کاروانسرای دیر گچین

  • 4.7 / 5 بر اساس 3 رای
آدرس: ایران قم قم بر سر راه جاده تاریخی ری به قم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره کاروانسرای دیر گچین

دیر گچین کاروانسرایی در ایران است که بر سر راه جاده تاریخی ری به قم و در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد. دیر گچین یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران بوده و ویژگی های منحصر بفرد این اثر باعث شده تا آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند. این بنا را به خاطر داشتن گنبدی از جنس گچ دیر گچین نامیده اند اما اکنون چنین گنبدی در بنا وجود ندارد. بنای کاروانسرا مربوط به دوره ساسانی بوده و آن را در دوران سلجوقیان، صفویان، و قاجاریان مرمت و بازسازی کرده اند. شکل کنونی آن متعلق به دوران صفویه است.

ساختمان دیر گچین به صورت چهار ایوانی بوده و حدود 12000 متر مربع وسعت دارد. فضاهای موجود در آن را میتوان به فضاهای انسانی، دامی و رفاهی تقسیم کرد. این بنا دارای چهار برج گرد در گوشه ها بوده و دو برج با قاعده نیم بیضی در دو سوی سردر اصلی قرار گرفته اند که سردر خود در وسط دیوار جنوبی جای دارد. در دیر گچین همچنین 44 اتاق مسکونی یا حجره، 4 تالار (اصطبل) بزرگ، مسجد، شبستان خصوصی (دستگاه مستقل و بخش اعیانی)، انبار علوفه، آسیاب، حمام و 6 چشمه توالت دیده می شود. مصالح بکار رفته در دیر گچین آجر، آهک، خشت و گچ است.

در اطراف کاروانسرای دیر گچین تعدادی بنا به صورت مجموعه وجود دارند مانند دو آب انبار در پشت ضلع غربی و نزدیک به حمام، یک کوره آجرپزی، یک آب بند و قبرستانی متعلق به دوران اسلامی در ضلع جنوب غربی است که روی قبرهایش را با آجر پوشانده اند. در 500 متری شرق کاروانسرا هم بنایی خشتی گلی از دوره قاجار وجود دارد که به شکل قلعه است و فقط یک دروازه ورودی دارد. سازمان میراث فرهنگی این کاروانسرا را در تاریخ 1 مهر 1382 با شماره 10408 به فهرست آثار ملی ایران افزود. پس از ثبت ملی بنا هم در سال 1382 مرمت اضطراری در آن آغاز شد که تا سال 1385 همچنان ادامه داشت.

مادر کارونسراهای ایران را بشناسید
فاطمه کریمی ، شنبه 29 تیر 1398

ایران مملو از جاذبه های تاریخی جذاب و چشم نوازی است که کاروانسرای قدیمی دیر گچین هم جز همین جاذبه ها محسوب می شود.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
7 دیدگاه و 3 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 7 دی 1398

    بی نظیره

    • 21 مرداد 1397

    با سلام. این صفحه از دیر گچین اصلا به روز نیست و اطلاعات ناقصی دارد. این کاروانسرا پس از مرمت از نوروز 96 به صورت جدی راه اندازی شده و به یک مکان فرهنگی و هنری مبدل گشته که تورهای مختلف رصدی٬ گروه های هنری از جمله نمایش و موسیقی فعالیت دارند. این کاروانسرا نوروز 97 میزبان بیش از هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی بود و هم اکنون در تابستان به برگزاری رویدادهای تخصصی همت گماشته است. ادمین محترم؛ به دلیل اطلاعات ناقصی این پیج و قدیمی بودنش صفحه جدید حاوی اطلاعات کامل و تصاویر به روز از برنامه در اپلیکیشن بارگزاری شد. باشد که جایگزین گردد. ممنون.

    • 20 مرداد 1397

    چطور میشه شماره تماس دیرگچین رو پیدا کرد

    • 10 اردیبهشت 1397

    سلام مرسی نرفتم ولی میرم مچکرم

    • 10 دی 1396

    ما داخل کاروانسرا را گشتیم خیلی باحاله ایول به ساخت ساز های زمان های قدیم که فکر همه چیز را کردن

    • 27 اسفند 1393

    یک ایران سپاس عالی بود

    • 23 بهمن 1393

    عالی بود