خیابان سی تیر (راسته گردشگری سی تیر)

  • 4.4 / 5 بر اساس 5 رای
آدرس: ایران تهران تهران ابتدای سی تیر، روبروی موزه ایران باستان
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خیابان سی تیر

خیابان سی تیر از خیابان های قدیمی و مهم شهر تهران که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبدیل گشته و با داشتن هیجان و بوفه های خوراکی و البته جاذبه های تاریخی فراوان، به عنوان پاتوقی برای گردشگری در تهران شناخته شده است. این خیابان سنگ فرش از محله های قدیمی و اصیل شهر تهران است که به خاطر قیام مردم در تاریخ سی تیر ماه سال 1331 نامش از قوام السلطنه تغییر یافت. خیابان سی تیر از گذشته های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از قطب های گردشگری کشور بوده و با ساختمان های قدیمی مزین شده است. امروز با سنگ فرش شدن خیابان و حضور غرفه های سیار خیابانی به خصوص غذاها که بویشان هر رهگذری را به هوس می اندازد تبدیل به مهم ترین قطب گردشگری در شهر تهران شده است. از دیدنی های موجود در خیابان گرفته تا انواع غذاها که در بوفه های سیار یا مغازه ها سرو می وشند شما را هیجان زده خواهند کرد. انواع قهوه، آش، کباب و همین طور غذاهای فست فودی که می تواند ذائقه هر فردی را تامین کند و برای پاتوق بودن مناسب باشند. در این خیابان حال و هوای تهران را لمس خواهید کرد، سوار درشکه شوید یا هر غذایی که دلتان می خواهد نوش جان کنید و اصلا نگران گذر زمان نباشید، خیابان سی تیر شب زنده دار است خصوصا در فصل تابستان که با جمعیت توریست و مسافران نیز برخورد خواهید کرد.

دیدنی های تاریخی خیابان سی تیر

موزه ملی ایران: موزه ملی ایران با قدمتی حدود 60 سال بزرگ ترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می شود. ساخت این موزه در 21 اردیبهشت سال 1313 خورشیدی به دستور رضا خان آغاز شد و معمار فرانسوی، آندره گدار آن را طراحی کرد. از دیدنی ترین اشیا در موزه ایران باستان می توان به دست ساخته های یک میلیون ساله انسان های نئاندرتال، پیکره های گلی، آثار دوره ایلامی و مادها، ستون ها و پلکان های تخت جمشید، مجسمه سردار اشکانی و از همه جالب تر بقایای مرد نمکی اشاره کرد. دقت کنید که بازدید از موزه حداقل 2 ساعت زمان شما را می گیرد.
کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): بنای ساخته شده در دوران قاجار که سال 1379 در آثار فهرت آثار ملی ایران به ثبت رسید. ساخت آن با تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی انجام شده است.
کنیسه حییم: این بنا را اولین کنیسه شهری در ایران می دانند. گفته می شود این کنیسه بعد از تلاش های دوران مشروطه توسط سلیمان حییم (نویسنده فرهنگ حییم) ساخته شد.
موزه آبگینه و سفالینه: این بنا خانه ای تاریخی قوام مربوط به دوره قاجار است (که زمانی نام خیابان از آن گرفته شده بود). این موزه یکی از پربازدیدکننده ترین موزه های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. سالانه به طور میانگین بیش از 2 میلیون نفر از این موزه بازدید می کنند.
موزه علوم و فناوری ایران: موزه ای دیگر در خیابان سی تیر است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند. در حال حاضر این موزه در سه گالری به فعالیت مشغول است که نام آن ها عبارتند از فناوری های بومی، مرکز علم و گالری از مورس تا موبایل.

شب های سی تیر و خوشمزه های آن

سی تیر این روزها شب های شلوغی را تجربه می کند. ده ها کافه سیار و دکه غذا فروشی شب های این خیابان را روشن نگه می دارند. اهالی تهران پاتوق تازه ای برای تفریح پیدا کرده اند و شلوغی خیابان شب ها به قدری زیاد می شود که اقدام به مسدود کردن خیابان سی تیر می کنند. هنگام گردش و پیاده روی در این خیابان افراد زیادی را می بینید که برای تفریح آمده و بر روی خیابان های سنگ فرش قدم می زنند، غذاهای مختلف را امتحان می کنند و لحظات خوشی را سپری می کنند. چندین کافه و رستوران قدیمی در نزدیکی و داخل خیابان سی تیر وجود دارد، اما آن را بیش از پیش هیجان انگیز کرده است غذاهای خیابانی است. در اوایل سال 95 بود که خیابان سی تیر سنگفرش شد، در آن زمان هیچ کس خبر نداشت که قرار است چه بر سر این خیابان بیاید و اصلا این کارها به چه دلیل صورت می گیرد. کمی بعد دکه هایی نیز در خیابان مستقر شدند و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان دادند. آذرماه همان سال بازار غذاهای خیابانی رسما افتتاح شد.
سراسر خیابان بوی غذاهای مختلف، انواع نوشیدنی ها، بستنی، دسر و … به مشام می رسد و بالاخره آن چیزی که خیلی دوست دارید حسابی شما را وسوسه خواهد کرد. در واقع تجربه ای کاملا متفاوت چرا که غذاهای خیابانی با این سبک و این تنوع بیشتر ما را یاد کشورهای آسیای شرقی مانند سنگاپور و مالزی می اندازد اما می توان تجربه خوشمزه آن را در خیابان سی تیر به دست آورد. در این خیابان شاهد صحنه هایی زیبا و قشنگ خواهید بود از چای سماوری، چای آلبالو گرفته تا دوچرخه ای که تبدیل به کافه کوچک اما جذاب شده است.

خوشمزه ترین غذاهای خیابانی را در پایتخت ایران تجربه کنید!
hb ، یکشنبه 7 مهر 1398

غذاهای خیابانی تهران امروزه از تنوع و کیفیت بالایی نسبت به سال های گذشته برخوردار بوده و به همین خاطر مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار دارند.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
33 دیدگاه و 5 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 11 تیر 1399

    با توجه به ناچیز بودن مدت عمر، مگه انسان در دنیا چقدر وقت داره که که آن را در پیشنهادات ضایع کننده ای مثل آنچه شما گفتید تلف کنه؟ مردم را به کسب فضیلتهای مورد نیاز اخروی دعوت کنید. صرف عمر در تامین نیازهای حیوانی خسران ابدی است

    • 25 مهر 1398

    مکان زنده و پرتلاطمی هستش،پر از دکه های غذا و چای و دمنوش،جای زیبا و جالبیه

    • 23 مرداد 1398

    خیلی جای باصفاییه پیشنهاد میکنم حتما دیدن کنین برای یکی دوبار رفتین جای دیدی نیست ولی یکم قیمتاش بالاس

    • 1 مرداد 1398

    حال وهوای خاصی داره.اما جا برای نشستن کمه! من اکثر غذاهاشو امتحان کردم فقط وفقط کبابش کیفیت داشت

    • 24 خرداد 1398

    اینجا شبها تا چه ساعتی بازه؟ مخصوصا الان که حیات شبانه رو برداشتند؟

    • 14 خرداد 1398

    گران و فوق العاده بی کیفیت

  • 134 نظر
    • 6 اردیبهشت 1398

    فقط برای یکبار دیدن خوبه وگرنه باید تو دود و دم ماشینهای عبوری، یک فست فود نه چندان با کیفیت از یکی از دکه ها بگیری و احتمالا همونطور سرپا بخوری... چه کاریه خب؟

    • 12 فروردین 1398

    سلام خیلی خوب هست گردش شبانه

    • 22 اسفند 1397

    ماها میخوایم 9 صب اینا بریم باز هستش

  • 1 نظر
    • 17 آذر 1397

    جمعه بود میخواستم برم موزه که به دلیل ترافیک دیر رسیدم خیلی تو ذوقم خورد که چشم به راسته افتاد از دور داشتم میدیدم با خودم گفتم چی میتونه باشه که انواع بوهای غذاهای خوشمزه به مشامم خورد راه افتادم و دل سیر تا جا داشتم خوردم که به یه غرفه رسیدم انواع دمنوش گیاهی سرو میکرد جاتون خالی یه دمنوش خوردم به اسم شاد نوش بود که میکسی از نعنا و رزماری و... داشت که تو سرمای زمستون اون طمع خیلی چسبید، واقعا با صفا و خاطره انگیز بود حتما از دستش ندین تو برنامه تفریحی خودتون بزارین