اقامتگاه بوم گردی ننه کلو باباکلو

آدرس: ایران خراسان رضوی سبزوار روستای طبس کوی سلمانها
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره اقامتگاه بوم گردی ننه کلو باباکلو

اقامتگاه ننه کلو بابا کلو در کوی سلمانهای روستای طبس واقع شده است. سلمانها طایفه ای بودند اهل ذوق و هنر و همه فن حریف. آنها سه برادر و دو خواهر بودند . برادران به کار سلمانی مشغول بودند و همگی اهل موسیقی و مجالس شادمانه روستا را برگزار می کردند. در ماه مبارک رمضان بیدارباش مومنین برای روزه داری بر عهده سلمانها بود، آنها بر بلندای کوه سلمانها که در کوچه واقع شده است، با شیوه خاصی دهل می نواختند و اهالی را برای سحری بیدار می کردند. کشیدن دندان، ختنه کردن و درمانهای سنتی بر عهده آنان بود. ننه کلو دختر سلمانها بود که نه پسر و دختر داشت. پسرها برخی حرفه دایی ها را دنبال کردند و دخترها هم فرت بافی می کردند. بابا کلو داماد سلمانها، آشپز مجالس نذری، عروسی و مذهبی بود. در حال حاضر اقامتگاه دارای 4 اتاق می باشد که ظرفیت 20 نفر در خود اقامتگاه بصورت خانوادگی پذیرا می باشد. مجموعه دارای کارگاه فرت بافی، کارگاه شیره انگور، آبغوره، رب، عرقیات، دو تنور هیزمی تابستانه و زمستانه، کبوتر خانه، مرغدانی، سکوی آفتاب نشین، مطبخ می باشد. روستای طبس به عنوان بهشت طبیعت گردی غرب خراسان رضوی معرفی شده است و دارای آب و هوایی بسیار دلنشین می باشد. طبیعت گردی، دهگردی، کوهنوردی از برنامه های ویژه اقامتگاه می باشد. از فعالیت های این اقامتگاه می توان به اجرای موسیقی زنده محلی، شاهنامه خوانی، نمایشهای آئینی، طبخ غذاهای محلی ارگانیک، نان های محلی، راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه محصولات بومی ( از تولید به مصرف)، برگزاری مجالس شادمانه (دور همی های خانوادگی و دوستانه، شب نشینی ها و...) در فضایی کاملا سنتی با لباس محلی اشاره نمود. همچنین اجرای ویژه برنامه های آئینی سنتی در طول سال از عمده فعالیتهای این اقامتگاه می باشد. اجرای مراسم استقبال از بهار که میتوان از آن به عنوان بزرگترین کارنوال شادمانه کشور یاد کرد برای پنجمین سال متوالی در 25 اسفندماه 95 در اقامتگاه برگزار می گردد. در این کارنوال نمایشی که بیشتر نقش آفرینان آن اهالی روستا می باشند تماشاگران همراه بازیگران در کوچه پس کوچه های روستا حرکت می کنند و نوید بهار را به همراه دارند. بیوگرافی مدیر اقامتگاه: ابوالفضل طبسی مدیر اقامتگاه بوم گردی" ننه کلو باباکلو" طبس سبزوار به عنوان پژوهشگر فرهنگ عامه و نویسنده و کارگردان نمایشهای آئینی سنتی تا کنون در چندین جشنواره ملی و بین المللی تئاتر و فیلم کوتاه حضور داشته است و حائز رتبه هایی شده است. کسب مقام اول کارگردانی و طراحی فضا از یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان و جایزه ویژه کارگردانی بخش محیطی از جشنواره بین المللی تئاتر فجر 95 از دست آوردهای اخیر ایشان می باشد.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
5 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 27 تیر 1401

    شبی چند

    • 5 فروردین 1401

    خیلی جذاب و به یادماندنی هست اقامت در این اقامتگاه

    • 31 مرداد 1397

    واقعا خوب بود. مخصوصا که کاملا روستایی و دلنشین بود. همچنین برخورد مدیریت فوق العاده خوب بود. از لحاظ امنیت هم عالی بود. البته یکی از همسفرهامون نظرش این بود که اگر سرویس بهداشتی هر طبقه میداشت خیلی بهتربود.

    • 27 اردیبهشت 1397

    زیباست ما رفتیم

    • 6 شهریور 1396

    اینجا بسیار بسیار کثیف و آلوده بود و غذای بدی داشت و برای تهرانی ها جایی مثل فرحزاد و دربند است و ما از طبس بیماری گال گرفتیم و خوب شدیم و به ما 15 میلیون ضرر زد زیرا برای درمان این بیماری باید تمام وسایل منزل مانند مبل تخت و فرش را عوض کردو 10 تا دکتر رفتیم و خواهش می کنم از شما که قبل از ساخت جایی به فکر بهداشت آنجا باشند و اجازه طبخ غذاهایی مثل چربی با نون ندید