موزه مردم شناسی رامسر

آدرس: ایران مازندران رامسر بلوار سخت سر
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره موزه مردم شناسی رامسر

موزه مردم شناسی رامسر با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در اسفند 89 و با حضور مسئولین استان مازندران و شهرستان رامسر افتتاح گردید. امکانات و تجهیزات موجود در آن غیر دولتی بوده و متعلق به عیسی خاتمی، شخصیت فرهنگی و استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی است. اموال فرهنگی آن در طی یک دوره زمانی بالغ بر 30 سال از 1360 تا 1395 به تدریج گردآوری و خریداری شده و انگیزه اصلی از این کار عشق و علاقه وافر به فرهنگ نیاکان و تلاش برای حفظ آثار و همچنین معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن رامسر به سایر ایرانیان هست.

موزه مردم شناسی محلی برای آشنایی با زندگی اقوام دیگر، مکانی برای اندیشه و تفکر و فرصتی برای آموزش و یادگیری است. در این موزه غرفه هایی برای بیش از 700 قطعه انواع ابزار، ادوات، اشیاء و اموال فرهنگی و وسایل مردم شناسی که مورد استفاده مردم منطقه و استانهای شمالی ایران بوده، اختصاص یافت. علاوه بر غرفه های مذکور، فضای داخلی یک خانه سنتی شمالی با چیدمان کاملا قدیمی از وسایلی نظیر گمچ (قابلمه گلی)، کف گیر، ماهی شور و...همچنین کوره آهنگری با دم چرمی قدیمی و دستگاه چادرشب بافی (پاچال) در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

به جهت شباهت های فرهنگی که بین سه استان شمالی ایران (مازندران، گیلان و گلستان) وجود دارد، وسایل و ابزار مربوط به زندگی مردم بسیار مشابه بوده و اگرچه موزه مردم شناسی رامسر در نگاه اول یک موزه محلی به نظر می آید، اما آنچه که در آن به نمایش درآمده، در حد یک موزه منطقه ای هست و در حال حاضر در بین شهرهای غرب مازندران و شرق گیلان موزه مردم شناسی رامسر تنها مکانی است که می تواند قسمتی از فرهنگ و تمدن گذشته مردم این منطقه را بازگو کند.

موزه مردم شناسی رامسر یکی از موزه های دیدنی استان مازندران به شمار می رود
گلاره یوسف پور ، دوشنبه 27 فروردین 1403

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، موزه مردم شناسی رامسر یکی از موزه های دیدنی استان مازندران به شمار می رود.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :