تکیه بیگلربیگی

  • 5 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران کرمانشاه کرمانشاه میدان آزادی، خیابان مدرس
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره تکیه بیگلربیگی

اگر زمانی به کرمانشاه سفر کردید و قصد داشتید بنایی متفاوت با آنچه در قبل مشاهده کردید را ببینید، پیشنهاد شهر کرمانشاه برای شما تکیه بیگلربیگی هست که شکوه معماری ایرانی را به تصویر می کشد و شما را به دوران سلطنت خاندان قاجار بر ایران می برد. این بنا مورد توجه و علاقه گردشگران داخلی و خارجی هست که به این دیار سفر می کنند. این تکیه تاریخی از نمونه های برجسته هنر آینه کاری در ایران و خاورمیانه به حساب می آید و به زیبایی تمام این هنر را به نمایش می گذارد.

تاریخچه تکیه تاریخی بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه در طول سلسله قاجار (سال 1287 شمسی) و با تلاش های عبدالله خان ساخته شد. در حال حاضر، این بنا به عنوان موزه خط و کتابت مورد استفاده قرار می گیرد و همه روزه تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید به عمل می آورند و اسناد قدیمی متعلق به خانواده بیگلربیگی را ارائه می دهد.

معماری و بخش های تشکیل دهنده تکیه بیگلربیگی

حیاط تکیه

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه، دارای حیاط نسبتا وسیعی بوده که در وسط آن حوضی زیبا خودنمایی می کند. در حیاط تکیه، هرساله و در ایام محرم و عزاداری از دسته ها پذیرایی به عمل می آید و به همین خاطر مکانی مذهبی به حساب می آید. بخش شمال شرقی و جنوبی حیاط، به عنوان بخش مسکونی کاربرد داشته و در بخش غربی نیز گنبد خانه حسینی قرار دارد. همچنین در بخش شرقی تکیه بیگلربیگی خانه های کوچک و بزرگ دو طبقه بسیاری مشاهده می شوند.

اتاق های تکیه

تکیه بیگلربیگی در شهر کرمانشاه دارای 24 اتاق مجزا بوده که هر کدام به حیاط راه دارند و همین امر بر زیبایی بنا می افزاید. در بخش زیرزمین اتاق ها، حوضخانه و محل استراحت تابستانی مشاهده می شوند که پنجره های آن به پنجره های مشبک یا زنبوری شهر داشته و در قدیم حکم بادگیر را داشته اند. سقف این بخش از بنا با تیرک های چوبی پوشیده شده و اتاق های اطراف این بخش دارای طاق های آجری هستند. در این قسمت از تکیه بیگلربیگی، عمارت شاه نشین جای گرفته و فضاهای بسیاری دور آن را گرفته اند. بخش شاه نشین تسلط کاملی به حیاط دارد و وجود گچ بری های زیبا، شکوه آن را دو چندان ساخته است.

درهای ورودی تکیه

تکیه بیگلربیگی دارای سه در مجزاست که هر یک به زیبایی تمام زینت داده شده و بر روی آن ها گچ بری های ظریفی مشاهده می شوند. در بخش اول در قسمت هشتی تکیه جای گرفته و با بندهای آجری تزئین شده است. در دوم در بخش شمالی بنا قرار دارد و به حیاط ختم می شود و در نهایت، در سوم در بخش جنوبی عمارت واقع شده و به کوچه بن بست و خانه های مسکونی بخش شمالی تکیه ارتباط پیدا می کند.

تکیه بیگلربیگی در 19 آذر 1375 به شماره 1797 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و معماری نهایی آن به سبک هلالی هست. این بنای تاریخی در قدیم به عنوان محل دارالحکومه عبدالله خان و محل زندگی برادران و پسران او کاربرد داشته ولی امروزه تحت عنوان موزه خط و کتابت شناخته می شود.

ساعت بازدید از مجموعه: نیمه اول سال 8 صبح الی 19 و نیمه دوم سال 8 صبح الی 18

نوروز و سفر به کرمانشاه | گهواره تمدن ایران زمین
هانیه گل محمدی ، جمعه 2 فروردین 1398

در نوروز به شهرستان های کرمانشاه سفر کنید و خاطره های تکرار نشدنی ثبت کنید.

نمایش بیشتر
اینترنت ندارد
جای پارک به راحتی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
بوفه خوراکی دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
نظرت چیه
6 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 14 شهریور 1396

    عالیییی بود مثله بقیه جاهاش

    • 13 فروردین 1396

    سلام و عرض ارادت برای مدیر محترم نظرات چندروز پیش از تهران عازم کرمانشاه بودیم و به دیدن آثار تاریخی و زیبای تکیه بیگلربیگی رفتیم جای جای این خونه وتکیه بسیار زیبا و شکوفه های بهاری رونق خاصی به حیاط داده بود خیلی عکس انداختم وسفر پُر از خاطرات زیبا با مردم مهمان نواز و خونگرم با خودم به ارمغان آوردم عالی بود

    • 17 اسفند 1395

    بسیار مکان زیبایی است

    • 17 اسفند 1395

    با عرض سلام و احترام به خاندان محترم بیگلربیگی وطلب آمرزش برای بانی این تکیه بسیار زیبا که در ایام محرم با صدای یاحسین خاطرات واقعه عاشورا را زنده می کند ودرود به روان پاک سیّد مازیار صلاحی نوه مرحوم علی اکبر بیگلری که دانشجوی مهندسی عمران بود ودر سال 82 در اثر زلزله جانگداز بم که برای تحقیق رفته بود به لقاءلله پیوست روح این جوان پاک شاد ویادش گرامی باد عکس این عزیز در حسینی می باشد

    • 30 بهمن 1395

    عالی و زیبا

    • 20 آبان 1395

    آخ که از وقتی این عکسهارو دیدم یه لحظه هم اشک چشمانم بند نیومد.بخشی ازخاطرات کودکی مادرم که یکسال ونیم هست از دستش دادم در این حیاط تکیه بوده.