تاریخچه موزه آبگینه و سفالینه و دنیایی از کریستال های رنگارنگ

در خیابان سی تیر، خانه قاجاری فوق العاده زیبایی خودنمایی می کند. خانه که همیشه پر است از گردشگرهای داخلی و خارجی که به محض ورود، مدتی محو زیبایی بنا می شوند و حسابی عکاسی می کنند. خانه منحصر به فرد و باغچه ای باصفا که 30 سال محل زندگی و دفتر کار احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر اصلاح طلب ایران بوده و امروزه به موزه تخصصی سفال و شیشه تبدیل شده و به همین دلیل به آن خانه قوام السلطنه نیز می گویند. قوام السلطنه در اواخر دوران قاجار زمانی که نخست وزیر احمد شاه بود، دستور داد تا در یکی از بهترین مکان های تهران برای سکونتش خانه ای بسازند که امروزه همین بنا به یکی از معروف ترین و زیباترین خانه های تاریخی تهران تبدیل شده و معماری بی نظیرش زبانزد خاص و عام است. امکان ندارد که هیچ گردشگری که قصد بازدید از تهران را دارد، بازدید از این بنا را از قلم بیندازد. پس شما هم با ما همراه باشید تا پیش از اینکه از نزدیک این بنای خیره کننده را ببینید، آشنایی کاملی با خانه قجری پر از شیشه های رنگی و قدیمی داشته باشید که چندیست از آن به عنوان معماری موزه آبگینه و سفالینه نیز استفاده می شود. مقاله تاریخچه موزه آبگینه و سفالینه هر چه بیشتر شما را با دسترسی به موزه آبگینه و سفالینه نیز آشنا می سازد.

موزه آبگینه و سفالینه

مشخصات خانه قوام السلطنه

این خانه دو طبقه در یک باغ 7000 متری و با هندسه ای هشت ضلعی بنا شده که به اندازه اشیای موزه که داخلش به نمایش گذاشته شده تماشایی و دیدنیست. درست است که معماری این خانه، تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی و پله ها به سبک روسی طراحی شده اما داخل این خانه یا داخل معماری موزه آبگینه و سفالینه هنر استادکاران ایرانی هم به چشم می خورد که بعد از انقلاب هم به آیینه کاری های طبقه دوم بخش هایی اضافه شده که مفهوم مذهبی و انقلابی دارد. موزه آبگینه و سفالینه در 5 تالار به نمایش گذاشته شده که تالار 1 و 2 در طبقه اول و بقیه تالارها در طبقه فوقانی قرار گرفته اند. طراحی داخلی ساختمان و همین طور ویترین های این موزه در سال 1977 توسط هانس هولاین معمار اتریشی انجام شد که طراحی موزه آبگینه جز یکی از بهترین کارهای او به حساب می آید. بعضی از منتقدان کارهای هولاین اعتقاد دارند که این معمار اتریشی در تاریخچه موزه آبگینه و سفالینه و در طراحی داخل موزه آبگینه به اهمیت فضاهای خالی خیلی توجه کرده و همین موضوع باعث شده که بازدید کننده ها هنگام بازدید از آثار موزه اصلا احساس خستگی نکنند. بعد از تیره شدن رابطه مصر با ایران و بسته شدن سفارت مصر، بانک بازرگانی این خانه را خریداری کرد. سفالینه های عرضه شده در این موزه زیبا را ظروف کتیبه دار متعلق به سده های چهارم تا هفتم هجری تشکیل می دهند که در انواع زرین فام، مینایی، فیروزه ای و لعابدار با پوشش گل سفید عرضه شده و روی این سفالینه ها معمولا ضرب المثل ها، دعاهای خیر، شعرهای نظامی و فردوسی به چشم می خورد. موزه آبگینه یکی از پربازدیدترین موزه های شهر تهران است که سالانه به طور متوسط بیشتر از 2 میلیون نفر بازدید کننده دارد. اکثر بازدید کننده های این موزه هم گردشگرای خارجی هستند و چقدر خوب است که هموطنان خودمان هم حتما از این زیبایی ها بازدید کنند و از دیدن این آثار ارزشمندش لذت ببرند

مشخصات خانه قوام السلطنه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

موزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی

سعید حسنی ، دوشنبه 1 خرداد 1402

با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا از جزئیات پلان موزه آبگینه و سفالینه تهران و همچنین ساعت بازدید موزه آبگینه و سفالینه آگاهی یابید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :