بازار وکیل، یادگار عهد زندیه کجاست؟

اگر تاکنون سفری به شهر زیبای شیراز داشته اید، طبیعتا از مجموعه وکیل که یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی شیراز و جاذبه های گردشگری شیراز هم می باشد، بازدید کرده اید. بازار وکیل یکی از عناصر این مجموعه تاریخی بسیار زیباست که از دوران زندیه که شیراز به پایتختی انتخاب شده بود، به جای مانده است. این مجموعه از جمله دیدنی ترین اماکن گردشگری شهر شیراز بوده که موقعیت جغرافیایی آن، در قسمت مرکزی این شهر و در نزدیکی میدان شهرداری است. این بازار در کنار حمام و مسجد وکیل مجموعه ای کم نظیر برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. اگر مشتاق شدید تا اطلاعاتی در باب معروف ترین بازار سنتی ایران داشته باشید، همراه ما باشید تا در سفری کوتاه این مکان قدیمی و زیبا را بیش تر پیش بشناسیم. شاید انگیزه ساخت مسجد وکیل از زمانی ایجاد شد که که کریم خان زند طی سفری برای سرکشی به شهر لار رفت، کریم خان وقتی بازار قیصریه شهر لار را میبیند انگیزه ای پیدا می کند تا بازاری شبیه به آن را برای تجمع کسب و کار و امور اقتصادی مردم در شیراز نیز بنا کند. شواهد و مستندات تاریخی نشان می دهند که ساخت بازار وکیل شیراز در سال 1172 هجری قمری آغاز و پس از گذشت 21 سال در سال 1193 هجری قمری آخرین مراحل ساخت آن نیز به پایان می رسد. پس از اتمام ساخت این بازار سنتی، حجره های بازار وکیل آماده بودند تا تمام امور بازرگانی، خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی، صدور و دریافت حوالجات و امور صرافی در آنها انجام شده و این گونه بود که بازار وکیل به مرکز اقتصادی پایتخت وقت کشور یعنی شیراز مبدل شد. با مجله همگردی برای معرفی بازار وکیل شیراز که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شیراز می باشد همراه باشید.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

پس از گذشت قرن ها بازار وکیل همچنان کارایی داشته و مورد بهره برداری اقتصادی قرار می گیرد. این بنا که در مرکز شهر شیراز قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شیراز می باشد، با گچ و آجر و آهک ساخته شده و وجود ستون هایی از جنس سنگ تراشیده، آن را به یکی از مستحکم ترین ابنیه زمان زندیه مبدل ساخته است. این بازار پیشتر دارای سقفی چهارسوق با ارتفاعی در حدود 11 متر بوده که متاسفانه با گذر زمان و خاکریزی کف بازار این ارتفاع به 10 متر تقلیل پیدا کرده و از این سقف چهار بازار منشعب می شود. همچنین در گذشته زیر سقف چهارسوق بازار حوض مرمرین بزرگی قرار داشته که آب آن از یک آبراه تامین می شد، که هم اکنون بخاطر بالا آمدن سطح بازار دیگر خبری از آن حوض مرمرین نیست هرچند آبراهه همچنان وجود دارد. بنابر این می شود گفت ما این شانس را داریم که این بازار قدیمی را تقریبا به همان صورتی که ساخته شده ببینیم و لذت ببریم. در گذشته قسمت های مختلف بازار بسته به نوع داد و ستدی که در آنجا انجام می شده به نام هایی از جمله بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاه دوزها و اسامی از این دست شناخته می شدند که این شیوه نامگذاری در تمام بازار های سنتی ایران جریان داشته است. اما هم اکنون علیرغم اینکه امور اقتصادی و داد و ستد همچنان در این بازار کهن در جریان است، در گذر از این بازار با تابلوهایی با عناوینی چون بازار وکیل جنوبی و بازار روح الله روبه رو می شوید. اما با گذر زمان بخش عمده این بازار در حال حاضر در اختیار فرش فروشان و پارچه فروشان قرار گرفته است. مکانی مناسب برای یافتن انواع فرش های دست باف و ماشینی ایرانی و پارچه که در کنارشان می توان مجموعه ای زیبا از زیور آلات سنتی را نیز پیدا کرد. بخش دیگری از بازار که بسیار مشهور بوده و به پیشنهاد ما هرگز نباید بازدید از آن را از دست داد سرای مشیر است. این بخش یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین بخش های بازار بوده که بخاطر معماری فوق العاده اش شهره شده است. انواع صنایع دستی و زیورآلات سنتی ایرانی را می شود در سرای مشیر یافت و تهیه کرد. چرا که شهر شیراز یکی از شهرهای اصیل کشورمان بوده و از نظر صنایع دستی بسیار بسیار غنی می باشد. بخش دیگری از بازار که بسیار مشهور بوده و به پیشنهاد ما هرگز نباید بازدید از آن را از دست داد سرای مشیر است. این بخش یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین بخش های بازار بوده که بخاطر معماری فوق العاده اش شهره شده است. انواع صنایع دستی و زیورآلات سنتی ایرانی را می شود در سرای مشیر یافت و تهیه کرد. چرا که شهر شیراز یکی از شهرهای اصیل کشورمان بوده و از نظر صنایع دستی بسیار بسیار غنی می باشد.

بازار وکیل شیراز

آدرس بازار وکیل شیراز

با توجه به تعداد ورودی های بازار وکیل لازم می دانیم که آنها را معرفی نماییم. این ورودی ها در خیابان های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده اند. که البته ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار گرفته و شما از سمت میدان شهرداری می توانید خیلی راحت بازار را بیابید. به یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شیراز سفر کنید و لذت ببرید.

بازار وکیل در شیراز

دسترسی

دسترسی به این بازار با توجه به قرار گرفتن این بازار در مرکز شهر و در نزدیکی مسیرهای پر تردد، بسیار ساده و سریع خواهد بود. شما در هر نقطه از شهر شیراز که باشید از طریق وسایل نقلیه عمومی و صرف کمترین زمان و هزینه میتوانید به میدان شهرداری این شهر برسید. هرچند هنوز متروی شیراز در میدان شهرداری ایستگاهی ندارد، اما اگر قصد استفاده از مترو را دارید می توانید در ایستگاه نمازی پیاده شده و از آنجا از طریق خط ویژه ی اتوبوسرانی خود را به میدان شهرداری رسانده و پس از طی اندکی پیاده روی خود را مقابل ورودی بازار وکیل خواهید دید. و اما اگر با خودروی شخصی خود به بازار وکیل می روید با توجه به پیاده بودن مسیر منتهی به بازار از سمت میدان شهرداری، پس از رسیدن به میدان شهرداری وارد خیابان پیروزی شوید و پس از طی مسافتی کم وارد خیابان فرهنگ بشوید که در سمت راست شما قرار دارد، در انتهای خیابان فرهنگ و در تقاطع خیابان طالقانی به سمت چپ بپیچید پس از طی حدد 50 متر بازار وکیل را در سمت راست خود مشاهده خواهید کرد. در ضمن نگران پارکینگ هم نباشید چرا که در اطراف این بازار پارکینگ های زیادی برای آسایش و رفاه شما تعبیه شده اند که دغدغه همیشگی صاحبان خودرو رو برطرف کرده اند و در آخر اگر به گردشگری و اماکن تاریخی این مرز و بوم علاقه مند بوده باشید، بدون شک حداقل یک بار از شهر شیراز و بازار وکیل آن دیدن کرده اید وما قصد داشتیم که با ارائه این مطلب، تشویقتان کنیم تا بار دیگر از این بازار زیبای کهن دیدن نمایید.

بازار وکیل 1

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازار وکیل کجاست | اطلاعاتی که برای گردش باید داشته باشید

سبا بیات ، یکشنبه 5 فروردین 1403

با ما در مقاله بازار وکیل کجاست همراه باشید تا شما را از تاریخچه بازار وکیل شیراز و همچنین ساعات کار بازار وکیل شیراز آگاه کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :