بزرگ این کشور به حساب می آید و بیشتر از هفتاد متر ارتفاع دارد.

یرموک

دریاچه سوان

در فاصله 66 کیلومتری شهر ایروان، شهر سوان قرار دارد. شهرت این شهر به خاطر وجود دریاچه سوان است؛ یعنی یکی از زیباترین و طبیعی ترین جاهای دیدنی ارمنستان که محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد. این دریاچۀ شگفت انگیز در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و بر روی کوه ها واقع شده است. آب این دریاچه از میان ده ها رود و نهری تامین می شود که از کوههای مجاور به سمت آن سرازیر می شوند. بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان با مساحت 1360 کیلومتر حدود 79 متر عمق دارد. این منطقه در مجاورت کوه، رودخانه، دشت، جنگل و حتی چند صومعه باستانی قرار گرفته و به دلیل زیبایی هایش به عنوان مروارید طبیعی ارمنستان شناخته می شود. مسئولین کشور ارمنستان، سرمایه گذاری خوبی را روی این ناحیه انجام داده اند. درست است که ارمنستان دریا ندارد، اما سوان کلیه امکانات ساحلی یک ساحل بزرگ را در خود جمع کرده است. فصل تابستان، زمانی است که گردشگران به این منطقه سرازیر می شوند و این زمانی است که می توان در این منطقه انواع ورزش های جذاب را انجام داد. از راهپیمایی در میان دشت و جنگل و سوارکاری تا قایق سواری، ماهیگیری و موج سواری و جت اسکی. هتل های این ناحیه نیز امکانات کاملی دارند. منطقۀ سوان جزو مناطق حفاظت شده محسوب می شود و به شدت توسط دولت ارمنستان حراست می شود.

دریاچه سوان

آبشار مامروت قار

در سفر به ارمنستان خواهید فهمید که این کشور از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. این کشور همچنین طبیعت زیبایی نیز دارد و همانطور که تا کنون دیدید، مکانهای دیدنی بسیاری نیز در آن واقع شده اند، اما این لیست هنوز کامل نیست. مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد که در این لیست بیان نشده و بسیاری از شگفتی های این سرزمین شاید هنوز کشف نشده باشد. از شگفتی های طبیعی این منطقه، آبشار مامروت قار (Mamrot Qar) را می توان نام برد. همچنین دومین آبشار زیبای این کشور، زونتیکنر (Zontikner) نامیده می شود که معنای لغوی آن در زبان مردم ارمنستان، چتر است. اینجا یک منطقۀ طبیعی بسیار زیباست که در شرق کشور ارمنستان و منطقه ناگورنو کارابخش (Nagorno-Karabakh) واقع شده است. منشا این آبشار را آب های زیرزمینی می دانند که سرچشمه آن، دره ای بنام یودوز (Jrduz) می باشد. این منبع غنی آب موجب شده که این آبشار در تمام طول سال جاری باشد و منظره ای چتر مانند ایجاد کند. این چتر بزرگ با خزه های زیادی نیز پوشیده شده است.

آبشار مامروت قار

شهر غار خندزورسک

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارمنستان که بین مسافران و توریست ها محبوبیت زیادی دارد، شهر غار خندزورسک (Khndzoresk) است. این غار در منطقه خندزورسک قرار دارد. مکانی که ده ها غار بزرگ را در خود جای داده است. تا سالها قبل یعنی تا دهۀ 50 میلادی، این غارها محل زندگی مردم محلی بودند. چند ماه قبل، یک پل مهم در این مکان ساخته شد که دو قسمت این منطقه را به هم پیوند می داد. منظره های اطراف این پل، بسیار زیبا و شگفت انگیز است و از روی این پل می توانید منظره های دل انگیزی را تماشا کنید.

 شهر غار خندزورسک

سمفونی سنگ ها

دره زیبای گارنی (Garni) که از جذاب ترین جاهای دیدنی ارمنستان است و در منطقۀ کوتایاک (Kotayk) این کشور قرار دارد، یک دیدنی خاص دارد. شهرت این منطقه به خاطر ستون های سنگی زیبایی از جنس مرمرسیاه است. شگفتی این منطقه در تقارن ستون های مرمری است و شگفتی بیشتر آن به خاطر این است که این ستون ها به صورت طبیعی ایجاد شده اند. همین تراش خوردن سنگ مرمر به صورت طبیعی است که این منطقه را زیباتر کرده است. اگر از دور به این دره نگاه کنید، شکل صخره های آن به یک ارگ بزرگ شبیه است؛ به طوری که دلیل نظم سنگ ها، به این منطقه سمفونی سنگ ها نیز گفته می شود.

سمفونی سنگ ها

کاراهونج

یک بخش جذاب دیگر در سفر به ارمنستان، منطقۀ کاراهونج (Karahunj) به معنی "ارتش سنگ ها" می باشد. این مکان، یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان محسوب می شود که در منطقه سیونیک قرار گرفته. فاصله این منطقه با پایتخت ارمنستان حدود 200 کیلومتر است، یعنی سه یا چهار ساعت رانندگی. کاراهونج، مجموعه ای با بیشتر از 200 سنگ است که قدمت آنها به قرن ششم میلادی می رسد و در یک دشت وسیع با ارتفاع 1770 متر قرار دارد. روی هرکدام از این سنگها یک سوراخ با قطر پنج سانتی متر وجود دارد. دانشمندان تا امروز نتوانسته اند علت وجود این سوراخ ها را بفهمند. نزدیک ترین حدس آنها این است که سنگ های این منطقه برای رصد ستارگان استفاده می شد.

کاراهونج

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

زیباترین مکان های دیدنی جهان که در طول زندگی خود باید ببینید

سعید حسنی ، سه شنبه 20 شهریور 1397

از توکیو تا سواحل غربی ایسلند، جاهای بسیار زیبایی وجود دارند که در طول زندگی خود باید حداقل یکی به یکی از آنها سفر کنید. شهر گمشده ی Petra ، راه رفتن در...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :