روستای جواهرده رامسر | بهشتی مه آلود بر فراز ابرها

 شاید پیش آمده باشد که نام روستای جواهرده رامسر را شنیده باشید و با خود تکرار کرده باشید که " جواهرده کجاست ". در جواب باید بگویم، جواهرده، یک محل نیست که بتوان منظره اش را توصیف نمود یا از عطر خوش هوایش گفت، بلکه جواهرده یک سبک زندگی است، سبکی که در آن هیاهوی زندگی شهری را کنار گذاشته و در سادگی روح خویش غرق می شوید. از همان ابتدا که پا به جاده جواهرده می گذارید باید از تعلقات بریده و دل به دریا که نه، به کوه بزنید تا غم و غصه هایتان را آبشارهای سر به فلک کشیده اش بشوید و در جویبارهایش جاری کند. باید در مِه غلیظ صبحگاهی اش نفس بکشید تا زندگی را با تمام وجود به ریه هایتان فرو ببرید. پس از بازگشتن از جواهرده، دیگر آن انسان سابق نخواهید شد و زندگی را با چشمانی دیگر خواهید نگریست. با همگردی همراه باشید تا جاده جواهرده را بپیماییم و با تمام وجود ببینیم که " جواهرده کجاست ".

جواهرده

روستای جواهرده کجاست ؟؟

جواهرده یا به گویش گیلکی، جورده یا جوردی، در 27 کیلومتری شهرستان رامسر و در دهستان سرسخت قرار گرفته و ارتفاعی معادل 2000 متر از سطح دریا دارد. این روستای 10000 نفری هیچگاه جمعیت ثابتی ندارد، زیرا از طرفی جواهرده حکم روستای ییلاقی را دارد که تنها از فروردین ماه تا اوایل ماه مهر قابل سکونت می باشد و در باقی ماه های سال تنها تعدادی سرایدار و نگهبان در آن حضور دارند. درمورد وجه تسمیه جواهرده رامسر، داستان های مختلفی وجود دارد، مثلا اهالی محل می گویند که واژه جواهر تغییر یافته " جور " می باشد که در گیلکی به معنای بالا بوده و معنی نام این روستا، ده بالا می باشد. عده ای هم می گویند که به دلیل وجود گنج ها و جواهرات زیادی که در دل کوه های این روستا پنهان شده اند و در طول سالیان به آن ها دستبرد زده شده است، اینگونه نام گرفته است.

جواهرده

جواهرده
جواهرده
جواهرده
جواهرده

آبشارهای جواهرده

از لحظه ای که قصد سفر به این روستا را می کنید و پا به درون جاده می گذرید، محو زیبایی های جاده جواهرده شده و نمی توانید از آن چشم بردارید. سفر دیدنی شما از همینجا آغاز می گردد و قرار است به زودی مناظر شگفت آورتری را مشاهده نمایید. از پوشش گیاهی گرفته تا کوه های سر به فلک کشیده و گاها رعب آور از جمله سرخ تله کَش، سه براره و سماموس و نیز آبشارهای جواهرده که نماد صلابت و استواری بوده و طراوت را برای این روستا دوچندان به ارمغان آورده اند.

جواهرده

جواهرده
جواهرده

آیین ها و مراسم سنتی جواهرده

گشت و گذار در این بهشت زمینی رامسر تنها به دیدن طبیعت و سرسبزی محدود نمی شود. قدمت چندهزار ساله این روستا باعث شده تا آیین های زیبایی در آن شکل بگیرد که نشانه همبستگی و جمع گرایی روستاییان می باشد. از جمله این مراسم، برگزاری آیین گِلکار مسجد آدینه است که از حدود 800 سال پیش، هرساله در اواسط مرداد ماه برگزار می شده. مسجد آدینه، خوابگاه ابدی بزرگان بوده و با توجه به وجود دخمه ها و گورهای بسیار قدیمی، تاریخچه اش حتی به دوران میتراییسم باز می گردد، به همین روی مردم این مکان را مقدس دانسته و در موعد مزبور در آن جمع می شدند، شیر دام های خود را می دوشیدند و برای تبرک با خاک مخلوط کرده و گل حاصل را به دیوار مسجد مالیده و آن را مرمت می کردند. گفته می شود که اهالی رامسر، گیلان و روستای الموت قزوین در این آیین مذهبی شرکت می کردند. متاسفانه این آیین سال ها به فراموشی سپرده شده بود اما چند سالی است که به همت اهالی دوباره از سر گرفته شده است. از دیگر رویدادهای مهم روستای جواهرده رامسر، کشتی گیله مردی یا کشتی محلی است که هرساله در تابستان و در میدان اصلی شهر یا در حیاط مسجد آدینه برگزار شده و مردم به تماشای آن می نشینند.

جواهرده

جواهرده

جواهرده

جواهرده

سوغات و صنایع دستی جواهرده

صد البته مشخص است که چنین روستای غنی از فرهنگ و تاریخی، صنایع دستی و سوغات بسیاری نیز دارد. از همان ابتدای جاده جواهرده شما می توانید زنان و مردان محلی رامسر را ببینید که به فروش نان محلی، رب آلوچه، رب انار و فندق تازه می پردازند. از صنایع دستی بسیار مهم روستای جواهرده رامسر می توان به چادر شب بافی و نمدبافی یا به گویش گیلکی، نُمُدمالی اشاره نمود که متاسفانه در سال های اخیر رو به فراموشی می باشد.
حال که کم و بیش می دانید که جواهرده کجاست، حتما فکر سفر در سر می پرورانید و دلتان می خواهد که لحظاتش را تجربه کنید. چه دلپذیر می شود اگر این لحظات زیبا را با ما شریک شوید.

جواهرده

جواهرده
جواهرده
جواهرده
جواهرده
جواهرده
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

احیا و برگزاری آیین گل کار در روستای جواهرده شهرستان رامسر

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 26 تیر 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، احیا و برگزاری آیین گل کار در روستای جواهرده شهرستان رامسر صورت پذیرفت.

نظرت چیه
8 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 11 اردیبهشت 1396

    ویلا برای کرایه کردن هست دیگه؟

    • 8 اردیبهشت 1396

    بسیار ممنون............. گزارش زیباتون فوق العاده بود

    • 26 فروردین 1396

    خیلی عالی بود.......ممنون

    • 23 فروردین 1396

    عالی

    • 23 فروردین 1396

    بسیار زیباست. در متن به اشتباه نوشته شده ارتفاع از سطح دریا 2000کیلومتر .فکر میکنم 2000 متر درست باشد

      • 24 فروردین 1396

      بله کاملا درست می فرمایین. اشتباه تایپی بود، تصحیح شد. خیلی ممنون بابت دقت و تذکرتون :)

    • 23 فروردین 1396

    البته اگر از چاله های جادش جون سالم به در ببری و یه بشکه بنزین با خودت حمل کنی و جایی مناسب برا خواب و استراحت پیدا کنی جای خوبیه

      • 24 فروردین 1396

      ممنون از نظرتون دوست عزیز :) برای جای خواب که خانه های محلی زیبایی در دسترس هست و هتل های خوبی هم داره. درمورد بنزین هم یک باک بنزین پر برای رفت و برگشت اندازه میشه و داخل روستا رو هم که اکثرا باید پیاده طی کرد.

    • 23 فروردین 1396

    رفتم عالیه وخطرناک

      • 24 فروردین 1396

      بله. بسیار باصفا و رویاییه اما باید مواظب جاده و دره ها بود.

    • 23 فروردین 1396

    میگن پشه داره!!!

      • 8 اردیبهشت 1396

      بله دیگه الان همه جای جهان هستی پشه داره دوست عزیز:)))

      • 24 فروردین 1396

      کجای دنیا پشه نداره دوست عزیز؟ :)) به هرحال طبیعته و درخت و جنگل و کوه و پشه :)