سفر با خودروی شخصی به ارمنستان | نکات سفر به ارمنستان

کشور ارمنستان کشوری تاریخی و بسیار زیباست. این کشور با قدمتی چند هزار ساله، برای افراد علاقمند به تاریخ لبریز از شگفتی هست. همچنین طبیعت زیبای آن نیز علاقمندان بسیاری دارد. افرادی که مشتاق سفر به بهشتی مانند دریاچه سوان هستند از سفر به ارمنستان استقبال می کنند. سفر با ماشین شخصی به ارمنستان کار چندان سختی نیست، مخصوصا برای مردم ایران. چرا که سفر زمینی به ارمنستان نیازی به گرفتن ویزا ندارد. این مسئله موجب می شود که افراد بیشتری جذب سفر زمینی به ارمنستان شوند. بسیاری از افراد مایلند سفر خود را با اتومبیل شخصیشان انجام دهند. اگر شما نیز مایلید که با اتومبیل خودتان سری به این همسایه شمالی بزنید، خوب است که راهنمای سفر به ارمنستان و مجموعه نکات سفر با ماشین شخصی به ارمنستان را تا انتها بخوانید.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان

مسافت زمینی تهران تا ایروان

در سفر با ماشین شخصی به ارمنستان و برای رفتن به شهر ایروان باید فاصله 600 کیلومتری شهر تهران تا شهر تبریز را رانندگی کنید. بعد از آن مسیر تبریز را به اندازه 130 کیلومتر طی کنید. سپس باید به سیه رود بروید. این مسیر 58 کیلومتر می باشد و بعد باید به مرز نوردوز بروید که این مسیر 20 کیلومتر است. بعد از رسیدن به مرز نوردوز برای رسیدن به ایروان فاصله ای 400 کیلومتری را پیش رو خواهید داشت. مجموع این مسیر از تهران تا ایروان (پایتخت دو کشور) 1208 کیلومتر هست. از مجموعه راهنمای سفر به ارمنستان، نکته ای که باید بدانید این است که درست است که ورود به ارمنستان نیازی به ویزا ندارد، اما برای ورود اتومبیلتان باید از قبل اقدام کنید و مجوز بگیرید. ضمن اینکه ممکن است دو یا سه ساعت در مرز معطل شوید. خوب است که قبل از براه افتادن از سلامت اتومبیلتان مطمئن شوید. همچنین شاید بخواهید قبل از خروج از کشور کمی بنزین بزنید. قیمت بنزین در ارمنستان کمی با ایران متفاوت است. برای هر لیتر بنزین در این کشور باید 470 درام بپردازید که به پول ایران حدود 3300 تومان می شود. اگر قصد سفر با ماشین شخصی به ارمنستان دارید، بدانید که بهتر است چند نکته را بدانید. تلاش کنید در ابتدای صبح از مرز نوردوز عبور کنید. به این ترتیب می توانید از مناظر طبیعی زیبای این کشور لذت ببرید. ضمن اینکه جاده مسافرتی در طول روز امن تر است و تعداد اتومبیل های بیشتری در جاده دیده می شوند. ضمن اینکه حرکت در صبح زود از مرز نوردوز موجب می شود که تقریبا نزدیک غروب به ایروان برسید. به این ترتیب زمان کافی برای انتخاب محل اقامت و تهیه لوازم مورد نیاز خود در سفر زمینی به ارمنستان را خواهید داشت.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 2

تجربیات سفر زمینی با خودروی شخصی

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان، یک تجربه ویژه است که شاید نتوان برای آن هیچ جانشینی پیدا کرد. سفر با ماشین شخصی به ارمنستان به شما این امکان را می دهد که با طی کردن جاده های پر پیچ و خم کوهستانی از مناظر زیبای طبیعی و سرسبزی محیط اطراف لذت ببرید. طبیعت این منطقه بکر و زیباست و مردم این ناحیه مهربان و مهمان نواز هستند. این به شما کمک می کند که از شلوغی و یکنواختی محیط شهری فاصله بگیرید. می توانید در یک مکان آرام و دنج توقف کنید و یک وعده غذایی را در آرامش طبیعت صرف کنید. این احتمالا یکی از دلایلی است که بیشتر افراد مسافرت با اتومبیل شخصی را بیشتر دوست دارند. اما یادتان باشد سفر با ماشین شخصی به ارمنستان به خصوص در یک کشور بیگانه به احتیاط و دقت نیاز دارد. ضمن اینکه باید به اتومبیل و راننده رسیدگی شود. بازبینی اتومبیل قبل از سفر و مراقبت از استراحت به موقع راننده و بیخوابی نکشیدن او، می تواند خیلی موثر باشد. شما می توانید از طریق مرز نوردوز ایران وارد شهر مرزی مقری کشور ارمنستان شوید. از زمانی که از مرز ارمنستان عبور می کنید تا پایتخت این کشور، باید 270 کیلومتر را طی کنید و قبل از آن هم فاصله شهر تبریز تا شهر مرزی نوردوز 197 کیلومتر است که باید طی شود. کل این مسیر چیزی حدود 407 کیلومتر می باشد. زمانی که به تنهایی یا خانوادگی با اتومبیل شخصی سفر می کنید، لازم است که به زبان مردم ارمنستان یا حداقل زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید، چرا که در صورت پیش آمدن هر مشکل یا مسئله ای باید بتوانید با مردم محلی، پلیس، نیروهای امدادی ارتباط برقرار کنید. در سفر زمینی به ارمنستان، نکته بعدی اینکه گواهینامه ایران در ارمنستان فاقد هرگونه اعتبار است. این به این معناست که شما باید قبل از سفر گواهینامه بین المللی گرفته باشید و خودروی شما باید پلاک ترانزیت دریافت کند. این پلاک به عنوان مجوز خروج اتومبیل شما محسوب می شود که در ارمنی به آن کابوتاژ گفته می شود. برای سفر زمینی با اتومبیلتان باید ابتدا به تبریز سفر کنید و بعد برای سفر آماده شوید. از مرز ارمنستان به ایروان تنها یک جاده باریک و پرپیچ و خم قرار دارد. به یاد داشته باشید که در این جاده باید دقت کرده و با احتیاط رانندگی کنید.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 3

نقشه مسیر از نوردوز تا ایروان

در سفر زمینی به ارمنستان، شما محدودیتی درباره محل زندگی یا زمان طی کردن مسیرتون ندارید. به طور معمول در زمانی که به کشور ارمنستان وارد می شوید، غریبه هایی که بعضی از آن ها ایرانی هستند به سراغ شما می آیند و خودشان را راهنما، راننده و مترجم معرفی می کنند و به شما پیشنهاد کمک می دهند یا پیشنهاد اجاره آپارتمان های ارزان قیمت. بهترین توصیه به شما این است که به این افراد اعتماد نکنید. مسیر سفرتان و هدف خود را از این سفر به این افراد بیان نکنید، به خصوص اگر تنها هستید. یادتان باشد از تبریز تا ایروان یک مسیر ده ساعته را پیش رو دارید. از مجموعه نکات در راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که بهتر است، از تبریز صبحانه و ناهارتان را خریداری کنید. اگر تنها سفر می کنید، در طی مسیر فقط و فقط در کنار مسافرخانه ها و جاهایی که شلوغ است، توقف کنید. این روش امن تری هست. اگر صبح اول وقت تبریز را به مقصد جلفا ترک کنید و از آنجا به طرف نوردوز بروید، به حدود دو ساعت و نیم زمان برای طی این مسیر نیاز دارید. زمانی که به روستای سیه رود در سی و پنج کیلومتری جلفا رسیدید، باک خود را پر کنید زیرا تا مرز ارمنستان از پمپ بنزین خبری نخواهد بود. اگر اتومبیلتان دوگانه سوز است، بهتر هست باک گازش را قبل از اینکه به گمرک برسید هم پر کنید. برای اینکار باید به روستای نوردوز بروید. مسیری که بعد از این باید طی کنید یک روز کامل راه است، پس باید بنزینتان پر باشد زیرا هزینه سوخت و بنزین در کشور ارمنستان از ایران گرانتر است. قبل از سفر به اندازه کافی درام (پول رایج کشور ارمنستان) تهیه کنید. یادتان باشد باید حتما دلار داشته باشید، اما برای مخارج بین راهتان درام همراه داشته باشید. می توانید باقیمانده پول خودتان را تبدیل به یورو یا دلار کنید و بعد وقتی به ایروان رسیدید، آن را به درام تبدیل کنید. یک راه امن تر باز کردن حساب ارزی در بانک ملت است. بعد می توانید در ایروان به اندازه ای که لازم دارید، از بانک پول برداشت کنید. برای ورود به ارمنستان باید برای هر نفر ده نفر بپردازید، همچنین در گمرک ایران نیز بابت خروجی هر نفر 5000 تومان باید پرداخت کنید. بعد از اینکه کارهای مقدماتی را برای خروج از مرز انجام دادید، می توانید به طرف پل مرزی بین دو کشور حرکت کنید. از این طریق می توانید وارد سرزمین ارمنستان شوید. مسئولین شما را به سالنی راهنمایی می کنند که سالن گمرک ارمنستان است. شما باید در این مکان فرم هایی را پر کنید و برای ویزای خود و اتومبیلتان در سفر زمینی به ارمنستان اقدام کنید. این فرم به زبان انگلیسی و ارمنی بوده و باید با همان زبان پر کنید. بعد از اتمام این مرحله می توانید از گمرک ارمنستان به طرف پایتخت حرکت کنید. این یک مسیر 395 کیلومتری است. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که بهتر است زمان ورود به شهر ایروان با راهنمایتان تماس برقرار کنید. می توانید از یک راهنمای ایرانی که می شناسید و از قبل با او آشنا شده اید، استفاده کنید. فردی که بشناسید یا بتوانید به او اعتماد کنید.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 4

توضیحاتی درباره گمرک

یک ساختمان برای انجام تشریفات در زمان عبور از مرز ایران. در این مرحله باید برای هر نفر 5000 تومان خروجی بپردازید تا پاسپورت های شما مهر خروج بخورد. بعد باید به آخرین ایست بازرسی مرزی ایران بروید در این مکان مهر خروج پاسپورت شما را چک می کنند. بعد باید به سمت رود ارس که مرز بین دو کشور است، بروید. حالا به ورودی ارمنستان می رسید. قبل از ورود، پاسپورت شما چک می شود. بعد باید به ساختمان اداری بروید تا مراحل صدور ویزای ورود و مهر خروج را طی کنید. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که برای ورودی هر نفر ده دلار باید بپردازید و برای هزینه بیمه اتومبیل نیز باید هزینه ای پرداخت کنید. در این قسمت از ساختمان، ماشین هایی نیز وجود دارند که به صورت کرایه ای مسافران را به ایروان ببرند. یک سری توضیحات نیز توسط یکی از دوستانی که تجربه سفر زمینی به ارمنستان را داشتند برای اطلاع بیشتر سایر افراد نوشته اند. به لیست پرداخت های قانونی در کشور ارمنستان دقت کنید که در زمان ورود به ارمنستان باید 23000 درام برای ورود اتومبیلتان به گمرک بدهید. همچنین مبلغ 5000 درام هم برای یک بیمه ده روزه در زمان حضور شما در ارمنستان گرفته می شود. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که همچنین زمانی که به ایران بازمی گردید نیز باید 8600 درام بپردازید. برای گرفتن ویزا هم برای هر فرد بالای 12 سال، 3000 درام باید پرداخت شود.

گمرک ارمنستان

پرداخت های خارج از قانون نیز وجود دارند

برای راننده وسیله نقلیه ویزای جداگانه ای صادر می شود که معمولا مبلغ 1000 درام را افسر حاضر برای خودش می گیرد یا ممکن است اگر کسی نداند که ورود برای کودکان زیر 12 سال رایگان است، برای کودکان نیز ورودی دریافت می کنند و در زمان زدن مهر ورودی نیز این کار را طوری انجام می دهند که پرداخت کننده متوجه نشود که مبلغ ویزا برای کودک صفر درج شده است. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که به طور کلی هر کسی در هرجایی تلاش می کند به قول خودشان پول چاپی از شما دریافت کند و 1000 درام بگیرد. اما یکی از موارد عجیبی که برای من پیش آمده این است که زمانی که اتومبیل را از محدوده مرز خارج کردم، نگهبان مرا به طرف یک کانکس برد تا اتومبیل را برای 10 روز بیمه کند. قبل از آن از چند نفر شنیده بودم که مبلغ بیمه اتومبیل 5000 درام است و تاکید کرده بودند که هزینه اضافه ای پرداخت نکنم. به پیشنهاد یکی از افراد یک اسکناس 5000 درامی همراه مدارک به مسئول دادم تا هزینه اضافه تری دریافت نکند، اما مسئول مورد نظر زمانی که این منظره را دید اتومبیل را بیمه نکرد و مرا به کانکس پشتی فرستاد. دو ایرانی دیگر نیز همزمان با من آنجا بودند و به من گفتند که مسئول کانکس از هر کدام 19000 درام برای بیمه خواست. فرد مسئول از این دو نفر برای بیمه 5000 درام گرفت. وقتی نوبت به من رسید، چهار ایرانی دیگر نیز وارد شدند. مدارک را که دادم قیمت بیمه را 25000 درام اعلام کرد و اعتراض کردن هیچ نتیجه ای نداشت. برای دو اتومبیل بعدی 7000 درام دریافت کرد اما برای بیمه کردن اتومبیل به هرکسی یک قیمت می داد. از یکی دو نفر هم 17000 درام گرفته بودند. من هزینه را ندادم و تا ایروان رفتم و مواظب بودم، خلافی نکنم. وقتی به ایروان رسیدم، فهمیدم که قیمت ده روز بیمه 2700 تا حداکثر 3200 درام است و بقیه این مبلغ را اضافه می گیرند. به طور کلی از ایرانیان هر طور که بتوانند اضافه می گیرند. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که لازم است بدانید که قیمت یکسال بیمه در ایروان 35000 درام است.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 5

شهرهایی که بعد از مرز نوردوز شما خواهد دید

بعد از اینکه حدود 15 کیلومتر از مرز نوردوز دور شوید، به شهر مغری خواهید رسید. از مغری تا کاپان 80 کیلومتر را باید طی کنید. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که با عبور از گردنه های کوهستانی پرپیچ و خم به شهر گریز می رسید و می توانید در اینجا برای صبحانه و ناهار توقف کنید. به طور کلی از نوردوز تا ایروان باید 420 کیلومتر را طی کنید، اما این مسیر کوهستانی است و به همین دلیل این مسیر حدود 8 ساعت طول خواهد کشید. از زمانی که به ارمنستان وارد می شوید، با افراد مختلفی برخورد می کنید که به شما آپارتمان، اتومبیل و بقیه خدمات را ارائه می دهند. مواظب باشید و به هرکسی اعتماد نکنید. دقت کنید که از چه کسی اتاق اجاره می کنید و از امنیت و ضمانت بعدی آن مطمئن شوید. بعد از سال ها تجربه در سفر باید به شما بگویم که بیشتر از نود درصد افرادی که از افراد کنار جاده ای خدماتی را قبول کرده اند، در نیمه راه پشیمان شده یا آنقدر اذیت شده اند که دیگر سفر زمینی به ارمنستان را تجربه نخواهند کرد. از مجموعه نکات راهنمای سفر به ارمنستان در نظر داشته باشید که بهترین توصیه برای اقامت در ارمنستان این است که بهتر هست از چند روز قبل از سفر به این کشور، هتل آپارتمان یا هتل مناسبی را رزرو کنید یا اقامت خود را از طریق افرادی که تخصص کافی در این مسئله دارند، ترتیب دهید.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 6

توصیه های وزارت راه به رانندگان

برطبق ماده سه و ماده 19 قانون ایمنی راه ها و اصلاحیه های بعدی که توسط وزارت راه اعلام شد و طبق تبصره شماره 3 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، حداکثر سرعت برای رانندگان اتومبیل های سواری و وانت ها در جاده ها 120 تا 126 کیلومتر است. اتومبیل های سنگین تر مانند برای مینی بوس ها، اتوبوس ها، کامیون ها و تریلرها 110 کیلومتر در ساعت است. این وسایل سنگین در اتوبان ها می توانند تا 70 کیلومتر سرعت حرکت کنند. اتومبیل های سبک اجازه دارند، در بزرگراه ها 110 کیلومتر سرعت دارند و بقیه وسایل نقلیه سرعت 100 کیلومتر را دارند. وسایل نقلیه سنگین و عمومی با سرعت 110 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند و این سرعت در شب 95 کیلومتر است. در جاده های فرعی نیز 85 کیلومتر و در شب 75 کیلومتر سرعت دارند. تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که تنها بیست کیلومتر کاهش سرعت میزان تصادف را ده درصد کاهش می دهد. همچنین این تغییر سرعت موجب می شود که تلفات جانی 40 درصد کاهش پیدا کند و تعداد مجروحان نیز 30 درصد کاهش پیدا می کند. به جز در موارد ضروری، بهتر است از سرعت نور بالا استفاده نکنید. نور بالا در فاصله 150 متری باید استفاده شود. مگر اینکه موقعیت ضروری باشد. به طور مثال در زمان کولاک یا مه گرفتگی یا هر اتفاقی که سطح دید را کاهش دهد. در زمان رانندگی از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با سایر سرنشینان اتومبیلتان و نگاه کردن به آن ها خودداری کنید. لاستیک اتومبیل خود را متناسب با مسیرتان انتخاب کنید. به ضخامت عاج لاستیک دقت فرمائید. این ضخامت در جاده های بیرون شهر باید حداقل 3 میلی متر باشد. بیشتر اوقات رانندگان کم تجربه زمانی که وارد خیابان های خارج از شهر می شوند، سرعتشان را بالا می برند و شروع به سبقت گرفتن در سفر زمینی به ارمنستان می کنند. در زمان باران این مسئله می تواند خطرناک باشد. مخصوصا در زمان بارش باران و برف که اصطکاک جاده و لاستیک کاهش پیدا می کند، این نوع رانندگی موجب تصادفات مرگباری می شود. قبل از سبقت گرفتن از اتومبیل های دیگر از خودتان بپرسید که برای سبقت گرفتن چه فاصله ای نیاز است؟ شما چقدر فضای آزاد دارید؟ سرعت اتومبیل شما، سرعت اتومبیل مقابلتان و میزان شتاب گیری اتومبیلتان را محاسبه کنید. آیا قانون به شما اجازه می دهد که با چنین سرعتی رانندگی کنید؟ سبقت گرفتن از یک، دو یا حتی سه اتومبیل چه نفعی برای شما دارد و تا چه اندازه در سرعت رسیدن شما به مقصد اثر می گذارد؟ بهتر است قبل از سفر اتومبیلتان را معاینه فنی کنید. سلامت اتومبیل امنیت شما را تضمین خواهد کرد. مطمئن شوید که چراغ ها و ترمزهای اتومبیل به درستی کار می کنند. همچنین بهتر است شیشه ها را تمیز کنید و فرمان را تنظیم کنید. از کامل بودن میدان دید راننده نیز اطمینان حاصل کنید. از شرایط آب و هوایی اطلاع کافی کسب کنید. زمانی که از منطقه های شلوغ و پرتردد عبور می کنید، مواظب پیاده روها و مکان های مشخص شده برای عبور حیوانات اهلی باشید. چنانچه دچار پنچری شدید و خواستید تایر را عوض کنید، مکان مناسبی را در زمان سفر زمینی به ارمنستان پیدا کنید و از خط جاده فاصله مناسبی بگیرید. در زمان شب از روشن بودن چراغ های قرمز عقب اتومبیلتان اطمینان حاصل کنید. به هیچ وجه به افرادی که گواهینامه ندارند اجازه رانندگی ندهید. فاصله خود را با اتومبیل جلویی حفظ کنید. باید به ازای هر 15 کیلومتر سرعت در ساعت به اندازه طول یک ماشین با اتومبیل جلویی تان فاصله داشته باشید. اگر لوازمی که در اتومبیل حمل می کنید، از آن بیرون زده و بیشتر از نیم متر از خودروی شما خارج شده، حتما یک پرچم قرمز به آن نصب کنید. یک قانون ایمنی مهم این است که در زمان رانندگی کمربند ایمنی افرادی که سوار اتومبیل هستند، بسته باشد. در زمان تصادف بسته بودن همین کمربند بارها و بارها جان افراد را نجات داده است. به هیچ وجه بیشتر از ظرفیت اتومبیلتان سوار آن نکنید. همچنین به هیچ وجه افراد را سوار قسمت روباز کامیون و وانت نکنید. به خصوص در جاده ها زمانی که خودتان رانندگی می کنید باید به مواردی دقت داشته باشید. چند مورد هست که رانندگان باید آن ها را در نظر داشته باشند. هر دو یا سه ساعت یکبار اتومبیل را پارک کنید و نیم ساعتی استراحت کنید. بیاد داشته باشید که خستگی و خواب آلودگی بزرگترین عامل تصادفات جاده ای هستند. چنانچه نقص عضو دارید، اتومبیل شما باید تغییرات لازم را دیده باشد. از استعمال مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی در زمان رانندگی بپرهیزید. تلاش کنید در زمان رانندگی عجله نداشته باشید و سرعتتان را بی دلیل بالا نبرید. سرعت بالا به خصوص در مناطق کوهستانی، گردنه ها و جاده های تک باند خطر تصادف را چندین برابر می کند. از سبقت گرفتن در جاده ها بپرهیزید. اگر اتومبیلی پشت شما بود که بیش از حد شتاب زده هست، بهتر است در مکان مناسبی کنار بکشید و به راننده بی پروا اجازه عبور بدهید تا خطر تصادف را کمتر کنید. در رانندگی در سفر زمینی به ارمنستان لج بازی نکنید و از صحبت با تلفن همراه یا دعوای جاده ای با همراهانتان یا سایر رانندگان جدا بپرهیزید.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 7

لیست لوازم مورد نیاز برای سفر

لباس مناسب سفر
لباس برای مناطق معتدل، سواحل
شلوار جین
تی شرت
کفش پیاده روی، کفش کوه نوردی و دمپایی
پیراهن گرم
پلیور
بارانی
کلاه
جوراب و لباس زیر
لباس برای مناطق گرم
شلوار پنبه ای راحت
لباس سبک
تی شرت
جوراب
مایو و لباس زیر

لیست لوازم مورد نیاز برای سفر به ارمنستان

توصیه های مهم در سفر به ارمنستان

در سفر به ارمنستان لباس نایلونی همراه خود نبرید. لباس های نایلونی خیلی راحت عرق می کنند و به محض اینکه این لباس عرق کند، گرم و سوزان می شود و می تواند موجب عرق سوزی شود. برای چنین سفری بهتر است از لباس هایی با پارچه های پنبه ای یا کتانی استفاده کنید یا از پارچه هایی که در لباس های جین و لی استفاده می شود، انتخاب کنید.

کوله پشتی، چمدان یا ساک در سفر به ارمنستان

انتخاب کیف حمل لوازمتان در راهنمای سفر به ارمنستان اهمیت زیادی دارد. اینکه ساک استفاده کنید، کوله پشتی بردارید یا چمدان اهمیت زیادی دارد و البته به میزان لوازم شما بستگی دارد. اینکه یک سره به سفر بروید یا چند روزی سفرتان را طول بدهید. سفر چند روزه لوازم کمتری نسبت به سفر چند هفتگی نیاز دارند و شما به ساک بزرگتری نیاز دارید. زمانی که لوازم زیادی همراهتان دارید چاره ای جز همراه بردن یک چمدان ندارید و مشکل حمل کردن چمدان این است که چمدان ها بزرگ و سنگین هستند و حمل آن ها مشکل ساز است. در طول سال ها ساک ها و چمدان ها از نظر مدل و وزن تغییر ات زیادی داشتند. تا بیست سی سال پیش، ساک های پارچه ای و برزنتی بودند اما امروزه زمان ساک های نفتی است. این ساک ها سبک و محکم هستند و در حالیکه وزن ساک از سیصد گرم بیشتر نیست، بیشتر از سی کیلوگرم بار را حمل می کند. قیمت این ساک ها از چمدان ها ارزانتر است. ضمن اینکه این ساک ها انعطاف پذیر هم هستند و برای هر نوع سفری مناسبند. اگر به سفری می روید که در آن باید پیاده روی کنید یا اینکه در سفرتان اتومبیل شخصی به همراه دارید، بهتر است کوله پشتی را بردارید. اما اگر در سفرتان سوار وسایل نقلیه عمومی می شوید، بهتر است ساک های سفریتان سبک باشد. باید بتوانید بند ساک را از روی شانه تان رد کنید و آن را به حالت کوله پشتی در آورید. به این ترتیب حمل آن ساده تر می شود.

توصیه های مهم در سفر به ارمنستان

بهترین روش چیدن لوازم سفر در ساک یا کوله پشتی

دقت کنید که اگر لوازم تیز یا برنده همراه دارید، تیغه آن ها را با غلاف یا با هر روش دیگری به خوبی ببندید، چرا که ممکن است در حال حمل با یک فشار کوچک از داخل ساک به بدن شما آسیب برساند. لوازمی که خیلی اضطراری نیستند یا در مدت سفر کمتر استفاده می شوند را در ته ساکتان بچینید و لوازم ضروری تر را روی آن ها قرار دهید. به این ترتیب مجبور نیستید همه چمدان را به دنبال یک لباس یا وسیله جستجو کنید. وسایلی مانند کیسه خواب و چراغ آشپزی را در ته کوله پشتی بگذارید. بهتر است همیشه یک لباس گرم یا یک بارانی را دم دست خود یا روی سایت داشته باشید، به خصوص شب ها هوا سرد خواهد بود. مدارکتان را در محلی قرار بدهید که هم امن باشد و هم به راحتی در دسترستان باشد. بهتر است برای اینکار یک کیف جداگانه داشته باشید که همیشه همراهتان باشد. برای خوراکی هایتان جای کوچکی انتخاب کنید که کاملا در دسترس باشد. لوازم سبک را در ته ساک قرار دهید و لوازم سنگین تر را روی آن ها بچینید. این مسئله بسیار در حمل ساک شما موثر خواهد بود. بهتر است که لوازمتان را دسته بندی کنید و آن ها را تقسیم کنید مثلا لوازم خواب، خوراکی ها، لوازم بهداشتی، مدارک، لباس، جعبه کمک های اولیه، داروها. بعد هر قسمت را داخل یک ساک پلاستیکی جداگانه بگذارید. به این ترتیب راحت تر آن ها را پیدا می کنید و البته مرتب کردن چمدانتان هم وقت زیادی در سفر زمینی به ارمنستان از شما نخواهد برد.

توصیه های مهم در سفر به ارمنستان 2

توصیه های مربوط به ترک منزل

قبل از سفر بهتر است اقدامات خاصی را انجام دهید. اقدامات ایمنی ساده ای که باید قبل از هر سفر در نظر بگیرید، این ها هستند:
1.قبل از اینکه برای سفر از خانه خارج شوید، تمام لوازم الکترونیکی که ضروری نیستند را خاموش کنید و اگر امکان دارد، برق را از فیوز قطع کنید. اما بطور معمول یخچال و فریزر باید به برق باشند پس مواظب باشید که با قطع کردن فیوز یخچال و فریزر خاموش می شود و ممکن است محتویات آن تا زمان برگشت شما از سفر خراب شوند.
2.تمام لوازم گرمازای خانه مانند بخاری ها یا اجاق گاز یا هر نوع بخاری نفت سوز و گاز سوز را خاموش کنید و فراموش نکنید که شیر اصلی گاز را از محل کنتور و سیلندر گاز قطع کنید. مطمئن شوید که شیر هرکدام از این وسایل را قبل از قطع گاز بسته باشید.
3.مطمئن شوید که شیرهای آب خانه را بسته باشید. آب حمام، آشپزخانه و دستشویی را چک کنید و بعد از اطمینان از بسته بودن شیرها منزل را ترک کنید.
4.چنانچه قبل از خروج از منزل متوجه شدید که لوله های آب سرد یا گرم خانه نشتی دارند، قبل از ترک خانه از یک لوله کش بخواهید تا این مشکل را حل کند.
5.قبل از اینکه منزل را ترک کنید، مطمئن شوید درها و پنجره های خانه کاملا بسته شده باشند. بهتر است کلید خانه را به یک سرایدار یا فرد قابل اعتمادی بدهید تا در صورتی که حادثه ای رخ داد، بتوانند به منزل شما سر زده و مشکل را رفع کنند.
6.بهتر است قبل از سفر لوازم اضافه را از بالکن خارج کنید. مطمئن شوید که وسایل منزل در آنجا باقی نمانده و گلدان یا هر وسیله دیگری لب آن نباشد. چون ممکن است با وزیدن یک باد شدید این لوازم سخت سقوط کنند و روی سر رهگذران یا هرکسی که ممکن است در زیر آن باشد، بیفتد یا اینکه تحت تأثیر یک ماده آتش زا، آتش سوزی به راه بیندازد.
7.در خانه خود مواد قابل اشتعال، بنزین، کپسول گاز، گازوئیل یا هر ماده آتش زای دیگری را نگه ندارید. قرار گرفتن این لوازم در مکان در بسته خطرناک است. گاز متساعد شده از بنزین و نفت شدیدا قابل اشتعال هست. چنین وسایلی را بیرون خانه و در مکان مناسبی نگهداری کنید. یادتان باشد مکان در بسته یا مکانی که مواد سوختنی را در معرض آفتاب قرار دهد می تواند موجب آتش سوزی شود.
8.بهتر است مدارک و اسناد مهم خود را همراه با لوازم با ارزشتان در محل مناسب و امنی نگهداری کنید. اگر گاو صندوق در منزل دارید، یک گاو صندوق جای خوبی است.
9.در صورتی که می توانید به نزدیکترین کلانتری نبودنتان در منزل را اطلاع رسانی کنید، تا امنیت محل شما توسط پلیس در زمان سفر با ماشین شخصی به ارمنستان چک شود.

سفر با ماشین شخصی به ارمنستان 8

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر با خودروی شخصی | این نکات مهم رو در نظر بگیرید!

بهار یعقوبی ، سه شنبه 26 بهمن 1395

سفر با خودروی شخصی میتونین لذت بخش ترین نوع سفر برای تعطیلات پیش روتون باشه.با حفظ این نکات تجربه ای عالی رو پیش رو داشته باشین.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :